14. مهر 1402 - 14:03   |   کد مطلب: 25260
نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه قانون نوشته شده است تا اخلاق، منافع مردم و عدالت حفظ شود گفت: مسئولی که برای رفع مشکل مردم بهانه‌ می‌آورد یک مسئول ناکارآمد است.

به گزارش شبنم‌ها حجت‌الاسلام حبیب‌الله شعبانی موثقی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با بیان اینکه خداوند در قرآن فرمود اگر تقوای الهی را رعایت کنید به شما قدرت تشخیص می‌دهیم گفت: کسی که متولی و مسئول است اگر تقوای الهی داشته باشد می‌تواند تشخیص دهد کدام کارها خدمت به مردم است و کدام نیست.

او با اشاره به اینکه تقوا باعث می‌شود فرد در عرصه سیاسی فریب نخورد افزود: برخی در عرصه سیاسی تلاش می‌کنند افراد را فریب دهند و به دنبال منافع خود باشند، اگر انسان قدرت تقوا داشته باشد وعده الهی است که فریب نمی‌خورد و حقایق را به اذن خدا تشخیص دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: در سیره امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی قدرت فهم بالای ولایت فقیه در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی دیده می‌شود که آن محصول تقوا است.

آیت‌الله شعبانی با بیان روایتی از امام صادق(ع) گفت: ایشان فرمودند مردم به سه چیز نیازمند هستند و ضرورت زندگی اجتماعی مردم است و کسانی که متولی و مسئول هستند باید این سه مورد را تأمین کنند.

او خاطرنشان کرد: اولین مورد که ضرورت جامعه می‌باشد امنیت است، مورد دوم عدالت و سوم رفاه اقتصادی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه امام اولین نکته راه قبل از رفاه، امنیت دانستند افزود: اگر جامعه امنیت نداشته باشد عدالت و رفاه اقتصادی هم در آن جامعه محقق نمی‌شود.

آیت الله شعبانی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) نیز در روایتی فرمودند بدترین کشورها و جامعه‌ها آنجایی است که در آن امنیت وجود نداشته باشد تصریح کرد: امروز در سطح نظام جمهوری اسلامی می‌بینید امنیت در سطح بالایی احراز شده و نعمت الهی است.

او با بیان اینکه نعمت امنیت در کشور ما با تلاش‌های نیروی فراجا، نیروی انتظامی، سپاه و ارتش محقق شده است گفت: با این که دشمن تمام سعی خود را می‌کند به امنیت ما در عرصه‌های مختلف ضربه بزند اما این امنیت در کشور حاصل شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان ادامه داد: اقتدار فراجا و فرماندهی نظامی موجب حفظ حریم قانون و امنیت و آرامش در جامعه است.

آیت الله شعبانی با تاکید بر اینکه هرکس به هر شکلی بخواهد نیروهای نظامی و انتظامی را تضعیف کند به نظم عمومی جامعه خیانت کرده‌ است افزود: هرکس اقتدار این قشر زحمت‌کش را از بین ببرد به هنجارشکنی در جامعه و نافرمانی مدنی کمک کرده است.

او با بیان اینکه جامعه نیازمند نظم است تصریح کرد: جامعه نیاز دارد تا هنجارها در آن رعایت شود؛ شاید عده‌ای قوانین مختلف از جمله مالیات، رانندگی، شهرداری، حجاب و... را قبول نداشته باشند اما اگر قرار باشد هر فردی قانونی را که قبول ندارد رعایت نکند نظم جامعه از بین می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه قانون در جامعه محور است گفت: آگاهی مردم از قانون کمک می‌کند حق خود را احقاق کنند و مطالبه به حق داشته باشند.

آیت الله شعبانی با تاکید بر اینکه مسؤلین جامعه اسلامی نیز باید نسبت به وظایف قانونی خود آگاه باشند افزود: برخی اوقات احساس می‌کنیم فردی که مسؤلیت می‌گیرد هنوز وظیفه قانونی خود را نمی‌داند و تشخیص نمی‌دهد.

او خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر آن است که در حکومت اسلامی مسئول نباید بگوید من مأمور و معذور هستم، قانون برای تحقق عدالت در جامعه است و برای آن نوشته می‌شود تا عدالت اقتصادی و اجتماعی در جامعه به‌وجود آید اما قانون به تنهایی نمی‌تواند محقق کننده عدالت باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با بیان اینکه نمی‌شود فقط به استناد قانون ، عدالت را محقق کرد گفت: تعیین مدیر و مسئول برای آن است که به کمک قانون مشکل مردم را حل کند.

آیت الله شعبانی با اشاره به سخن امام علی(ع) افزود: قانون نوشته شده است تا اخلاق، منافع مردم و عدالت حفظ شود و مسئول برای آن است که اگر دید در جایی قانون رعایت نشد و منافع مردم تأمین نشد قانون را اصلاح کند.

او ادامه داد: مردم همدان سال‌ها است که مشکلی دارند و مدیر متولی در پاسخ به آن‌ها می‌گوید این کار غیر قانونی است و راهکار قانونی هم بودجه ندارد؛ پس شما در این شهر چه وظیفه‌ای دارید؟

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با تاکید براینکه نمی‌شود به مردم گفت مشکل را تحمل کنید اظهار کرد: این حرف اشتباهی است که برخی‌ها مطرح می‌کنند و ناکارآمدی در مسئولین این نیست که اختلاس می‌کنند، کسی که اختلاس می‌کند فاسد و فاسق است.

آیت الله شعبانی با بیان اینکه ناکارآمدی مسئولین آن است که بهانه‌ بیاورند و مشکل مردم را برطرف نکنند افزود: مسئولین باید در این زمینه توجه کنند و مشکلات مردم را بر محور قانون حل کنند.

او با اشاره به نظام تعلیم و تربیت گفت: گاهی احساس می‌کنیم افراد درک صحیحی از نظام تعلیم و تربیت و از آینده فرزندان این کشور و استان ندارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان خاطرنشان کرد: مشکلاتی که امروز در آموزش و پرورش است می‌طلبد هرچه سریع‌تر وزارت آموزش و پرورش، شخص متخصص و متعهدی را فارق از جریانات سیاسی معرفی کند.

آیت الله شعبانی با تاکید بر اینکه مسئله تربیت دانش‌آموزان مسئله مهمی است گفت: دیدید در سال قبل با مشکلاتی در جامعه مواجه شدیم که ناشی از ضعف تعلیم و تربیت است و وزیر آموزش و پرورش هرچه سریع‌تر باید مسائل را حل کند.

او با اشاره به اینکه در آستانه اختتامیه کنگره ۸ هزار شهید استان همدان هستیم افزود: یادواره‌های خوبی در استان داشتیم و نمایشگاه کتابی که از فردا گشایش می‌یابد اقدامات خوبی است و هفت هزار کتاب ملی عرضه می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان همدان با تاکید براینکه برای آن که بتوان نسل جدید را با معارف دفاع مقدس آشنا کرد باید از فرصت نمایشگاه ملی کتاب استفاده کنیم گفت: امیدواریم والدین با فرزندان خود در این نمایشگاه حضور داشته باشند.

انتهای پیام/ سعیدی

دیدگاه شما

آخرین اخبار