25. مرداد 1396 - 15:43   |   کد مطلب: 18152
گزارشی از گرایش روز افرون جوانان ایرانی به نگهداری سگ و گربه:
خودکم بینی در مقابل فرهنگ غربی علت روی آوردن به حیوانات خانگی
یک دکتر جامعه شناش اظهار داشت: معضلی که جوامع امروزی و جامعه ما به تبعیت از جوامع غربی با آن روبرو هستند، ورود حیوانات به داخل منازل در زندگی شهری است که این پدیده نوظهور در جامعه ما ناشی از خود کم بینی این افراد در مقابل فرهنگ مخالف شرع و عرف است.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, نگهداری از سگ

شبنم همدان گزارش می دهد:

در سالهای اخیر گرایش افراد جامعه به ویژه جوانان به حیوانات خانگی افزایش یافته است و هر روز جوانان بیشتری روی به نگهداری سگ و گربه ها می آورند. در این میان تبلیغات شبکه های غربی و فرهنگ سازی برخی برنامه های ماهواره ای در رشد سریع این فرهنگ نقشی بسزا دارد.

شبکه های ماهواره ای به گونه ای خانواده ها و جوانان را به مهربانی با حیوانات دعوت می کنند که گویا مردم ما با این موضوع بیگانه اند و این در حالی است که در آموزه های دینی اسلام سفارش بسیاری بر مهربانی با حیوانات شده است. اما دین اسلام بین مهربانی کردن و همزیستی تمایز قائل است و همزیستی با برخی حیوانات مانند سگ را به دلیل مسائل بهداشتی نجس می داند.

عکس و فیلم گربه خانم بازیگر در اینستاگرام

برای تهیه گزارش در خصوص حیوانات خانگی سری به شبکه های اجتماعی زدیم.  در این گشت و گذار متوجه شدیم این شبکه ها به نوعی کلاس آموزشی و بازار تبلیغ نگهداری از حیوانات خانگی تبدیل شده اند. وقتی به صفحه اینستاگرام یکی از خانم های بازیگر مشهور و محبوب کشورمان سر میزنیم و عکس های گربه خانگی و ماجراهای عاشقانه او با گربه اش را میبینیم بی اختیار به جوانانی فکر می کنیم که به این بازیگر عزیز به عنوان الگو کی نگرند و به گربه هایی که بعد از عکس و فیلم های این بازیگر میهمان خانه های ایرانی می شوند و در آپارتمان های کوچک و روی مبلمان خانگی کنار کودکان ما جا خوش می کنند.

 

بازی کودکان در چمن هایی که آلوده به فضولات سگ است

در یکی از خیابان های شهر هر روز عصر دختر جوانی با سگ سفید و پشمالویش برای قدم زدن بیرون می آید. هر روز مسیر قدم زدن آنها بلوار وسط خیابان است. به سراغش رفتم و در مورد قدم زدن هر روزه اش پرسیدم. این با نوی جوان که مینا نام داشت گفت: سگ من در تربیت شده است و هیچگاه منزل را کثیف نمی کند و هرگاه نیاز به دفع داشته باشد مقابل در خروجی می ایستند و پارس می کند و من هر روز او را به این مکان می آورم تا در بیرون از منزل عمل دفع را انجام دهد. با شنیدن این سخن بی درنگ ذهنم به سوی کودکانی رفت که در این بلوار قدم می زنند و بازی می کنند!

با خود فکر کردم در شهر چند نفر هستند که فقط برای دل خود و در پی یک فرهنگ وارداتی نادرست بهداشت محیط و فرزندان ما را به خطر می اندازند و بدون هیچ ممنوعیتی قلاده سگ خود را در دست می گیرند و چمن ها و فضای سبز را به توالت عمومی سگها و گربه هایشان تبدیل می کنند.

 

تصویب قانونی در منع نگهداری از حیوانات خانگی از سوی مجلس شورای اسلامی

علاوه بر اینکه در شرع حیواناتی مانند سگ نجس شناخته شده و اسلام در همنشینی با آنها ممنوعیت قائل شده است در قانون نیز محدودیت هایی برای این موضوع وجود دارد. مجلس شورای اسلامی در سال  1390 یک ماده و تبصره در ممنوعیت نگهداری از حیوانات با این مضمون به تصویب رسانده است:

«گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که برای سلامت عمومی مضر بوده یا نجس العین می‌باشند، از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب شونده علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال به ضبط حیوان مذکور محکوم می‌شود. همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها ممنوع و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود ممنوع است به طوری که نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف 10 روز رفع مزاحمت کند؛ در مرتبه دوم و یا در صورت عدم رفع مزاحمت به جزای نقدی از پانصد هزار ریال تا پنج میلیون ریال محکوم و در هر صورت حیوانات مذکور ضبط خواهد شد.»

در ادامه گزارش به سراغ دیگر افرادی رفتیم که صاحبان این حیوانات خانگی هستند تا با چند و چون نگهداری از این حیوانات بیشتر آشنا شویم.

پس از یک افسردگی شدید به نگهداری سگ روی آوردم

رسولی مالک دو قلاده سگ فانتزی است و خبرنگار شبنم همدان با وی به گفتگو می نشیند:

شما چه مدت است حیوانات خانگی نگه داری می کنید و چه چیزسبب شد شما به این کار روی بیاورید ؟

حدود 8 ماه است که از  دو قلاده سگ از نژاد شی هوا هوا نگه داری می کنم. گاهی اوقات قضاوت نابه جای افراد آدمی را به  اِنزوا می کشاند. البته لازم به ذکر می دانم که  بگویم قضاوت های نا به جای خودم  تاثیر منفی در عملکرد من داشته است. ما انسان ها  گاهی تمام اعتماد و محبت خود را نثار فردی می کنیم که در پشت نقاب دو رویی پنهان شده است ,زمانی که نقاب از چهره خود بر می دارد و  شوک ناگهانی به ما وارد می کند و این امر باعث شک و تردید و بی اعتنادی به سایر افراد جامعه می شود. مدتی من مبتلا به بیماری افسردگی شدید شدم و به پیشنهاد یک از دوستان تصمیم گرفتم به نگه داری از حیوانات خانگی روی بیاورم .

درباره حیوان خانگی خود و روش های نگهداری از آن توضیح دهید ؟

مالک حیوان خانگی پاسخ داد : شی هوا هوا کوچک ترین نژاد سگ است و برای اولین بار در ایالت شی هوا هوا مکزیک دیده شده است و از این رو نام آن را شی هوا هوا می گویند.  به این نوع سگ، فانتزی و یا چشم آهویی نیز می گویند. من داخل یک منزل ویلایی بزرگ زندگی می کنم و هیچ گونه مزاحمتی برای دیگران ندارم  نگهداری دو قلاده سگ شی هوا هوا بسیار مشکل  است. گرچه  بسیار هوش هستند  و  سریع به مالک وابسته می شوند اما باید داخل منزل کاملاً امن باشد و هیچ نوع وسیله برقی بر روی زمین قرار نگرفته باشد چون باعث ایجاد  شوک الکتریکی برای حیوان می شود. هر روز باید یک ساعت پیاده روی کنند وعده های غذایی کم حجم  نیاز دارند سگ نژاد شی هوا هوا با این که جثه بسیار کوچکی دارد اما فعالیت بسیار زیادی دارد و توانایی مقابله با حیوانات بزرگتر را دارد.

دغدغه های صاحبان حیوانات خانگی؛ مراجعات مکرر به دامپزشکی و کوتاه کردن مو و ناخن سگها

وی گفت :بنده دو قلاده سگ شی هوا هوا موبلند دارم ماهیانه  چندین  بار به کلینیک حیوانات برای مراقبت از دندان ها ,ازمایشات بیماری های انگلی , کوتاه کردن مو و ناخن مراجعه می کنم و خودم هر هفته چندین بار دندان های آنها را مسواک می زنم. سگ نژاد شی هوا هوا مشکلات تنفسی و ریوی و قند خون دارند نباید در معرض مواد شوینده و شیمیایی و مواد قندی قرار بگیرند.

ظاهراً شما وقت زیادی را صرف نگهداری از حیوانات می کنید. آیا فرصت می کنید به کارهای خودتان نیز رسیدگی کنید و  هنگام مسافرت مشکلی از لحاظ نگهداری برای شما پیش نمی آید؟

نیما رسولی اذعان در پاسخ به این سوال گفت:انسان ها نیاز به محبت کردن دارند. من هر روز  صبح یک ساعت با سگ ها پیاده روی می کنم به همین دلیل  در محل کارم به واسطه ورزش کردن روحیه بهتری دارم. زمانی که در منزل نیستم سرایدار مراقبت از سگ ها را به عهده می گیرد. همچنین اوقاتی که برای مسافرت کاری می روم نیز از سرایدار برای نگهداری سگهایم کمک می گیرم  چون سگ نژاد شی هوا هوا بسیار سخت به دیگران اعتماد می کند .

 

کبوترهایی که بر فراز آپارتمانها می پرند

نگهداری از حیوانات خانگی تنها به سگ و گربه ختم نمی شود و اگر از حیوانات عجیب و غریب و وحشی صرف نظر کنیم پرندگان هم طرفداران بسیاری دارند. شاید عده ای گمان کنند نگهداری از کبوتر به دوره ای خاص تعلق داشته و به  تاریخ پیوسته است اما هنوز در شهر های بزرگ و کوچک کبوترهایی را مشاهده می کنیم که بر بام  اپارتمان ها  پرواز می کنند. به سراغ مالک یک مجموعه کبوتر رفتیم و گفتگویی کوتاه با وی انجام دادم .

تحصیلات شما چست و چه شغلی دارید ؟

مالک کبوتران اظهار داشت :دارای مدرک لیسانس مدیریت صنعتی هستم و مالک یک فروشگاه مواد غذایی هستم .

 

 چه تعداد کبوتر دارید آیا مراقبت های خاصی برای آنها انجام میدهید ؟

35 کبوتر دارم و هنگامی که پرواز دسته جمعی آنها را در آسمان مشاهده می کنم بسیار لذت می برم. کبوتر پرنده عجیبی است خیلی سریع انس می گیرد. تنها مراقبتی که از کبوترانم انجام می دهم  دقت در مواد غذایی است که استفاده می کنم .

آیا مراقبت هایی در جهت مقابله با  بیماری هایی که از طریق پرندگان به انسان منتقل می شود انجام نمی دهید و گمان نمی کنید فضله این حیوانات باعث کثیفی محیط و ایجاد مزاحمت برای همسایگان باشد ؟

وی گفت :مراقبت خاصی انجام نمی دهم و از لحاظ بهداشتی هر روز آشیانه پرندگان را پاک و ضدعفونی می کنم تا کنون هیچ یک از همسایگان اعتراضی نسبت به این مساله نداشته اند .

برای آسیب شناسی در خصوص نگهداری حیوانات با  یک جامعه شناس و روانشناس مشاوره خانواده  نیز گفتگویی انجام دادیم .

 

دکترای جامعه شناسی: خودکم بینی در مقابل فرهنگ غربی علت روی آوردن به حیوانات خانگی

مستانه احمد نیا دکترای جامعه شناسی در خصوص نگهداری حیوانات خانگی اظهار داشت :نگهداری از  حیوانات خانگی برای روستا نشینان امری عادی و بسیار طبیعی است زیرا آنها محلی دور از زندگی خود را برای حیوانات اختصاص داده اند و به دلیل وسیع بودن فضای نگهداری حیوانات هیچ گونه عسر و حرجی در امر نگهداری از حیوانات ندارند .اما معضلی که متاسفانه جوامع امروزی و جامعه ما به تبعیت از جوامع غربی با آن روبرو هستند، ورود حیوانات به داخل منازل در  زندگی شهری است که این پدیده نو ظهور غیر از بحث عدم امکان نگهداری، مشکلات عدیده ای نیز بوجود آورده است.

این جامعه شناس بیان داشت:  اگر کنکاش سریعی بدون فوت وقت انجام دهیم به موارد زیر خواهیم رسید:

 1. این پدیده نو ظهور یک پدیده وارداتی است .

2.فرهنگ و رسوم  مخالف  شرع و عرف جامعه همگام با این پدید وارد شده است .

3.برای برخی از افراد نگهداری حیوانات موجب خود بزرگ بینی شده است و این امر ناشی از خود کم بینی این افراد در مقابل فرهنگ مخالف شرع و عرف است .

4.در کشورهایی که مردم نگهداری از سنجاب ,مار ,سگ و.....را انتخاب کرده اند مردمانی افسرده و رانده شده از جامعه هستند و به انسان های دیگر به شدت بی اعتماد هستند و به همین دلیل همنشینی با حیوانات را به همنشینی با انسانها برگزیده اند. و این مسئله که ادمی به قدری به بن بست برسد که به هم نشینی با حیوانات روی آورد جای تاسف بسیار دارد.

 4.هزینه نگهداری از این حیوانات بسیارسر سام آور است تا جاییکه که هر آدم عاقلی با شنیدن هزینه های آن شوکه می شود.

 5.شیوع بیمارهای خاص از حیوان به انسان بعضی از حیوانات ناقل بیماری هستند و ممکن است  این بیماری را از طریق تماس با ظرف غذا و یا لمس حیوان به انسان منتقل شود.

 

روانشناس و مشاور خانواده: نگهداری از حیوانات در جامعه ایرانی می تواند مخرب و آزار دهنده باشد

مریم عابدی روانشناس و مشاوره خانواده  اظهار داشت :بطور کلی برای ایجاد یک زندگی نرمال تعامل با سه وجه بسیار مهم است ;تعامل با طبیعت ,تعامل با دیگران تعامل انسان با خود درونی به هر میزان فردی تعامل بهتری با این 3 جنبه از زندگی  داشته باشد می توان گفت به سلامت روان نزدیک تر است .

مشاور و روانشناس خانواده تصریح کرد :گر چه ارتباط با حیوانات می تواند به عنوان یکی از راههای تعامل انسان با محیط باشد اما این به آن معنی نیست که این حضور وجود تعاملات دیگر را نقض کند. همان گونه که در ابتدا عرض کردم ارتباط با طبیعت تنها یکی از وجوه و یا یکی از پایه های سلامت روان است و دو بعد دیگر ارتباطی است که فرد با دیگران و خودش برقرار می کند که هر یک جای بحث وتامل دارد. پس ادعای اینکه حضور حیوانات برای انسان کفایت می کند و اینکه با داشتن حیوانات خانگی نیاز به ارتباط نزدیک با هم نوعان در زندگی نداریم ادعایی است که شاید نوعی بزرگ نمایی به منظور تایید رفتاری متعصبانه است و نمی توان ان را ادعایی مستند و علمی دانست با توجه به اینکه در کشور ما سنت و فرهنگ نقش پر رنگی در جامعه دارد نگهداری از حیوانات می تواند مخرب و آزار دهنده باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار