5. آذر 1396 - 8:56   |   کد مطلب: 19636
اختلاف و دودستگی مانع مدیریت صحیح در مناطق زلزله زده :
تسویه حساب سیاسی به جای کمک رسانی
یک تحلیلگر سیاسی اظهار داشت: دوگانه سازی هایی که در زلزله غرب کشور به وجود آمد و شایعاتی که منتشر شد منجر به ایجاد تشنج در منطقه و تحمیل بار ترافیکی سنگین به محورهای منتهی به مناطق زلزله زده شد و در عمل امداد رسانی را با وقفه مواجه ساخت.

به گزارش شبنم همدان:

از 43 فقره بلایای طبیعی که در جهان رخ داده است  33 فقره از آن در ایران اتفاق افتاده و همین  این مساله موجب شده ایران در 10کشور نخست بلایای طبیعی جهان قرار بگیرد .

شامگاه 23 آبان ماه  زلزله ای  با 7/3 ریشتر غرب ایران  را لرزاند و فاجعه ای تلخ آفرید . در این زلزله مردم علاوه بر خانه و کاشانه عزیزترین افراد خانواده خود را از دست دادند و بلافاصله س از این حادثه برای همدلی با این عزیزان یک ایران بسیج شد تا مبادا عزیزی علاوه بر غم از دست دادن عزیزانش غم نان و گرما داشته باشد .

با وجود کمکهای نقدی و غیر نقدی فروان مردمی دوگانه سازی های متنوعی در این میان به وجود آمد دو گانه هایی همچون سپاه و ارتش_مردم و حاکمیت _امدادگران و هنرمندان و....ایجاد شد .شایعاتی که منجر به ایجاد تشنج در منطقه شد و افراد زیادی را برای آگاهی از کم و کیف امداد رسانی راهی غرب کشور ساخت و بار ترافیکی سنگینی را به محورهای منتهی به مناطق زلزله زده تحمیل کرد. اما سوال اینجاست که این شایعات و دوگانه سازی ها با چه هدفی مطرح شد و چه پیامدهایی برای زلزله زدگان در ی داشت. در این خصوص با چند کارشناس و تحلیلگر سیاسی گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

به سراغ حسن قدیری ابیانه سفیر سابق ایران در مکزیک و استرالیا و کارشناس امور عالی استراتژیک رفتیم و تحلیل وی را در خصوص علت این دوگانه سازی ها جویا شدیم.

 

بسیج مردم و ارگانها در کمک به زلزله زدگان پس از پیام رهبر انقلاب (حفظه الله)

کارشناس امور عالی استراتژیک اظهار داشت : تمامی دستگاهها نظامی وغیرنظامی و مردم عادی در حد توان خود حسب الامر مقام معظم رهبری (حفظه الله ) کمک کردند .در زلزله هر دقیقه تاخیر ممکن است جان عده ای را به خطر بیاندازد،  ارتش ,سپاه ,هلال احمر و مردم نهایت تلاش خود را به کار بردند.

قدیری ابیانه: ارتش و سپاه هر دو اسلامی هستند

قدیری ابیانه اشاره داشت :بازسازی روستاها به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شده است و این به دلیل سرعت عمل و  تجربه ای است که سپاه در امور بازسازی مناطق آسیب  دیده دارد. به ارتش نیز کارهای دیگری واگذار شده است .عده ای که سعی در ایجاد دو دستگی کمک ها دارند یا در واقع بدون  هیچ گونه اطلاعی این مسائل را عنوان می کنند و یا گمان می کنند با بیان این مسائل می توانند اختلاف و دو دستگی در کشور ایجاد کنند بدانند ارتش و سپاه هر دو اسلامی هستند و عناصر دلسوز در راس هر یک قرار دارد .

 

قدیری ابیانه یادآور شد :در واقع  شخصی که در موقعیت آوار برداری از یک ساختمان قرار دارد  آرزو دارد این اقدام در سایر مناطق نیز سایر گروهها  انجام شود.

 

مهندسان ساختمان به مناطق زلزله زده مراجعه کنند تا عمق فاجعه را ببینند

کارشناس امور عالی استراتژیک تاکید داشت :حجم ویرانی های  زلزله 7/3ریشتری بسیار زیاد است بارها عنوان شده است ایران یک منطقه زلزله خیز است و سازندگان بنا باید به این امر توجه نمایند. مهندسین و افرادی که در ساخت بنای ساختمان ها نقش دارند باید از مناطق زلزله زده بازدید نمایند و عمق فاجعه را از نزدیک مشاهده کنند و بدانند هر اهمال کاری در ساخت بنا ممکن است  جان عده فراوانی را به خطر بیاندازد .

 

در خصوص غرض ورزی های سیاسی از ایجاد دو دستگی ها در کمک به زلزله زدگان غرب کشور گفتگویی با مجید سرکانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و حدیث و معاون پرورشی مدارس شهر همدان انجام دادیم.

 

سرکانی گفت :نمی دانم علت این مساله چیست که یکی در مرقد شاه عبدالعظیم بست می نشیند و دیگری از عدم استحکام  بناهای دولت قبلی شاکی می شود و دیگری  از وزرا و رئیس این دولت می نالد اینکه همه ما از یکدیگر شکایت نماییم هیچ راهبرد و هدف مشخصی نخواهد داشت .

 

حضور رهبر موجب آرامش و اطمینان زلزله زدگان شد

سرکانی ادامه داد :حضور مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) در بین زلزله زدگان به قدری همراه با آرامش و توکل  و اطمینان خاطر بود که موجب شد مصیبت زدگان الام خود را فراموش نمایند. ای کاش رییس دولت فعلی نیز به جای انکه  در بین محافظینش قرار گیرد در میان مردم حضور پیدا می کرد .

 

معاون پرورشی مدارس همدان: تسویه حساب سیاسی به جای کمک رسانی به مردم

سرکانی تصریح داشت :غرض ورزان قصد داشتند از موقعیت بوجود آمده تسویه حسابهای سیاسی خود را انجام دهند و توجه چندانی به مردم نداشتند .

 

نیروهای جهادی مهم ترین خدمات را انجام دادند

یکی از رزمنده گمنام در خصوص ایجاد دو دستگی ها در خصوص کمک به زلزله زدگان غرب کشور گفت : اهداف کسانی که کمک به زلزله زدگان غرب کشور را به دو دسته تقسیم می نمایند ارزش چندانی ندارد که به آن پرداخته شود مهمترین خدمات را نیروهای جهادی با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری (حفظه الله ) در مناطق زلزله زده انجام دادند .

 

یک فعال بسیجی: اخبار ضد و نقیض ناشی از عدم مدیریت بحران است

فریبا خدابنده لویی دانشجوی کارشناسی و فعال  بسیج اظهار داشت :هدف اصلی کمک به مردم زلزله زده در غرب کشور بوده است اما متاسفانه در کشور به جای آنکه به نیازهای مردم زلزله زده بیاندیشیم به فکر این هستیم که چه کسانی کمک های بیشتری انجام داده اند .در طی این روزها گاهی اوقات از طریق اخبار صدا و سیما مطلع می شدیم که خانوارهای زیادی چادر و وسایل گرمایشی دریافت نکرده اند و این مساله بسیار دردناک و غم انگیز بود .در سال چندین مانور مدیریت بحران توسط سازمان هلال احمر انجام می شود اما متاسفانه هیچ یک از ما در بحران های سخت توجه چندانی به این مساله نداریم و این مطلب باعث می شود هریک از ما در یک حرکت خود جوش اقدام به جمع آوری کمک های مالی و مردمی نماییم در که حالی مشکل اصلی عدم مدیریت بحران است و این اخبار ضد و نقیض که منتشر می شود ناشی ازاین مساله است.

 

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار