12. آذر 1396 - 9:49   |   کد مطلب: 19735
زنگ خطر کاهش سن ارتباط کودکان و نوجوان با جنس مخالف در جامعه:
مدیریت ارتباط با جنس مقابل فرزندان: دغدغه والدین امروز
طبق بررسی های به عمل آمده سن دوستی های خیابانی دختران و پسران در حال کاهش به زیر 15 سال است و این نوع ارتباطات حاصل تهاجم فرهنگی غرب از طریق فیلمهای انیمیشن وارداتی است که در بازار آزادانه موجود است و به آسانی در دسترس کودکان و نوجوانان قرار می گیرد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, دوستی با جنس مخالف

شبنم همدان گزارش می دهد:

یکی از معضلاتی که بر سر راه برخی خانواده ها وجود دارد  گرایش  دختران و پسران به دوستی با جنس مخالف است. بر طبق آماری که از بخش مشاوره  آموزش و پرورش دریافت کردیم سن گرایش کودکان به جنس مخالف کاهش یافته است و در سالهای پایانی دوره ابتدایی و سالهای آغازین متوسطه اول، نمونه هایی از این گرایشات و دوستی ها را میبینیم.

 

کودکی که با الگو برداری از یک فیلم کودک خارجی علاقمند به دوستی با جنس مخالف بود

مینا سنجری یکی از معلمان پایه نجم ابتدایی است و می گوید: در بین شاگرادنم در سالهای اخیر دختری وجود داشت  که به صورت پنهانی تلفن همراه به مدرسه آورده بود تا بعد از مدرسه با دوستش که حسین نام داشت تماس بگیرد و با هم دیدار داشته باشند. این معلم ادامه میدهد: وقتی فهمیدم درسا در عین کودکی و بدون دانستن عاقبت کارش چنین کاری کرده است با او صحبت کردم و علت کارش را پرسیدم. این دختر بچه 11 ساله گفت: حسین فقط دوست من است مثل بقیه دوستانم و این موضوع در خارج از کشور عادی است. از او رسیدم از کجا میدانی که این موضوع عادی است؟ در جواب من گفت: خانم  من خودم در فیلم ها و کارتون ها دختران و پسران زیادی را دیده ام که با هم دوستند و هیچ کس هم نمیگوید این کار بد است.

 

معلم کلاس پنجم: انیمیشن های غربی در هنجارشکنی کودکان بی تأثیر نیستند

این معلم ابتدایی بیان کرد: متأسفانه اقبال کودکان به کارتون ها و فیلمهای وارداتی فرهنگ غربی را بر کودکان ما تحمیل میکنند و کودکان را به افراد هنجار شکن مبدل می سازند.

سنجری در خصوص این فیلمهای انیمیشن خارجی اظهار داشت: در اکثر این فیلمها که به صورت انیمیشن و با جلوه های بصری خاص و مورد علاقه کودکان ساخته شده است یا ارتباط دختر و پسر موجب رهایی و آزادی آنها می شود؛ مانند کارتون گیسو کمند و یا مانند کارتون پری دریایی عشق دختر به پسر و بوسیدن او تنها راه ابطال طلسمی است که او را از بند طلسم می رهاند. این گونه کارتون ها موجب می شود ارتباط دختران و پسران به صورت امری عادی، مثبت و آزادی بخش در ذهن کودک ماندگار شود و او را به سمت تجربه اینگونه روابط سوق دهد.

 

تنها سانسور صحنه های غیر اخلاقی کافی نیست

وی به خانواده ها توصیه کرد که در انتخاب کارتون هایی که برای فرزندانشان خریداری می کنند توجه لازم در داشته باشند و در خوش خیالی و بی خبری  اینگونه تصور نکنند که اگر محصولی به ظاهر سانسور شده و و در بازار موجود است الزاماً برای کودکان مناسب است.

وی افزود: در مورد کارتون های غربی باید بدانیم که حتی اگر صحنه های نامناسب آن را برای کودکان حذف کنیم باز هم مروج فرهنگ دیگری هستند و برای کودکان مناسب نیستند.

 

در ارتباط با امار گرایش دوستی دختران و پسران با جنس مخالف و دلایل آن گفتگویی با سیاوش رهبر رئیس بهزیستی شهر همدان انجام دادیم .

رئیس بهزیستی شهرستان همدان  اظهار داشت :خط شماره 1480خط   مشاوره بهزیستی  است که یکی از این شماره خطوط به کودکان و مشکلات آنان اختصاص دارد و اکثراً والدین در  خصوص مشکلات کودکان و نوجوانان با این خط  تماس بر قرار می کنند .

 

رئیس بهزیستی همدان: در هشت ماه گذشته سال جاری 8300 تماس با خط مشاوره برقرار شده است که یک ششم از این تماس ها در خصوص دوستی دختران و پسران با جنس مخالف در سنین زیر 15 سال  بوده است .

 

رئیس سازمان بهزیستی در خصوص دلایل گرایش دختران و پسران به جنس مخالف در سنین زیر 15 سال اشاره داشت :1.تغییرات فیزیولوژیک 2.تمایل پسران به میل جنسی و تمایل دختران به ایجاد رابطه عاطفی 3.رهایی از هیجانات منفی 4.هویت یابی دستیابی به هویت مردانگی و زنانگی 5.فشار همسالان

 

رئیس بهزیستی همدان: باید برای حل این معضل ابتدا آن را بپذیریم

رئیس بهزیستی شهرستان همدان در خصوص راهکارهای کلی که به والدین ارائه می شود گفت :اولین راهکار پذیرفتن این معضل است چون انکار فایده ای ندارد .

دومین راهکار ارائه الگو های تعامل صحیح خانوادگی به والدین  است . والدین باید بدانند چگونه با کودک برخورد کنند. موارد زیر ضروری ترین کارهایی است که والدین باید انجام دهند:

اموزش هویت جنسی به فرزندان توسط والدین  .

عدم نصیحت فرزندان

والدین باید با فرزندان خود با صراحت ,شفاف ,قاطع سخن بگویند همچنین

از تجربیات خود برای نوجوانان سخن بگویند .

اموزش مهارت های زندگی و در نهایت توصیه به مراجعه به مراکز مشاوره بهزیستی

 

به منظور اسیب شناسی معضل اجتماعی گرایش دختران و  پسران به دوستی با جنس مخالف گفتگویی محمد ترکمان متخصص روانشناسی کودک و خانواده در مرکز مشاوره سپیدار انجام دادیم .

 

دکتر ترکمان: مسائل جنسی در دوران نوجوانی باعث پیچیده تر شدن روابط دختران و پسران می شود .

ترکمان اظهار داشت :توانایی در میان گذاشتن افکار و احساسات با فرد دیگر را  دوستی می نمامیم .در گرایش به جنس مخالف علاوه بر تعهد و صمیمت کشش جنسی نیز مشاهده می شود . در قرن بیستم در غرب دوستی بین دختر و پسر با جنس مخالف گسترش بسیار زیادی پیدا کرد در این دوران خانواده ها نظارت کمتری بر روابط دختر و پسر با جنس مخالف داشتند .کاهش نظارت والدین امکان ایجاد رابطه جنسی را در اختیار دختر وپسر قرار داد. مسائل جنسی در دوران نوجوانی باعث پیچیده تر شدن روابط می شود .

 

علل گرایش به دوستی با جنس مخالف

ترکمان در خصوص دلایل گرایش به جنس مخالف در سنین نوجوانی اشاره داشت :

1.وارد شدن به سن نوجوانی و اینکه عشق به عنوان پدیده ای هیجانی و اعجاب انگیز  با نگاه شدید خیالبافی و  دلدادگی در دوران بلوغ محسوب می شود .

2.بیدار شدن تمایلات جنسی:  پسران در این دوران تمایل شدیدی به برقراری رابطه جنسی دارند در حالی که دختران تمایل زیادی به برقراری روابط عاطفی با تاکید بر تعهد و مهربانی دارند.

3.رهایی از هیجانات منفی:  برخی از مشاوران اظهار می دارند پسران و دختران برای کنترل استرس و افسردگی به طرف دوستی با جنس مخالف سوق پیدا می کنند

 4.برای دستیابی هویت مردانگی و زنانگی به جنس مخالف گرایش پیدا می کنند برای هر دو طرف دوستی با جنس مخالف ایجاد احساس زنانگی و مردانگی را بوجود می آورد

.5.کسب شناخت برای ازدواج; اغلب دختران جهت ازدواج با  طرف مقابل به رابطه با جنس مخالف روی می آورند.

6.فشار همسالان; در سنین نوجوانی فشار بسیار زیادی ازطرف دوستان برای یافتن دوست از جنس مخالف وجود دارد یافتن دوست از جنس مخالف برای دختران نشان جذابیت و برای پسران نشان قدرت است.

از دیگر دلایل گرایش به جنس مخالف کمبود محبت ,الگو برداری نامناسب و ..... است .

 

 

متخصص روانشناسی کودک و خانواده: برقراری رابطه دوستی دختر و پسر با جنس مخالف خطرات زیادی را در بر دارد

ترکمان در مورد دوستی دختران و پسران اظهار داشت: برقراری رابطه دوستی دختر و پسر با جنس مخالف خطرات زیادی را برای آنها در بر دارد که موارد زیر را میتوان از خطرات آن دانست:

 1.محدودیت رشد نوجوان;  روابط مداوم  و مکرر رشد نوجوان را محدود می کند. درگیری شدید عاطفی باعث عدم رشد اخلاقی و اجتماعی فرد می شود.

 2.افزایش هیجانات منفی ; گر چه عمدتا دوستی دختر و پسر با جنس مخالف با هیجانات مثبت شروع می شود اما ممکن است با ایجاد احساس کم ارزشی و فریب خوردن از سوی دختر و احساس خشم از سوی پسر پایان پذیرد .

3.برقراری روابط جنسی زود رس; هیجانات و احساسات بدنی حتی اگر منجر به ازدواج شود ممکن است بیش از 3تا 5 ماه طول نکشد .

4.مورد خشونت قرار گرفتن حتی ممکن است این خشونت فیزیکی نباشد بلکه موجب پایین آوردن احساس عزت نفس قربانی شود و فرد قربانی متوجه نشود که مورد سوء استفاده قرار گرفته است .

6.احساس مالکیت نسبت به یکدیگر ؛احساس مالکیت حس حسادت را به دنبال دارد و ممکن است  آسیب هایی همچون اسید پاشی را نیز در پی داشته باشد  .

6.افت تحصیلی ,بی قراری عاطفی ,بارداری زود هنگام ,ازدواج ناموفق

 

آموزش الگوهای رفتاری مناسب در سنین دبستان

متخصص روانشناس کودک و خانواده در خصوص ارائه راهکار برای والدین گفت : والدین باید از نوع نگاه در مراحل مختلف رشد اگاهی داشته باشند. در دوره پیش دبستانی بر الگوهای رفتارهای دخترانه و پسرانه تاکید داشته باشند. نباید نسبت به جنس مخالف ضدیت را به فرزندان آموزش دهند. نحوه سازگاری و کنار آمدن با مسائل دوران دبستان دوران بسیار مطلوبی است .هنگام صحبت با فرزندان نسبت به دوستی آنان با جنس مخالف رفتار تند و پرخاشگرانه نداشته باشند چون باعث پنهان کاری فرزندان خود می شوند .

والدین باید فضای گفتگو را در محیط خانه بوجود بیاورند. والدین باید کمک نمایند نوجوان از تصورات خیالی در خصوص جنس مخالف خودداری کند. بسیار ضروری که والدین نیاز هر دوره ای از سن فرزند خود را بشناسند. نوجوان باید حضور گرم و خالص والدین خود را حس نماید .والدین باید لحظات قابل اموزش فرزندان خود را شناسایی نمایند , تجارب خود را از دوران نوجوانی برای فرزندانشان بازگو نمایند .با صراحت با فرزندان خود سخن بگویند .والدین باید بر رفتارهای فرزند خود نظارت داشته باشند و رفتار قابل قبول را مشخص نمایند .

 

 

در خصوص گرایش دوستی دختران و پسران با جنس مخالف در سنین  زیر پانزده سال گفتگویی با مرجان قوامی دکترای مشاوره و مشاور سازمان اموزش و پرورش انجام دادیم .

قوامی اظهار داشت : دوره نوجوانی سنین بین 12 تا 18 سال را در بر می گیرد. دوره نوجوانی دوره عبور از کودکی به بزرگسالی است. فرد هنگامی به دوره بزرگسالی می رسد که هویت داشته باشد. هویت ازطریق ازدواج و شغل ایجاد می شود بدین سبب در  کشور ما دوره نوجوانی دوران طولانی تری را در برمی گیرد .

 

مشاور آموزش و پرورش: بلوغ زودهنگام اضطراب به همراه دارد

قوامی تاکید داشت :مهمترین معضلی که نوجوانان با آن مواجه می شوند اضطراب است. تحولات جسمی و روحی ناشی از بلوغ اضطراب آور است .بدین ترتیب هر اندازه تغییرات  بلوغ در سنین پایین تری رخ دهد فرد با اضطراب بیشتری مواجه می شود .از سوی دیگر مواردی که  باعث پنهان کاری از والدین شود برای نوجوان اضطراب آور است .

 

این مشاورآموزش و پرورش تصریح داشت :نوجوانان به طور کلی در حل مسائل اجتماعی با مشکل مواجه هستند در سنین زیر 15 سال با ظهور مسائل جنسی گرایش به جنس مخالف پیدا می کنند .نوجوانان غیر قایل پیش بینی و کنجکاو هستند و همچنین تاثیر پذیری زیادی از گروه همسالان دارند .

مشاور سازمان آموزش و پرورش: والدین نباید به رابطه دختر و پسر با جنس مخالف جنبه اخلاقی دهند. 

قوامی در توصیه به والدین گفت :نوجوانان برای گروه دوستان ارزش بسیار زیادی قائل هستند. با در نظر گرفتن این ویژگی مثبت والدین با ایجاد صمیمیت بین خود و فرزندان می توانند شکاف فاصله را از میان بردارند . والدین نباید به رابطه دختر و پسر با جنس مخالف جنبه اخلاقی دهند. دوستی بین دختر و پسر با جنس مخالف در سنین نوجوانی به دلیل عدم پیشبینی نوجوانان  بسیار خطرناک است زیرا نو جوانان لذت گرا هستند .افزایش روابط فامیلی و اختصاص نکردن بخش   مردانه و زنانه زیرا کودکان در این محیط تحت حمایت خانواده با جنس مخالف برخورد می کنند .از سوی دیگر اجازه دهیم فرزندان احساسات خود را به راحتی بیان نمایند بیان احساسات خطرات را کاهش می دهد

 

سه راهکار آموزش و پرورش در مواجهه با دوستی دانش آموزان با جنس مخالف

قوامی در خصوص راهکارهای اموزش و پرورش تصریح داشت  :سازمان اموزش و پرورش سه راهکار جدی برای  والدین در نظر گرفته است؛  آموزش والدین ,آموزش دانش اموزان ,درمان نهایی در صورت مواجه نوجوانان با معضل دوستی با جنس مخالف. همچنین از کلاس پنجم و ششم ابتدایی با طرح مساله بلوغ در دختران و از سال اول متوسطه با مسائل بلوغ  و ظهور مسائل جنسی در پسران می پردازد در مدارس به مسائل پیشگیری اهمیت زیادی داده شده است و برای درمان دانش اموزان  به مراکز مشاوره ارجاع داده می شوند.

 

یک استاد دانشگاه در رشته  روانشناسی:  سازندگان انیمیشن یک پیام خاص را از طریق انمیشن به مخاطب خود القا می کنند.

 

فرزانه ایزدی مدرس و کارشناس ارشد  روانشناس بالینی به ارتباط انیمیشن های وارداتی با گرایش دوستی بین دختر و پسر با جنس مخالف پرداخت و گفت : در مراحل اولیه رشد خانواده اهمیت بسزایی دارد .این روزها متداول است برای تبلیغ و پیام رسانی جمعی  از رسانه های اجتماعی استفاده می شود.

ایزدی تصریح داشت : انیمیشن ها جنبه تخیلی و قهرمان پروری دارند و سازندگان انها تنها به جنبه سرگرمی انیمیشن ها بسنده نمی کنند. بلکه یک پیام خاص را از طریق انمیشن به مخاطب خود القا می کنند .

کارشناس ارشد روانشناس بالینی خاطر نشان کرد :هرچند انیمیشن های وارداتی  دوبله و  سانسور می شوند اما نمی توان منکر اختلافات فرهنگی شدید در  انمیشن های خارجی بود به عنوان مثال پاتریک و باب اسفنجی هر دو پسر هستند که با یکدیگر زندگی می کنند. یا در انمیشن های دیگر دختر داستان به راحتی با جنس مخالف رابطه دارد .تماشای  این مسائل باعث فوران هیجانات  در نوجوانان می شود و همچنین  الگو برداری در سنین نوجوانی بسیار زیاد است و حتی تخیل از جنس مخالف را گسترش می دهد.

 

سخن پایانی:

گرایش زودهنگام دختران و پسران به جنس مخالف و روابط خیابانی زودهنگام آنها ، حاصل هجوم فرهنگ غربی به جامعه ما است. آنچه میتواند در  گسترش این فرهنگ و تبیین آن برای کودکان مؤثر باشد، فیلمهای انیمیشن غربی است که خانواده ها برای کودکان خود خریداری می کنند.

خانواده ها باید بدانند این فیلمها هرچند به ظاهر سانسور شده و فاقد صحنه های غیر اخلاقی هستند اما در بطن خود و در حین داستان مروج ارتباط دختران با پسران هستند و کل ماجرای داستان دوستی با جنس مخالف را امری عادی جلوه می دهد.

نکته قابل توجه اینجاست که این انیمیشن ها به راحتی و با مجوز در تمام فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی وجود دارند و مراجع مسئول به اثرات این فیلمها برکودکان توجه ندارند.

 

انتهای پیام /

 

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار