5. آذر 1402 - 8:47   |   کد مطلب: 25297
یک مشاور خانواده با بیان اینکه مشاوره‌های پیش از ازدواج به همه افراد توصیه می‌شود، گفت: جوانان باید موانع ازدواج را بشناسند و با اعتقاد و توکل به خداوند در مسیر آرامش‌بخش ازدواج حرکت کنند.

به گزارش شبنم‌ها ازدواج و تشکیل خانواده در دین اسلام و در آیات، روایات و احادیث بارها و بارها مورد تأکید پیامبر اسلام(ص) و ائمه قرار گرفته است.

خداوند حکیم در آیه ۲۱ سوره روم به ازدواج و آرامشی که پس از آن در زندگی فرد جاری می‌شود تاکید کرده و در آیه ۳۲ سوره نور نیز به برکتی که پس از ازدواج در زندگی افراد جاری می‌شود اشاره می‌کند.

با این حال موضوع ازدواج در شرایط امروزی کمی پیچیده شده و جوانان به سختی حاضر به پذیرفتن تعهدات و آغاز زندگی مشترک می‌شوند.

همین موضوع باعث افزایش سن مجردها شده و امروزه کمتر فردی پیدا می‌شود که در اطراف خود فردی مجرد نبیند!

کاهش ازدواج زنگ خطر کاهش جمعیت در چندسال آینده رابه صدا درآورده است و علاوه بر این نیز به گفته کارشناسان شاهد آینده‌ای با جمعیت سال‌خورده که حتی یک همدم ندارند تا در کنار او زندگی کنند خواهیم بود.

علل کاهش آمار ازدواج و افزایش سن مجردها نیازمند به بررسی دقیق و گفتگوهای طولانی با افراد مجرد دارد اما در این گزارش تا حدودی به این مسئله پرداخته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت اقتصادی مانع از ازدواج می‌شود

یکی از افراد مجرد در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه بارها به ازدواج فکر کرده است اما مشکلات مالی باعث شده از ازدواج کردن منصرف شود، گفت: من خانه و ماشین ندارم و درآمد حداقلی دارم که هیچ دختری حاضر به ازدواج با من نمی‌شود.

وی افزود: شرایط وام ازدواج چندسالی است بهتر شده اما گرانی بسیاری از کالاها که هر دختری از همسرش توقع دارد باعث ترسیدن من در امر ازدواج شده است.

یکی دیگر از افراد مجرد نیز در گفتگو با ما گفت: ازدواج موضوعی است که اگر در زمان مناسب خود صورت نگیرد دیگر سخت می‌شود.

وی با تاکید براینکه سن ازدواج هرچه بیشتر شود سطح توقع افراد بیشتر می‌شود خاطرنشان کرد: من ۳۸ سال دارم اما در این سن با وجود اینکه خواستگار هم کم‌تر شده نمی‌توانم سطح توقعات خود را کنترل و کمتر کنم.

این فرد با اشاره به اینکه مدرک تحصیلی فوق لیسانس دارد گفت: وقتی به سختی تحصیل کرده‌ام باید با فردی ازدواج کنم که مدرک تحصیلی بیشتری دارد.

در ادامه گفتگویی داشتیم با یک مشاور خانواده تا در خصوص مشکلات مسیر ازدواج و علت‌های افزایش مجردها در سنین بالا آگاه شویم.

کاهش کمال‌گرایی در افراد فرهنگ‌سازی شود

دکتر زهرا شایسته‌فرد در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبنم‌ها با بیان اینکه در برخی ادارات شاهد زیاد بودن آمار افراد مجرد هستیم، گفت: این درحالی است که طبق گزارش، این افراد از لحاظ مالی مشکل خاصی نداشتند بنابراین جویای موانع ازدواج آن‌ها شدیم.

وی با اشاره به موضوعی که موجب سوق این آقایان مجرد و کارمند به تجرد می‌شود کمال‌گرایی است، افزود: خیلی خوب است که فرهنگ‌سازی شود و افراد کمال‌گرایی را یک ویژگی مثبت تلقی نکنند.

این مشاور خانواده ادامه داد: با افزایش سن میزان کمال‌گرایی افراد بالا می‌رود بنابراین یکی از راهکار‌ها آن است که این افراد حتما مشاوره‌های پیش از ازدواج در زمینه کمال‌گرایی داشته باشند و از کتاب‌ها، سخنرانی و منابع موثق رسانه‌ای استفاده کنند و این موضوع را برطرف کنند.

شایسته‌فرد با بیان اینکه به دنبال برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای کاهش کمال‌گرایی در کارمندان مجرد در ادارات هستند، گفت: با آگاهی این افراد قطعا آمار ازدواج بیشتر می‌شود.

کمک به ازدواج آسان با حذف تجملات

وی با بیان اینکه علت دیگر ازدواج نکردن جوانان، تجملات و تشریفات زیاد مراسمات ازدواج است، افزود: این موضوع باید با همراهی رسانه‌ها و صداوسیما فرهنگ‌سازی شود ازدواج‌های موفق براساس قناعت در جامعه رواج یابد.

این مشاور خانواده‌ با اشاره به خودباوری افراد در زمینه تقویت هوش اقتصادی، تصریح کرد: بسیاری از افراد بیکار هستند و فکر می‌کنند باید در ادارات خاصی استخدام شوند و حتی به مهاجرت فکر می‌کنند درحالی که اگر فردی تنها به استعدادهای خود توجه کند و دوره‌های استعدادیابی شرکت کند می‌تواند ویژگی‌های مثبت در زمینه استعداد خود با حداقل امکانات را شکوفا کند.

دخالت خانواده‌ها مانع بزرگ ازدواج جوانان

شایسته‌فرد خاطرنشان کرد: استقلال فرد در امر ازدواج بسیار تأثیرگذار است؛ برخی مواقع شاهد آن هستیم که دخالت و سخت‌گیری خانواده‌ها مانع از یک ازدواج صحیح می‌شود.

وی با تأکید براینکه بارها جوان‌ها رجوع کردند و گفتند قصد ازدواج داریم ولی خانواده‌ها بخاطر سخت‌گیری خود مانع ازدواج می‌شوند گفت: در زمینه آگاه‌سازی والدین باید اقداماتی توسط رسانه‌ها و سایر ارگان‌های تاثیرگذار صورت گیرد.

این مشاور خانواده با بیان اینکه از ابتدا باید در مدارس کارگاه‌های پیش از ازدواج برگزار شود، افزود: از آنجا که نیاز به ازدواج یک نیاز واقعی است و برخی افراد با مواردی دیگر جایگزینی برای ازدواج می‌آورند با گذشت زمان و افزایش سن می‌فهمند که نیاز آن‌ها فقط با ازدواج و تشکیل خانواده برطرف می‌شود.

توکل به خدا یاری‌رسان مجردها برای ازدواجی موفق

شایسته‌فرد با اشاره به اینکه باید اهداف صحیح ازدواج برای افراد بیان شود، تصریح کرد: در امر ازدواج باید قدرت خداوند درنظر گرفته شود؛ افرادی که توکل می‌کنند و نگران آینده و معاش نیستند بسیار مستحکم در مسیر تشکیل خانواده حرکت می‌کنند و در کنار توکل بر خدا دست از تلاش نمی‌کِشند.

وی در پایان با تأکید براینکه مشاوره‌های پیش از ازدواج به همه افراد توصیه می‌شود، عنوان کرد: فرهنگ اعتقاد و توکل به خداوند می‌تواند مسیر ازدواج را برای افراد مجرد آرامش‌بخش کند.

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار