31. مرداد 1396 - 1:42   |   کد مطلب: 18219
به بهانه روز مسجد در این گزارش مشکلات مساجد مرکز شهر را از زبان نمازگزاران و مردم محله های قدیمی عنوان خواهیم کرد.

شبنم همدان گزارش می دهد:

امروز سی یکم مردادماه مصادف با روز جهانی مسجد است. این روز یادآور سالگرد آتش زدن مسجد الاقصی بدست رژیم اشغالگر قدس است.

مساجد از گذشته های دور یعنی از زمان پیامبر گرامی اسلام (ص) پایگاههای عمومی ومحل تجمع اقشار مختلف جامعه و عامل ایجاد وحدت و یکپارچگی بین مسلمین است. مسجد محل کرنش و تعظیم در مقابل خداوند متعال است .

در شهرها  مناره های مساجد گویی دستانی هستند که به سوی خدا دراز شده اند. مناره های مسجد در شبانه روز چندین نوبت با صدای اذان بندگان را به سوی خدا فرا می خواند، طنین الله اکبر سر می دهد و  به آنها یاد آور مشود  بزرگترین کلمه الله اکبر است و در جهان هستی خداوند شریک و مانندی ندارد، به مومنان یگانگی خداوند را یاد اور می شود, به قلب آنها سکینه هدیه می کند.

امام صادق (ع)به مسلمانان سفارش می کند در هنگام رویارویی با غم و اندوه و مشکلات به نماز و مسجد پناه ببرند .

 

مساجدی که تنها در زمان نماز گشوده می شوند

خبر نگار ما ساعتی پیش از اذان به اکثر مساجد در بخش های مختلف شهر مراجعه کرده است  اما با در بسته مواجه شد.

 

مساجد به عنوان خانه امن الهی شناخته شده اند و از دیرباز هریک از مسافران و افراد بی پناه که از همه جا رانده می شدند و امیدی نداشتند به خانه خدا پناه می بردند اما امروزه درهای خانه خدا تنها هنگام نماز باز است و هیچ در راه مانده و بیچاره ای نمیتواند به خانه امن الهی پناه برد. این مسئله ای است که باید در جامعه بررسی شود و مسئولان در مورد آن بیشتر بیندیشند.

 خبرنگار شبنم همدان پس از مواجهه با درهای بسته  هنگام نماز ظهر به مسجد رفته تا گفتگویی با نمازگران مساجد مختلف  و انتظاراتی که از مسجد دارند انجام دهد.

 

یک بانوی نمازگزار : پس از بازسازی مسجد سرویس های بهداشتی به حال خود رها شد و نقص های فراوانی دارد

راضیه جمشیدی ساکن کوی کوثر درباره نظافت مسجد المهدی گفت: مسجد المهدی در سال 1361 بنا شده است و بنده از ساکنین قدیمی محل هستم و شاهد مشارکت های مردمی در زمان جنگ و همچنین در زمان جمع آوری کمک های مردمی برای زلزله بم و مردم فلسطین و سوریه بوده ام. این مسجد در سالهای اخیر یکبار دیگر به طور کامل  بازسازی شد و به گونه ای  بسیار زیبا طراحی و بنا شده است. جای خوشحالی ست که اهالی و خادم مسجد به نظافت و غبارروبی مسجد اهمیت فراوانی می دهند.

 

وضو گرفتن در وضوخانه این مسجد برای افراد سالمند دشوار است

وی افزود : متاسفانه سرویس های بهداشتی  مساله ای است که در احیای مسجد در نظر گرفته نشده است و به همان شکل سابق خود باقی مانده است سرویس های بهداشتی در قسمت بانوان با نقص ها و کمبود های فراوانی روبرو است به عنوان مثال محل وضوخانه بسیار بالاتر از میزان دسترسی افراد قرار دارد و باید بر روی پایه ای بایستی که در مقابل وضو خانه قرار دارد و این امر برای افراد سالمند بسیار مشکل است. پاشویه و محل نشستن وجود ندارد از آنجا که اکثر نمازگزاران از اهالی محل هستند کمتر از سرویس های بهداشتی استفاده می کنند ولی با این وجود  در شب های قدر و ماه محرم  این معضل  بیشتر نمایان می شود .

به مسجد قدیمی پیغمبر در راسته بازار واقع در بخش سبزه میدان و مرکز شهر رفتم و گفتگویی با نماز گزاران انجام دادم.

بانوی نمازگزار همدانی: از مسئولین تقاضا دارم نسبت به احیا و مرمت و نظافت مسجد پیغمبر اقدام کنند

فاطمه یعقوبی در ارتباط با مشکلات مسجد اظهار داشت: اکثر خانم هایی که برای نماز های یومیه به مسجد پیغمبر می آیند از کارگران کارگاه های تولیدی این حوالی هستند. مسجد در دین ما به محل ارامش و تزکیه نفس معرفی شده است اما در این مسجد اهمیت به امر نظافت در درجه بسیار پایینی قرار دارد به گونه ای که اکثر مهرهای مسجد شکسته و سیاه شده اند دیگر اینکه  سرویس بهداشتی بانوان که  در کنار قسمت نماز خانه واقع شده است  بوی بسیار نامطبوعی دارد و فرش ها و چادر های وقف شده برای مسجد بسیار کثیف و کهنه هستند. البته مواد بازیافتی همچون جعبه های کارتن اغلب مقابل درب ورودی نماز خانه بانوان انباشته می شود و این امر جلوه بسیار بدی به این محیط می دهد از مسئولین تقاضا دارم نسبت به احیا و مرمت و نظافت مسجد پیغمبر اهتمام لازم را به کار بگیرند .

هیئت امنای مسجد جامع :  مهرهای شکسته و سیاه جمع آوری و فرش های مسجد تطهیر و شسته می شوند

به مسجد جامع همدان رفتیم تا مشکلات نمازگزارن را با  هیئت امناء مسجد مطرح کنیم.   از وی در مورد سرویس های بهداشتی مسجد سوال کردیم و با طرح مشکلات وضوخانه در مورد  تمهیداتی که برای افراد کم توان حرکتی باید در نظر گرفته شود پرسیدیم.

 

عضو هیئت امناء مسجد پاسخ داد :مسجد جامع همدان از آثار دوره قاجاریه است و تاکنون مرمت های زیادی در آن صورت گرفته است. مسجد جامع از سه بخش به قمست بیرونی راه دارد و تنها در بخشی که به سمت بازار پارچه فروش ها باز می شود یک راه ورودی شیب دار وجود دارد  که برای افراد سالمند و کم توان مناسب است و متاسفانه برای افرادی که از خیابان اصلی(اکباتان ) مراجعه می کنند این امکان در نظر گرفته نشده است.

 

 

سرویس های بهداشتی مسجد جامع امکانات کافی برای معلولان ندارد

وی افزود:  در ارتباط با سرویس های بهداشتی باید بگویم مسجد دو سرویس بهداشتی کاملا مجزا دارد؛ یکی در ورودی خیابان اکباتان و دیگری در قسمت انتهایی بازار پارچه فروش ها اما در هیچ یک از اینها امکاناتی برای افراد کم توان حرکتی در نظر گرفته نشده است . تنها در وضو خانه ورودی درب مشرف به بازار پارچه فروشان پاشویه وجود دارد.

همچنین در مورد نظافت و غبارروبی مسجد  باید بگویم هرهفته این امر صورت می گیرد  ,مهرهای شکسته و سیاه جمع آوری می شوند و سالیانه فرش های مسجد تطهیر و شسته می شوند.

 

اهمیت مسجد در فرهنگ اسلامی

در خصوص اهمیت مسجد در فرهنگ اسلامی گفتگویی حجت الاسلام و المسلمین بیت الله افشاری انجام دادیم .

افشاری در ارتباط با معنای کلمه مسجد و جایگاه آن در فرهنگ اسلامی اظهار داشت: مسجد به معنای جایگاه و محل سجده است. سجده اوج عبادت و بندگی انسان برای خداوند است.

وی افزود: کلمه مسجد 28 بار در قرآن کریم ذکر شده است. این واژه  22 بار به صورت مفرد و 6 بار به صورت جمع (مساجد ) آمده است . نخستین خانه ای که برای یکتا پرستی بنا شد خانه کعبه است و اولین خانه ای که پیامبر رحمت (ص) و پس از هجرت در مدینه بنا کردند مسجد قبا بود.

 

حجت الاسلام افشاری: مسجد مهم ترین پایگاه سیاسی صدر اسلام بوده است

 افشاری اذعان داشت: پیامبر اکرم (ص) فرموده اند هر کس برای خشنودی خداوند مسجدی به اندازه آشیانه پرنده سنگخوار یا کوچک تر  بنا کند خداوند در بهشت برای او خانه ای می سازد .از این حدیث می توان فهمید در ساخت مسجد اخلاص و نزدیکی به خداوند اهمیت فراوانی در اراده بنا کننده ان دارد و همچنین  این حدیث به ما جایگاه تقوا را یاد می شود  .

افشاری در ارتباط با اهمیت و جایگاه مسجد در آموزش تصریح داشت: مسجد تنها محلی برای عبادت و آموزش احکام و مسائل دینی نبوده است، بلکه اگر در احوالات مسلمانان زمان پیامبر (ص) و پس از ایشان دقت نماییم می بینیم در ارتباط با امور سیاسی و عبادی و دنیوی و اخروی در مساجد تصمیم گیری  می شده است.همچنین مساجد علاوه بر محل  عبادت ,تعلیم و تعلم محل اصلاح و تزکیه نفس است و ما این امر را به خوبی در روزهای اعتکاف و شب های قدر مشاهده می کنیم .

وی تصریح کرد: مساجد محل روشنگری وبیداری و آگاهی بخشی به مردم در شئونات اجتماعی و سیاسی هستند. از سوی دیگر مساجد در زمان انقلاب وجنگ محل روشنگری در امور داخلی و اگاهی بخشی به مردم در رساندن پیام های امام خمینی (ره) و پایگاه های مقاومت اعزام نیرو به جبهه های  دفاع مقدس بود و اکثر شهدای انقلاب و جنگ و شهدای مدافع حرم  تربیت یافته مساجد بودند.

حجت الاسلام افشاری تأکید کرد: مسجد محل خدمت رسانی به محرومین واقشار مستضعف است شاید در نگاه نخست همه بگویند مستضعف به  افراد کم درآمد گفته می شود  اما مستضعف به معنای افرادی که از لحاظ اعتقادی دچار نقص و کمبود هستند  نیز گفته می شود. مسجد اختصاص به همه افراد مسلمان دارد. مسجد پایگاه همبستگی و وحدت مسلمین است. مسجد محل پرسش و پاسخ است و از نظر بنده روحانیون باید اهتمام ویژه ای نسبت به این مساله داشته باشند. مسجد محل آرامش و تسکین قلب است و عده ای تعبیر می کنند مومن در مسجد مانند ماهی در آب است چون مسجد محل اتصال به حق و حقیقت هستی است .

 

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار