5. آبان 1396 - 14:21   |   کد مطلب: 19193
یک کارشناس امور تربیتی کودک اظهار داشت: رواج تک فرزندی باعث ایجاد فرزند سالاری شده استو این موضوع بسیار نگران کننده است زیرا دختر و پسری که بر اساس سبک فرزند سالاری رشد نموده اند وقتی بخواهند تشکیل زندگی بدهند در زندگی مشترک با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, تک فرزندی

شبنم همدان گزارش می دهد:

امروزه یکی از مشکلات تربیتی جامعه ما فرزند سالاری است. فرزندانی که به این سبک تربیت می شوند در آینده دچار بحرانهایی در زندگی مشترک خواهند شد. همچنین بیشتر فرزندهایی که در خانواده فرمانروا هستند حق احترام به والدین را به خوبی ادا نمی کنند و احترام به بزرگتر را به خوبی فرا نمیگیرند.

کودکان ما نیاز دارند بدانند عشق و محبت ما به آنان به موفقیت ها و یا شکست هایشان بستگی ندارد و ما برای وجود خودشان دوستشان داریم. آنان باید بیاموزند که شکست های ما بخشی ازوجود ماست بخشی که معمولا باعث غنی تر شدن ما می شود. درست است که حمایت عاطفی از فرزندانمان در زمانی که با مشکل مواجه می شوند به آنان کمک شایانی می کند اما این حمایت نباید منجر به اطاعت بی چون و چرا از فرزند و پدید آمدن فرزندسالاری شود.

در خصوص تربیت صحیح فرزندان و پرداختن به پدیده فرزندسالاری  گفتگویی با مادران انجام دادیم .

 

فرزندی که مادرش را تهدید به کتک زدن می کند

از دور مادری را مشاهده می کنم که دختر 5 ساله اش او را تهدید به کتک زدن می کند برایم جالب می شود گفتگویی با این مادر انجام می دهم .

فاطمه .ب مادری است که اعتقاد دارد باید به خواسته های کودکان اهمیت بسیار زیادی داده شود. وی می گوید :من صاحب یک دختر 5 ساله  به نام نازنین هستم و  اهمیت بسیار زیادی به خواسته های او می دهم در واقع باید بگویم من و پدر نازنین هر دو در زندگی تلاش می کنیم نازنین هرگز با هیچ گونه  کمبود مواجه نشود.

 

فرزندسالاری در خانواده ما طرفداران زیادی دارد

از او می پرسم ایا نازنین تا کنون خواسته غیر منطقی نیز از شما داشته است ایا گمان نمی کنید در آینده همه نمی توانند مانند شما در مقابل خواسته های  او رفتار کنند؟

مادر نازنین پاسخ می دهد :متاسفانه نازنین  خواسته های غیر منطقی بسیار زیادی  دارد اما گاهی ما با جایگزین کردن خواسته هایش سعی می کنیم تمام خواسته های او را بر آورده  نماییم .اکثر اطرافیان همچون پدر بزرگ و مادر بزرگ های نازنین بیش از ما به خواسته های او توجه می کنند واضح تر بگویم فرزند سالاری در خانواده ما طرفداران بسیار زیادی دارد .

 

مادر: در هفت سال اول باید تمام خواسته های کودک برآورده شود

سوالم را برای او تکرا می کنم منظور من از اطرافیان افرادی هستند که در اینده وارد زندگی نازنین  می شوند به عنوان مثال معلم ,همسر و.....که در آینده نازنین با انها مواجه می شود ؟

فاطمه می گوید :فرصت بسیار زیادی وجود دارد که نازنین با افرادی که شما مثال می زنید آشنا شود و از سوی دیگر  اکثر افراد می گویند در هفت سال اول زندگی کودک، باید به تمام خواسته های او  توجه شود چون ممکن است این محدودیت ها باعث ایجاد سرخوردگی. و عُقده برای  کودک گردد.

می گویم وقتی نازنین شما را به کتک زدن تهدید میکند فکر نمی کنید در برابر همسلان خود نیز چنین واکنش هایی از خود بروز دهد؟

مادر نازنین با خنده می گوید: نازنین اکثر اوقات هم بازی خاصی ندارد از انجایی که من همیشه هم بازی نازنین هستم او با من همچون همسالان خود رفتار می کند .

 

گاهی از پس انداز فرزندانم خواسته هایشان را برآورده میکنم تا بفهمند چقدر هزینه دارد

با مادر دیگری که صاحب دو فرزند است صحبت می کنم از او می پرسم  شما تا چه اندازه به خواسته فرزندانتان اهمیت می دهید ؟

مهسا .ط. میگوید:  مادر دو فرزند هستم تا انجایی که توان مالی داشته باشم سعی می کنم تمام حواسته های فرزندانم را براورده نمایم و در برابر خواسته های  غیر منطقی و خارج از توان خانواده سعی می کنم با انها گفتگو نمایم و محدویت ها را برایشان  به نحوی که آنها متوجه شوند بازگو می کنم و به آنها می گویم  امکان برآورده شدن این خواسته برایشان وجود ندارد.  گاهی سعی می کنم از پس انداز آنها خواسته هایشان را براورده نمایم و به نوعی به آنها بفهمانم این خواسته چه میزان هزینه در بر دارد.

 

از یک سو بسیاری از روانشناسان بر توجه کردن به خواسته های کودک تأکید دارند و از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد  که توجه بیش از حد به کودک تبدیل به فرزند سالاری  شود در این خصوص گفتگویی با کارشناسان تربیت کودک انجم می دهیم.

 

کارشناس تربیتی کودکان: فرزندسالاری از تبعات افزایش تک فرزندی است

طاهره پیشه ورکارشناس تربیتی کودکان و مدیر مهد غنچه ها اظهار داشت: با توجه به اینکه تک فرزندی در خانواده ها رشد بسیاری داشته است به دنبال خود آسیبهایی را نیز آورده پدید آورده است. به بیان دیگر فرزندسالاری از تبعات تک فرزندی است.

 

کودکانی که با فرزند سالاری تربیت شده اند بدون حضور والدین احساس نا امنی دارند

وی افزود: اینکه خانواده ها در خدمت فرزندانشان باشند باعث می شود فرزندان احساس خود خواهی نمایند و از جامعه انتظار داشته باشند که توقعات آنها را براورده سازد. هنگامی که توقعات آنها در جامعه برآورده نمی شود وابستگی کودکان به والدینشان بیشتر می شود. در واقع بدون حضور پدر ومادر احساس بی اعتمادی و نا امنی دارند و اعتماد به نفس انها نیز  از بین می رود.

وی تأکید کرد:  والدینی که بیش ازاندازه کارهای فرزندانشان را انجام می دهند به آنها چشم داشتن به دستان دیگران را الغا می کنند. بدون آنکه برای آنچه که می خواهند داشته باشند تلاشی از خود نشان دهند . اما والدینی که به اندازه به کودکانشان توجه و محبت می کنند به کودک فرصت استقلال و  تجربه می دهند .

 

کودک باید بداند والدین خدمتگزار او  نیستند

پیشه ور تصریح داشت :کودکان عاشق تجربه و کشف کردن هستند والدین نباید تنها نقش خدمت گزار کودکان را ایفا کنند بلکه انها باید حامی کودکان باشند و با ایجاد  فرصت تجربه کردن کودکان توانمند تری پرورش دهند. والدین با ید بدانند  زمانی که کارهای کودک را انجام می دهند در واقع فرصت توانمند شدن را از او دریغ می نمایند.

 

 

فرزند سالاری آفت زندگی های مشترک در آینده ای نه چندان دور

کارشناس امور تربیتی کودک  ابراز داشت :متاسفانه رواج تک فرزندی باعث ایجاد فرزند سالاری شده است این موضوع بسیار نگران کننده است از آنجایی که شخصیت کودک در 5 سال اول زندگی شکل می گیرد. زمانی که دختر و پسری که بر اساس سبک فرزند سالاری رشد نموده اند بخواهند تشکیل زندگی بدهند در زندگی مشترک  با مشکلات بسیار زیادی مواجه خواهند شد ,چون آنها در زندگی شخصی با مفاهیمی همچون صبر و گذشت آشنا نشده اند .

 

پیشه ور اضافه کرد : اگر به کودکان فرصت تجربه کردن را بدهیم آنها مهارت زندگی کردن را می آموزد. کار کردن در حد توان کودکان باعث رشد همه جانبه آنها می شود. در واقع والدین نباید به بچه ها بگویند تو نمی توانی بلکه باید به انها بگویند تو انجام بده من تو را حمایت می کنم. مهد کودک فرصت تجربه کردن و استقلال فردی کودکان را فراهم می کند .

 

امکانات رفاهی زیاد موجب سرکشی کودکان

ونوس چایانی مدیر مهد غنچه های ایران اظهار داشت : امروزه در جریان روند رشد و تربیت کودکان با توجه به فراهم کردن امکانات رفاهی توسط والدین از سنین کودکی، فرزند سالاری در جامعه رواج یافته است. متاسفانه تهیه و در اختیار نهادن بیش از حد امکانات به منظور نداشتن وقت کافی و همراهی با کودکانشان نه تنها موثر نیست بلکه باعث می شود کودکان و نوجوانان به افرادی سرکش ,خود رای ,حاضر جواب تبدیل شوند. ناگفته نماند بسیاری از کودکان از هوش و استعداد بی نظیری برخوردار هستند چنین کودکانی باید مورد توجه قرار بگیرند.

 

 

سخن پایانی

رواج فرهنگ تک فرزندی در جامعه موجب شده است کودکان بیش از حد مورد توجه والدین و اطرافیان باشند و به عنوان فرمانروای مطلق در منزل رفتار کنند. والدینی که میخواهند بر روی فرزندانشان همه کمبودهای دوران کودکی خویش را جبران کنند با فراهم آوردن امکانات رفاهی زیاد موجب میشوند کودکانی ازخود راضی و متوقع پرورش یابند. از سوی دیگر والدین باید بدانند امکانات رفاهی نه تنها جای خالی آنها را برای کودک  پر نمی کند بلکه تربیت آنها را خراب می کند.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار