17. شهريور 1396 - 17:54   |   کد مطلب: 18490
روزهای پایان شهریور و بازار داغ لوازم التحریر خارجی :
قیمت ارزانتر و طرح های جذاب موجب گرایش به لوازم التحریر وارداتی
متاسفانه نوشت افزار ایرانی از لحاظ قیمت توانایی رقابت با محصولات چین و هند را ندارد و خریدارانی که توان خرید پایین تری دارند ترجیح می دهند از اجناس چینی و هندی استفاده کنند. همچنین طرح های زیبا و جذاب لوازم التحریر خارجی موجب اقبال بیشتر کودکان به آنهاست.

شبنم همدان گزارش می دهد:

در آستانه بازگشایی مدارس بازار لوازم التحریر داغ است و همه خانواده ها در بازار مشغول خرید نوشت افزار برای فرزندان خود هستند. در تب و تاب خرید و فروش لوازم التحریر طرح ها و اجناس خارجی بیش از اجناس و طرح های داخلی خودنمایی می کنند. رنگ ها و طرح های جذاب کارتن های خارجی بر لوازم التحریر ما جا خوش کرده است و با یک گذر سریع از بازار میتوان کارتن های خارجی مانند باب اسفنجی، فروزن، بن تن و .... را مرور کرد و همه شخصیت های آن را در اندازه های کوچک و بزرگ دید.

علاقه کودکان به کارتن های خارجی و خرید لوازم التحریر با نماد این برنامه ها در حین خرید مشهود است و جای خالی طرح هایی که از نظر رنگ و جذابیت با این محصولات رقابت کند در بازار حس می شود.

خبرنگار شبنم همدان برای انعکاس شرایط بازار لوازم التحریر و تحقیق در خصوص نوشت افزار ایرانی اسلامی به مغازه های سطح شهر و کتابفروشی های راسته کتابخانه در خیابان اکباتان مراجعه کرده است که این گزارش را در ادامه می خوانید:

از یکی فروشندگان نوشت افزار سوال کردم محصولات داخل مغازه شما ایرانی است یا خارجی است ؟

فروشنده پاسخ داد : با توجه به اینکه تقاضا برای هر دو نوع کالا در بازار و جود دارد. در مغازه من 50 درصد لوازم تولید داخل است و بقیه محصولات از کشورهایی همچون چین و هند وارد می شود. البته نوشت افزار آلمانی هم داریم که نسبت به دیگر محصولات قیمت بالاتری دارد و از کیفیت بهتری  برخوردار است.

 

لوازم التحریر ایرانی گرانتر از انواع وارداتی است

از دید گاه شما به عنوان یک فروشنده آیا اجناس ایرانی توانایی رقابت با نوشت افزار خارجی را دارند ؟

فروشنده نوشت افزار گفت : متاسفانه نوشت افزار ایرانی از لحاظ قیمت توانایی رقابت با محصولات چین و هند را ندارد و خریدارانی که توان خرید پایین تری دارند ترجیح می دهند از اجناس چینی و هندی استفاده کنند. دلایلی همچون گران بودن کاغذ و دیگر هزینه های جاری تولید سبب افزایش قیمت  محصولات داخلی است . از سوی دیگر کیفیت رنگ امیزی و طرح روی جلد لوازم التحریر داخلی توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد.

وی افزود: بیشتر بچه هایی که برای خرید لوازم التحریر می آیند دوست دارند طرح های رنگی و زیبا بخرند و به دلیل زیبایی بیشتر لوازم خارجی رغبت بیشتری به خرید آنها دارند.

 

فروشنده لوازم التحریر: دولت تولیدکنندگان داخلی را در زمینه مواد اولیه حمایت نمیکند

یکی از فروشندگان در خصوص لوزام التحریر داخلی گفت: آیا واقعا به همان اندازه که به تولید داخلی اهمیت می دهیم به تولید کننده و دغدغه های او نیز اهمیت می دهیم. تولید کننده داخلی باید تولیداتش را بر مبنای کار کارشناسی و با شناخت از بازار هدف و مخاطب عرضه نماید اما متاسفانه تولید کننده ایرانی هزینه بیشتری برای تولید متحمل می شود و موفقیت چندانی نیز  کسب نمی کند دولت حمایت لازم از تولیدکننده داخلی در زمینه مواد اولیه را انجام نمی دهد  .

 

وارادات بی رویه لوازم التحریر آسیب های فراوانی به تولید کننده داخلی وارد می کند

فروشنده ای  که اکثر محصولاتش داخلی است پاسخ داد :در مغازه من 70 در صد محصولات تولید داخلی است و نوشت افزار  با تصاویر شکرستان با استقبال خوب کودکان  مواجه شده است. متاسفانه در کشور ما دستگاههای اجرایی هماهنگی لازم با یکدیگر را ندارند از طرفی شعار ما تولید و اشتغال ملی است اما از سویی دیگر وارادات بی رویه محصولات غیر ضروری به داخل کشور آسیب های فراوانی به تولید کننده داخلی وارد می کند محصولات داخلی از لحاظ قیمت توان برابری با محصولات خارجی را ندارند هر چند کیفیت تولیدات داخلی نسبت به سالهای گذشته بهتر شده است  اگر دستگاههای اجرایی از تولید کننده داخلی حمایت کنند تولیدات داخلی میتوانند از نظر کیفیت با تولیدات خارجی رقابت کنند.

 

«بن تن» جای قهرمانان ملی را برای کودکان گرفته است

استقبال از طرح های اسلامی همچون تصاویر شهدا چگونه است ایا این تصاویر باعث ترغیب مخاطبین شما شده است ؟

فروشنده گفت :اکثر مخاطبین ما کودکان و نوجوانان هستند و همگی  آنها علاقه زیادی به قهرمان پروری در ذهن خود دارند نوشت افزار با تصویر سردار سلیمانی طرفداران خوبی دارد اما شهدای هسته ای به لحاظ شناخت بسیار کم از سوی  کودکان از استقبال کمتری برخوردار است.

کودکان و نوجوانان ازطریق رسانه و بازی های کامپیوتری با  قهرمانان خاص خود همچون بن تن ,باب اسفنجی و پاتریک آشنایی بیشتری دارند  در حالی که شناخت کمتری نسبت به قهرمانان ملی دارند برای فرهنگ سازی در این خصوص اموزش و پرورش و رسانه ها می توانند کمک شایانی در شناخت قهرمانان ملی داشته باشند.

 

مشتری لوازم التحریر: اجناس خارجی کیفیت بهتری دارند

از یکی از خریداران سوال کردم چرا تمایل دارید نوشت افزار  خارجی تهیه کنید  ؟

وی گفت :چون کیفیت بهتری دارد البته لازم به  ذکر می دانم که بگویم تا کنون نوشت افزار ایرانی استفاده نکرده ام شاید این امر به این دلیل باشد که از کودکی به ما اموخته اند اجناس خارجی بهتر هستند.

از خریدار دیگری که محصولات داخلی خریده است می پرسم چرا محصولات داخلی را به خارجی ترجیح می دهید ؟

او پاسخ داد :محصولات داخلی شاید جذابیت کمتری نسبت به محصولات خارجی داشته باشد اما از کیفیت مناسبی برخوردار است از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب(ظله تعالی ) فرموده اند نسبت به استفاده از تولیدات داخلی اهتمام بورزیم. شاید این حرکت بسیار کوچک من در ذهن فرزندم اثر مثبت  داشته باشد .

 

در خصوص  نوشت افزار ایرانی اسلامی گفتگویی با مجید سرکانی دکترای جامعه شناسی ادیان و عرفان اسلامی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی مدارس استان همدان انجام دادیم .

مجید سرکانی اظهار داشت :ابتدا باید به یک ماجرا اشاره کنم روزی در اتوبوس  واحد نشسته بودم و قصد عزیمت به منزل را داشتم روکش صندلی و داخل ان تکه تکه شده بود از دیدن این وضعیت  بسیار ناراحت شدم پیرمردی که کنارم نشسته بود با انکه سواد چندانی نداشت گفت "جوان حرص نخور درست می شود " گفتم پدر جان چگونه درست می شود و او پاسخ داد "اتوبوس رانی این صندلی ها را تعویض می کند و افراد بی فرهنگ به مرور زمان می اموزند که وسایل عمومی را تخریب نکنند " در کلام ایشان چند پیام مهم نهفته بود 1.فرهنگ سازی 2.اقدام عملی 3.صرف هزینه 4.تربیت خانوادگی .

 

معاون پرورشی مدارس استان: باید در لوازم التحریر داخلی از رنگ ها و کیفیت مناسبی استفاده کنیم

یکی از مسائلی که باید در مصرف کالای ایرانی مورد توجه قرار گیرد، بسیج همه نیروها برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن این فرهنگ در جامعه است. برای نهادینه کردن یک فرهنگ باید همه نهادهای جامعه مشارکت کنند .

معاون پرورشی مدارس استان همدان تصریح کرد : برای ایجاد فرهنگ باید هزینه کرد و با صبر و حوصله پیش رفت برای ارائه ملزومات فرهنگی همچون نوشت افزار ابتدا باید هزینه کرد و این ملزومات را با کیفیت و تصاویر بهتر ارائه داد. اکثر مخاطبان نوشت افزار کودکان و نوجوانان هستند در نگاه نخست تصاویر روی جلد برای آنان جذابیت ایجاد می کند و باید سعی کنیم از رنگ ها و کیفیت مناسبی جهت جلب توجه مخاطبین استفاده کنیم.  مسلما نمی توان تولیدات خارجی را از بازار حذف کرد پس باید کیفیت تولیدات داخلی را افزایش داد.

 

مسئولین از فرهنگ سازی و تقبل هزینه در این زمینه غافل شده اند

سرکانی اذعان داشت :سالیان متمادی است که از فرهنگ و خود باوری سخن می گوییم اما ایا هزینه ای جهت فرهنگ سازی در جامعه انجام داده ایم ؟ در طول 8 سال دفاع مقدس شهدای 8 سال جنگ تحمیلی فرهنگ جهاد و ایثار از خود گذشتگی را در جبهه های نبرد به تصویر کشیدند و ما امروز شاهد ایثار و فداکاری شهدای سرافراز مدافع حرم هستیم. شهدا با گذشت از جان خود فرهنگ شهادت و ایثار را در جامعه زنده کرده اند سالیان درازی است که مقام معظم رهبری (ظله تعالی )نسبت به اشتغال و تولید داخلی دستور داده اند اما  مسئولین از فرهنگ سازی و تقبل هزینه در این زمینه غافل شده اند.

 

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار