25. تير 1394 - 8:58   |   کد مطلب: 6526
اختصاصی شبنم ها/ به بهانه روز بهزیستی و تامین اجتماعی
قصه تلخ زنانی که زیر بار سنگین زندگی کمر خم کرده اند
زنان نیمی از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند و سلامت جامعه متأثر از سلامت و شادابی این قشر بزرگ و مهم است اما یکی از گروه هایی که امروزه در معرض آسیب جدی قرار دارند و کمتر به سلامت روحی و جسمی آنان توجه می شود زنانی هستند که همت کرده اند چرخ زندگی شان را خودشان بچرخانند و این زنان سرپرست خانوار به شمار می روند.
زنان سر پرست خانوار مشکلات بهزیستی

به گزارش شبنم ها، پژوهش ها در مورد زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها نشان می دهد که آسیب های اجتماعی، این قشر از افراد جامعه را بیشتر تهدید می کند.

تکدی گری، روسپیگری، روی آوردن به شغل های کاذب، اعتیاد و… از جمله آسیب هایی است که ممکن است دامن زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها را بگیرد. آنها همچنین در معرض خودکشی، افسردگی و ابتلا به بیماری های روانی هستند و فرزندان آنها علاوه بر این مشکلات،در زندگی تحصیلی و شغلی خود دچار مشکل می شوند.

باید توجه داشت که عدم رسیدگی به زنان سرپرست خانوار منجر به هر چه بیشتر شدن تعداد آسیب دیدگان اجتماعی و افراد در معرض آسیب می شود. در واقع عدم حمایت از یک زن سرپرست خانوار برابر با ایجاد خطر برای تعدادی از افراد جامعه است.

نکته قابل توجه درباره زنان سرپرست خانوار این است که درصد بالایی از این زنان تحصیلات بالا و مهارت خاصی ندارند و از طرف خانواده نیز حمایت نمی‌شوند. به همین دلیل میزان آسیب پذیری زنان سرپرست خانوار افزایش می‌یابد، بنابراین اگر زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند توانمند نشوند می توانند با مشکلات فراوانی مواجه گردند.

زنان سرپرست خانوار عمدتا به دلیل جدایی از همسر، فوت، اعتیاد و از کارافتادگی او  مجبور به اداره زندگی خود هستند و در بسیاری موارد باید برای بقا در بیرون از خانه مشغول به کار شوند و با توجه به اینکه کار در خارج از خانه مشکلاتی را به همراه دارد این زنان در دنیای مردانه در معرض آسیب قرار می گیرند .

به طور کلی زنان نسبت به مردان از لحاظ روحی و روانی شکننده تر هستند و به همین دلیل در صورت قرار گرفتن در مسیر پر تلاطم زندگی زودتر دچار مشکل می شوند و در این میان زنان سرپرست خانوار نیز چون در زندگی از حمایتهای همسر خود محروم هستند آسیب پذیر ترند و آسیبهای اجتماعی هر لحظه آنان را نشانه می گیرد.

سازمان بهزیستی و کمیته امداد طرح هایی را برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار مطرح کرده اند که این امر موجب شد گفتگویی را با گروهی از این افراد و  مشاورمدیر کل اموربانوان بهزیستی استان در خصوص زنان سر پرست خانوار داشته باشیم .

خانم م .ر  یکی از زنان بی سر پرست در این باره گفت: پس از مرگ پدرم روز های سختی را سپری کردیم  شب‌هایی را به یاد دارم که خود با هزار سختی خواهش  شکم خود راسیر می کردیم  اما تلخی این مشکلات  به اندازه نگاه های سنگین برخی از اقوام و دوستان نبود که موجب می شد از حضور در جمع هایی نظیر فامیل گریزان باشیم اما تلخی روزگار پس از فوت مادرم بیشتر طعم خودش را به ماچشاند البته  زمانی هم که پدر و مادرم در قید حیات بودند روزگار چندان خوبی نداشتیم و ما به خاط معلولیت شدید خواهرم تحت حمایت بهزیست بودیم که خود کمک بزرگی برای گذراندن چرخ زندگیمان  بود 

وی ادامه داد: اکنون که حدود4 سال است پدر و مادرم را از دست داده ام با خواهرم  که معلولیت شدید ذهنی دارد زندگی می کنم  این حمایت ها برای من که تنها مسئول این خانواده دونفره هستم و در حال حاضر شغلی ندارم و مشغول تحصیل کافی نیست اما باز من و خواهرم قدر دان همین مقدار حمایت هستیم .

یکی دیگر از شهر وندان نیز گفت: مدت هاست که شوهر من مریض است  ومدتی است که از کار افتاده شده  هزینه درمان آن هم بالا است  منبع در آمد دیگری هم نداریم با وجود دو فرزند و زمانی که برای درخواست کمک هزینه درمان همسرم به  سازمان بهزیستی مراجعه کردم هیچ کمکی نشد و تنها پاسخی که به ما دادند گفتند: تا شوهرت نمیرد خدماتی به  نمی کنیم آیا این رفتار صحیح است؟

حمایت بهزیستی همدان از 383زن بی سر پرست

مشاورمدیر کل اموربانوان بهزیستی همدان با بیان اینکه 383 نفر زنان سرپرست خانوار تحت حمایت این سازمان قرار دارد گفت: این افراد عموما به علت فوت همسر و یا طلاق و گروهی نیز به دلایل از کار افتادگی و یا ناپدید شدن همسر تحت حمایت این سازمان قرار می گیرند.

طاهره صباغ افزود: وی در خصوص نحوه احراز اين افراد در بهزيستي، گفت: افرادي كه به عنوان زن سرپرست خانوار به بهزيستي مراجعه مي كنند، مددكاران با توجه به دستورالعمل تعیین شده در سازمان به بازديد از منزل اين افراد خواهند رفت و با توجه به شرايط خانوادگي، وضعيت اقتصادي، اجتماعي و بهداشتي آن خانواده، نظر نهايي خود را اعلام مي كند.
وي ادامه داد: در واقع با مراجعه اين افراد به بهزيستي فرم هاي اطلاعاتي در اختيار آنها قرار مي گيرد و اطلاعات اوليه آنها جمع آوري مي شود و پس از آن مددكاران مصاحبه تخصصي را با وي انجام مي دهند و با مشاهده شرايط زندگي فرد، نحوه كمك بهزيستي به اين افراد را پيشنهاد مي دهند.

 

صباغ بیان کرد: بیشترین آسیبی که این افراد را تهدید می کند افزایش فقر است که رابطه مستقیمی با دیگر معضلات و آسیب های اجتماعی دارد، فساد اخلاقی، بروز افسردگی در سایر اعضای خانواده ، انجام ازدواج های ناموفق و غیر رسمی  بروز خشونت های خانگی و افزایش طلاق را دیگر آسیب های این گروه بیان کرد.

مشاورمدیر کل اموربانوان بهزیستی استان با اشاره به حمایت های بهزیستی از زنان سرپرست خانوار اظهار کرد:حمایت های این سازمان به صورت مستمر و غیر مستمر است و این حمایت ها در غالب بیمه های درمانی و اجتماعی و بیمه عشایر روستایی، کمک هزینه های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان و برخی خدمات به فرزندان دوقلو و چند قلو در این خانواده ها پرداخت می شود.

صباغ تصریح کرد: برخی خدمات نیز در جهت توانمند ساختن افراد سرپرست خانوار،پرداخت کمک هزینه سرمایه کار ،کمک هزینه مسکن و ازدواج و معرفی به مراکز فنی و حرفه ای جهت افزایش مهارت و ایجاد اشتغال است.

وی اقدام دیگر این سازمان را تشکیل گروه های همیار بیان کرد و افزود: تا کنون 22 گروه همیار با هدف اشتغال زایی و کاهش آسیب تشکیل شده که ایجاد خوابگاه ها و مهدکودک ها و ایجاد کارگاه های قالی بافی و خیاطی نیز از جمله فعالیت های گروه همیار است.

صباغ  با بیان اینکه یکی از مشکلات بسیاری از زنان سرپرست خانوار فقدان مهارت مدیریت و مشکلات خانواده است، گفت: تامین مسکن و بالا بودن نرخ اجاره بها و ودیعه ساختمان، بحث اشتغال و تامین ضمانت بانکی دریافت تسهیلات در جهت ایجاد اشتغال از مشکلات اساسی این افراد است.

مشاورمدیر کل اموربانوان بهزیستی استان همچنین از وجود مراکز روزانه  (DIS) و پناهگاه های شبانه (شلتر ) و کمپ ترک اعتیاد و پایگاه های سلامت اجتماعی ویژه  بانوان به منظور پیشگیری از بیماری های پر خطر مانند ایدز و ... خبر داد و گفت: در این مراکز خدمات بهداشتی، وعده غذایی گرم، پوشاک و خدمات مشاوره ای برای افراد 16 تا 60 سال ارائه می شود.

صباغ  همچنین از طرح تشکیل موسسه خیریه حمایت از زنان و کودکان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: هدف از ایجاد این طرح بهره گیری از افراد خیر و نیکو کار و تلاش برای پیشگیری  از آسیب های اجتماعی  و توان مند سازی زنان و کودکان است.

وی شعار هفته بهزیست را "کمک به توانمند سازی زنان و تامین سلامت نسل ها بیان کرد به امید که این توانمند سازی در حوزه زنان  صورت بگیرد و خانواده های آنان  طعم امنیت و آرامش را بچشند.

نگاهی گذرا به سطح جامعه این واقعیت تلخ را آشکار می سازد که تعداد زنان بی سرپرست که شانه هایشان در زیر بار سنگین زندگی خم شده  کم نیست؛ هرچند بهزیستی خبر از  تحت پوشش قرار دادن این افراد می دهد، اما به راستی 383 نفر چند درصد زنان بی سرپرست استان را شامل می شود ؟

اگر بهزیستی به عنوان سازمان متولی رسیدگی به این نوع خانواده ها، درست به وظایف خود عمل می کرد تا این اندازه شاهد گسترش ناهنجاری های اخلاقی نظیر روسپیگری، ازدواج های مخفیانه و ... در جامعه نبودیم .

مشکلات و دغدغه های زنان بی سرپرست، قصه تلخی است که هر روز و هر روز در مقابل چشمانمان تکرار می شود اما تنها به کشیدن یک " آه " بسنده کرده و بی تفاوت از کنارش می گذریم.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار