9. آذر 1402 - 13:00   |   کد مطلب: 25304
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:
مسئله جوانی جمعیت اصلی‌ترین دغدغه امروز است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه مسئله جوانی جمعیت نباید فراموش شود، گفت: جوانی جمعیت در کشور اولویت اساسی دارد و اگر هر خدمتی کنیم ولی به موضوع جمعیت توجه نکنیم قافله را باخته‌ایم.

به گزارش شبنم ها صبح امروز سومین مجمع سلامت استان همدان در دانشگاه علوم‌پزشکی همدان برگزار شد.

 

در این مراسم محمدمهدی مجذوبی با بیان اینکه از سال گذشته اولویت دانشگاه موضوع جوانی جمعیت بود، گفت: با بررسی‌های یکساله به این نتیجه رسیدیم که نیازمند ورود جدی‌تر با اقدامات بیشتر در حوزه جمعیت هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه تا زمان کسب نتیجه مناسبت و مطلوب در حوزه جمعیت باید در این حوزه با تمام قدرت تلاش کرد، افزود: روند کاهش جمعیتی باید سیر معکوس داشته باشد و تحولی در حوزه فرزند آوری ایجاد کنیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: در مجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی ۱۴ هزار عضو وجود دارد که بالای دو هزار و ۵۰۰ نفر مجرد هستند، این آمار در سایر دستگاه‌ها همین شکل است و باید ورود جدی در این حوزه داشته باشیم.

 

مجذوبی با اشاره به مهم بودن مسئله بیماری‌های غیر واگیر، گفت: با برگزاری کارگروه‌های سلامت به حوزه سلامت موادغذایی که پیش نیاز و مولفه در بیماری های مزمن و غیر واگیر است وورد جدی کردیم.

 

وی از آغاز پویش ملی غربالگری فشار خون و دیابت در استان همدان خبرداد و تصریح کرد: امیدواریم با غربالگری افراد بالای ۱۸ سال بتوانیم در این حوزه منشأ اثر باشیم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه سه محور در حوزه بیماری‌های غیر واگیر مد نظر است، گفت: اجرای سند امینت غذایی، خدمات توان‌بخشی و ایمنی و ترافیک مسائل مورد نظر در مدت زمان پیش‌رو است.

 

مجذوبی تاکید کرد: موضوع جوانی جمعیت در کشور اولین اساسی دارد و اگر هر خدمتی کنیم ولی به موضوع جمعیت توجه نکنیم قافله را باخته‌ایم موضوع جوانی جمعیت نباید در جلسات و برنامه‌ها مخدوش شود.

 

وی با اشاره به اینکه امنیت غذایی و تغذیه سند راهبردی دارد، افزود: در این خصوص هم موضوع کفایت غذا مهم است و هم ایمنی و سلامت آن.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه امنیت غذایی تاثیر ویژه در جامعه دارد، اظهار کرد: امنیت غذایی منجر به امنیت اجتماعی، امنیت سیاسی و امنیت اقتصادی می‌شود.

 

مجذوبی با تاکید براینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوع کیفیت غذا به طور جدی مد نظر قرارگرفته شد، خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم بسیاری از بیماری‌های گوارشی که منشأ آن آب آلوده بود در کشور وجود ندارد و این درحالی است که در دنیا سالانه ۴۰۰ هزار نفر که ۱۲۵ هزار نفر آن کودکان زیر ۵ سال هستند بخاطر بیماری گوارشی و اسهال می‌میرند.

 

وی با اشاره به اینکه موضوع تهدید کننده سلامت در دنیا و در کشور ما به استفاده از کودهای شیمیایی و سموم مربوط است، گفت: امروزه علت بسیاری از بیماری‌ها و سرطان‌ها حاصل همین سموم است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان با تاکید به دلیل مشکلات مواد غذایی، بیماری سرطان ‌های گوارشی پنج تا ۶ برابر افزایش پیدا کرده است تصریح کرد: همین موضع می‌طلبد تا تحقیقات بیشتری در این حوزه داشته باشیم.

 

مجذوبی با بیان اینکه پس از دوران انقلاب اسلامی اقدامات موثری در راستای افزایش امید به زندگی انجام گرفته است، افزود: مجموعه اقدامات باعث شد ۲۰ سال به امید به زندگی اضافه شود.

 

وی با اشاره به اینکه افزایش امید به زندگی در کنار نقاط مثبت، پیامدهایی نیز به همراه دارد، گفت: یکی از پیامدهای آن جمعیت افزایش جمعیت سالمند است و در حال حاضر این میزان از هفت درصد به ۱۴ درصد رسیده است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: سالانه حدود یک میلیون سقط برآورد شده و ما وظیفه داریم درایت خصوص ورود جدی داشته باشیم تا غالب جمعیت آینده جوان باشند.

 

مجذوبی با بیان اینکه ماحصل سالمندی، ناتوانی است، تصریح کرد: سکته‌های مغزی و قلبی، حوادث و ناتوانی منجر می‌شود تا افراد سالمند نیاز به توانبخشی داشته باشند و درایت راستا از یک سال قبل اقدام به توسعه در حوزه فیزیوتراپی و کاردرمانی کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به موضوع ایمنی، ترافیک و تصادفات جاده‌ای، عنوان کرد: بر اساس آمار میزان مرگ و میر و آسیب‌دیدگی براثر تصادفات در طولانی مدت رو به افزایش است اما آمار هفت ماه اپل امسال بیانگر آن است که کاهش هفت درصدی در این خصوص داشته ایم.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان در پایان با بیان اینکه بهتر کردن خدمات اورژانس جاده‌ای تاثر خوبی در نجات جان افراد آسیب‌دیده دارد، گفت: حضور آمبولانس در صحنه از ۱۸ دقیقه به هشت دقیقه کاهش داشته ولی در حوزه اورژانس جاده‌ای همچنان نیازمند پایگاه هستیم و هم‌اکنون ۱۲ پایگاه اورژانس جاده‌ای در حال ساخت است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار