9. مهر 1402 - 14:40   |   کد مطلب: 25244
رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:
لزوم مطالعه تطبیقی در حوزه دفاع مقدس
رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در خصوص دفاع مقدس می‌توان صدها رساله دکتری و کارشناسی ارشد با خروجی‌های ارزشمند علمی تدوین کرد گفت: یکی از مواردی که تا به‌حال به آن پرداخته نشده مطالعه تطبیقی و تحلیلی ۸ سال دفاع مقدس با جنگ‌هایی است که در ۲۰۰ سال اخیر در ایران رخ داده است.

به گزارش شبنم‌ها صبح امروز اولین همایش علمی دومین کنگره ۸ هزار شهید استان همدان در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد.

 

در این مراسم رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برگزاری این همایش یک ابتکار منحصر به فرد بود در کنگره ۸ هزار شهید استان همدان به آن پرداخته شد گفت: بخشی از این همایش به بررسی علمی دفاع مقدس و شهدای هشت هزار شهید اختصاص داده شده که کاری ارزشمند است.

 

سردار قدیر نظامی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌هایی که کمتر به آن توجه کرده‌ایم نگاه علمی به دفاع مقدس و جامعه شهدای انقلاب اسلامی است افزود: از زوایای زیادی می‌شود به این موضوع پرداخت اما این مسئله مهم بُعد نظامی دفاع مقدس است.

 

این مقام مسئول ادامه داد: هرچند یافته‌ها و تحقیقات ما در بُعد نظامی کافی نیست و پژوهش زیادی در این خصوص نشده است اما باید توجه داشت که در آینده بیشتر به این موضوع پرداخت.

 

وی با تاکید براینکه باید دفاع مقدس را از زوایای مختلف با نگاه علمی، تاریخی، روانشناسانه و جامعه شناسانه در عرصه فناوری مورد بررسی قرار داد تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی است و باید سال‌ها، قرن‌ها و دهه‌ها از آن‌ بهره برداری کرد.

 

سردار نظامی با بیان اینکه در خصوص دفاع مقدس می‌توان صدها رساله دکتری و کارشناسی ارشد با خروجی‌های ارزشمند علمی تدوین کرد گفت: یکی از روش های مطالعات و پژوهش رد دفاع مقدس، مطالعه تطبیقی است.

 

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از مواردی که تا به‌حال به آن پرداخته نشده مطالعه تطبیقی و تحلیلی ۸ سال دفاع مقدس با جنگ‌هایی است که در ۲۰۰ سال اخیر در ایران بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه در ۲۰۰ سال اخیر، پنج جنگ به ایران تحمیل شده است اظهار کرد: جنگ اول و دوم بین ایران و روسیه، جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم و جنگ تحمیلی باید با یکدیگر مورد مقایسه قرار گیرند.

 

سردار نظامی عنوان کرد: اگر بخواهیم جایگاه و عظمت دفاع مقدس را بشناسیم بهترین راه آن نگاه تطبیقی بین این پنج جنگ است.این هارا به لحاظ نظامی تاکتیکی و استراتژیکی بررسی کنیم.

 

رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در مقایسه تطبیقی باید سه سوال مورد بررسی قرار گیرد گفت: اول اینکه چرا جنگ‌ها اتفاق افتاد؟ دوم اینکه در این جنگ‌ها چه اتفاقی در عرصه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی رخ داد؟ و سوم اینکه پیامدهای این جنگ‌ها چه بود؟

 

وی با اشاره به اینکه اگر مطالعه علمی با روش تطبیقی بین این پنج جنگ انجام دهیم، جایگاه جنگ پنجم که دفاع مقدس است را بهتر درک می‌کنیم افزود: در چهار جنگ گذشته، دفاعی از طرف پادشاهان وقت صورت نگرفته و این نیاز به مطالعه جامعه شناختی و سیاسی دقیق دارد.

 

سردار نظامی ادامه داد: از منظر روابط بین المللی نیز باید این موضع بررسی شود که چرا در چهار جنگ قبل از دفاع مقدس، جنگ‌ها منجر به شکست شد اما تنها جنگی که به پیروزی ختم شد و یک قدم از سرزمین هم به دشمن نرسید ۸ سال دفاع مقدس بود.

 

این مقام مسئول با تاکید براینکه مساحت سرزمین‌ ایران در زمان شاهان بی‌کفایت به اندازه مساحت آلمان، فرانسه و انگلیس بود عنوان کرد: پنج کشور جهان در سرزمین ما بود، چرا باید نزدیک یک میلیون کیلومتر از سرزمین ایران از دست برود؟

 

وی خاطرنشان کرد: رضا شاه منطقه آرارات را به آتاتورک هدیه کرد و همین موضوع درحال حاضر باعث شده تا کیه بتواند عرض اندام کند و به راحتی منطقه خود را گسترش دهد.

 

رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه در گذشته کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان به اروپا و آمریکا می رفتند گفت: این درحالی است که هم اکنون برای درمان به ایران اسلامی می‌آیند و همین موضوع نشان از پیشرفت و سطح علمی و پزشکی بالای جمهوری اسلامی دارد.

 

سردار نظامی با بیان اینکه سفر اگر سطح علمی و پزشکی در ایران بالاتراز اروپا نباشد کمتر هم نیست تصریح کرد: هزینه درمان در ایران نصف یا یک سوم است و این نقطه عظیمت رشد و توسعه علم پزشکی در جامعه ایران مدیون دفاع مقدس است.

 

وی با تاکید براینکه نقطه عظیمت جهش در عرصه علوم مختلف در علم پزشکی، دفاع مقدس است افزود: در عرصه فناوری‌ها نیز در پیشرفته ترین لبه جهان حرکت می‌کنیم چون نقطه عظیمت آن دفاع مقدس است.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس حدود ۳۲ کشور که در رأس آن‌ها شوروی و آمریکا بودند با صدام همکاری می‌کردند گفت: باید برای نسل جوان گفت که چه اتفاقی می‌افتد که در دفاع هشت ساله ما ۲۲۰ هزار شهید تقدیم می‌شود و بسیاری از نقاط بمباران می‌شوند اما یک وجب از خاک کشور هم به دست دشمن نمی‌افتد؟

 

رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه نگاه مردم به دفاع در دوران جمهوری اسلامی متفاوت از جنگ‌های دیگر بود عنوان کرد: در رأس نظام سیاسی وجود شخصیت‌‌ها و رهبری اشخاص حکیم که در دنیا همتای آن‌ها نیست در پیروزی و تفکر مردم تاثیرگذار بود.

 

سردار نظامی ادامه داد: مردم غیرت و روحیه جهادی داشتند و دارند و همین موضوع موجب پیروزی و پیشرفت می‌شود.

 

وی با اشاره به نقش استان همدان در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: همدان در جنگ تحمیلی و دفاع از حرم نقش ویژه‌ای داشته است چرا که همدانی‌ها از اولین روزهای تهدید علیه جمهوری اسلامی در میدان بودند.

 

این مقام مسئول با بیان اینکه بعضی اسرا که آزادگان هستند قبل از حمله رسمی عراق به اسارت در آمدند تصریح کرد: در پاوه، شهید چمران که در محاصره بود اولین گروهی که برای کمک به او و شکستن محاصره اقدام کردند بچه های همدانی بودند.

 

رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش پررنگ شهید دباغ در دوران دفاع مقدس گفت: خواهر دباغ شخصیت منحصر به فرد در تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است، او زنی با شخصیت متفاوت و تاثیرگذار است و در پاوه نیز حضور داشت.

 

سردار نظامی ادامه داد: اولین شهید مدافع حرم در تاریخ کشور همدانی‌ و متولد ملایر بود؛ شهید رسول حیدری که بسیار انسان بزرگواری بود چند سال قبل از به وجود آمدن داعش، برای دفاع از مسلمانان به بوسنی رفت و توسط کروات‌ها شهید شد.

 

وی با اشاره به اینکه شهدا فقط فرهنگ جهاد و شهادت را به ما آموزش ندادند افزود: آن‌ها فرهنگ مقاومت، بصیرت، حرکت عاقلانه و خردمندانه، فرهنگ مبارزه و عبور از بحران‌هارا به ما آموختند.

 

رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هرکجا به رشد قابل توجهی رسیده‌ایم به دلیل بهره‌مندی‌، بهره‌گیری و اتکا به فرهنگ جهاد و شهادت بوده است گفت: کشور ایران هیچگاه تحریم پذیر نخواهد بود، انقلاب اسلامی اعتماد به نفسی به ملت داده است که از همه موانع سر راه خود عبور می‌کند و به موفقیت می‌رسد.

 

سردار نظامی با تاکید براینکه یکی از ویژگی‌های مردم ایران این است که هروقت تهدید خارجی افزایش پیدا کند انسجام ملی بیشتر می‌شود تصریح کرد: ما با تجربه بزرگی که حدود ۴۵ سال عبور از بحران به دست آورده‌ایم به قله پیشرفت نزدیک‌تر شده‌ایم.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته رسیدن به قله سخت است، امروز از برخی سختی‌ها عبور و درحال عبور از دیگر سختی‌ها هستیم و برای رسیدن به قله، باید مقدار راه باقی مانده را با عنایت خدا و اتکا به فرهنگ جهاد و شهادت و بهره گیری از آموزه‌های دفاع مقدس بگذرانیم.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار