17. آبان 1402 - 10:44   |   کد مطلب: 25293
برای آنکه مشکل عدم توانایی دانش‌آموزان در تمرکز کردن هنگام درس‌خواندن را برطرف کنیم ابتدا باید به دنبال سرنخ‌ها برای یافتن علت آن باشیم که قطعاً این سرنخ‌ها در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است؛ رعایت ۴ قانون ساده که در این گزارش به آن پرداختیم قطعا به موفقیت دانش‌آموزان کمک می‌کند.

به گزارش شبنم‌ها این روزها عوامل زیادی موجب عدم توانایی تمرکز دانش‌آموزان هنگام درس‌ خواندن شده است که موجب نگرانی خانواده‌ها و معلم‌ها می‌شود. دانش‌آموزان این نسل بیش‌تر از نسل‌های گذشته با رسانه‌های مجازی سر و کار دارند و استفاده از آن‌ها و داشتن این رسانه‌ها برایشان اولویت دارد که همین موضوع یکی از دلایل عدم توانایی تمرکز است.

استفاده بیش از حد دانش‌آموزان از رسانه‌ها باعث وابستگی به آن شده و همین موضوع موجب دریافت اضافه بار اطلاعاتی در ذهن کودک و نوجوان می‌شود که خود عاملی برای ناتوانی در تمرکز برای درس و مدرسه به حساب می‌آید.

وقتی با دانش‌آموزانی که نمرات آن‌ها نسبت به هم‌کلاسی هایشان کمتر است سخن می‌گوییم از ناتوانی در تمرکز کافی شکایت می‌کنند و تاکید دارند که درس‌هایشان را می‌خوانند اما یاد نمی‌گیرند.

 

موقع درس‌خواندن به مسائل دیگری فکر می‌کنم

علی یکی از دانش آموزان کلاس هشتم است که در گفتگو با خبرنگار ما گفت: موقعی که از خواب بیدار می‌شوم تا به مدرسه بیایم به این فکر می‌کنم که بعد از ظهر با دوستانم به فوتبال بروم و بیشتر اوقات در مدرسه و سرکلاس نیز به فوتبال فکر می‌کنم.

وی با اشاره به اینکه خیلی علاقه زیادی به درس خواندن ندارد افزود: در کلاس هنگام آموزش معلم به همه چیز فکر می‌کنم و چون درس را متوجه نمی‌شوم دیگر از معلم هم سوالی نمی‌پرسم.

نازنین نیز که به تازگی وارد مقطع متوسطه اول شده است اظهار کرد: من بیشتر درس ریاضی را متوجه نمی‌شوم و همین موضوع باعث دل‌سردی من نسبت به درس ریاضی شده است.

این دانش‌آموز ادامه داد: همیشه سعی می‌کنم تمرکز خود را بالا ببرم تا درسم را به خوبی متوجه شوم اما حتی موقع درس‌خواندن نیز به یاد مسائل دیگری می‌افتم.

عدم توانایی دانش‌آموزان در تمرکز باعث شد گفتگویی داشتیم با یک روانشناس و مشاور تحصیلی تا راهکارهایی برای تمرکز بهتر دانش‌آموزان ارائه دهد.

چهار قانون ساده برای افزایش تمرکز دانش‌آموزش هنگام درس‌خواندن

علیرضا روحی در گفتگو با خبرنگار شبنم ها با اشاره به عواملی که باعث کاهش تمرکز می‌شود گفت: اولین عامل ساعت خواب آشفته است، حال این ساعت اختیاری انتخاب شده باشد و یا به دلیل مشخصی مثل آزمون که موجب می‌شود فرد بیشتر بیدار بماند باشد که در دو حالت تمرکز را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه دومین عامل نداشتن برنامه است که منجر به شلوغی دهنو کاهش تمرکز می‌شود افزود: سومین مورد نیز تجربه کردن مواردی مثل استرس امتحان است که علاوه به اینکه ساعت خواب را دچار اختلال می‌کند تمرکز را نیز کاهش می‌دهد.

این روانشناس ادامه‌ داد: چهارمین مورد دیگری که تمرکز دانش‌آموز را دچار اخلال می‌کند به قضاوت فرد مورد نظر در این مورد مربوط می‌شود.

روحی با اشاره به اینکه اگر دانش‌آموزی هیجانی منفی در خصوص یک درس تجربه کند مثل خشم نسبت به اینکه چرا درس را خوب یاد نمی‌گیرد باعث کاهش تمرکز می‌شود تصریح کرد: این هیجان در کنار یک قضاوت منفی مانع از تمرکز فرد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ذهن هرکس توان پردازش محدودی دارد بنابراین وقتی با اطلاعات اضافی مثل احساسی که به یک موضوع داریم و به ذهن می‌رسد و گفتگویی که با خود داریم و درون‌مایه آن منفی است خروجی عدم تمرکز به دلیل مشغله زیاد را به همراه دارد.

این مشاور تحصیلی با بیان اینکه با چند قانون می‌توانیم تمرکز ذهن را بالا بیش‌تر کنیم گفت: قانون اول انتخاب ساعت مناسب و سروقت خوابیدن است که به تنهایی به تمرکز زیادی در روز بعد کمک می‌کند.

روحی با اشاره به دومین قانون برای کنترل تمرکز افزود: توصیه می‌شود دانش‌آموزان به هیچ وجه بدون صرف صبحانه در مدرسه حاضر نشوند.

وی ادامه داد: معمولا ساده‌ترین کار برای مدیریت ذهن اولویت‌بندی کارها است؛ به این صورت که اول کارهای مهم انجام شوند و سپس کارهایی که اولویت کم‌تری دارند.

این روانشناس با اشاره به اینکه نوجوانان عادت دارند ابتدا کارهای راحت‌تر را انجام می‌دهند اظهار کرد: این کار باعث می‌شود کارهای سخت و سنگین برای موقعی باقی بماند که نه انرژی مورد نیاز را دارند و نه زمان کافی برای به سرانجام رساندن کارها.

روحی با تاکید بر اینکه آخرین نکته و مهمترین نکته برای افزایش تمرکز پیدا کردن عوامل حواس‌پرتی و کنترل آن‌ها است گفت: عده‌ای به سروصدا حساس هستند، عده‌ای به رفت و آمد و برخی‌ها به اینکه موبایل کنار آن‌ها باشد که حذف این عوامل باعث ایجاد تمرکز بیشتر می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بچه ها در اتاقی که درس می‌خوانند روی تخت‌خواب هستند که همین موضوع باعث تداخل در تمرکز می‌شود چراکه تخت‌خواب تداعی کننده خوابیدن و استراحت است و به ذهن همین موضوع را منتقل می‌کند در نتیجه فرد نمی‌تواند به خوبی درس بخواند.

یافتن دلایل عدم تمرکز و رفع آن‌ها موفقیت دانش‌آموزان را در پیش دارد

برای آنکه مشکل عدم توانایی دانش‌آموزان در تمرکز هنگام درس‌خواندن را برطرف کنیم ابتدا باید به دنبال سرنخ‌ها برای یافتن علت آن باشیم که قطعا این سرنخ‌ها در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است.

خانواده‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر تمرکز بهتر فرزندانش بگذارند و این موضوع نیازمند آموزش توسط مشاورین مدرسه به آن‌ها دارد.

هیچ دانش‌آموزی نیست که توانایی درس خواندن نداشته باشد و علت تمام نمرات پایین آن‌ها به همین مسئله مهم که تمرکز نام دارد بر می‌گردد.

رعایت ۴ قانون طلایی و ساده که در این گزارش به آن پرداختیم قطعا به موفقیت دانش‌آموزان کمک فراوانی خواهد کرد.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار