12. شهريور 1394 - 6:42   |   کد مطلب: 7263
ماه ذی الحجه، ماه تجدید پیمان روز اَلست، ماه زیارت خانه خدا، ماه زیبایی ترنم لَبیک اَللهُمَ لَبیِک است. ذی‌الحجه ماهی که فرزندان آدم(ع)، ابراهیم صفت، سعی در جبران هبوط او دارند و مشق بندگی از نو می‌نویسند.
عاشقانه‌های جاماندگان از سرزمین وحی/ حسرت یکبار دیگر حضور

به گزارش شبنم ها به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، «اذ اخذ ربك من بني آدم من ظهورهم ذريتهم و اشهدهم علي انفسهم الست بربكم قالوا بلي شهدنا، ان تقولوا يوم القيمه انّا كنّا عن هذا غافلين» (سوره اعراف، آيات 172 تا 174)

متذكر باش هنگامي كه پروردگارت از پشت بني‏آدم ذريه آنها را برگرفت و آن‏ها را بر خويش گواه ساخت كه آيا من پروردگار شما نيستم؟ گفتند چرا بر اين امر گواهيم (اين پيمان به خاطر اين انجام شد) كه روز قيامت نگوئيد ما از اين موضوع (توحيد و خداپرستي) غفلت كرديم و همچنين نگوئيد پدران ما قبل از ما مشرك بودند و ما نسل بعدي هستيم (كه طبعاً پيرو آنان خواهيم بود) آيا ما را بر آنچه عناصر باطل انجام دادند عذاب مي‏كني و چنين آيات خود را تقصيل مي‏دهيم و بيا‌ن مي‏كنيم شايد به سوي حق باز گردند.

لَبیک اَللهُمَ لَبیِک ...

 ماه ذی الحجه، ماه تجدید پیمان روز اَلست، ماه زیارت خانه خدا، ماه زیبایی ترنم لَبیک اَللهُمَ لَبیِک است. ذی‌الحجه ماهی که فرزندان آدم(ع)، ابراهیم صفت، سعی در جبران هبوط او دارند و مشق بندگی از نو می‌نویسند.

ذی‌الحجه، قرن‌هاست که در یک زمان، یک مکان امتحان بین‌المللی عَبد بودن را از مدعیان آن می‌گیرد، ماه ذی‌الحجه فراخوان عمومی خدای محمد(ص) برای رمی جمرات است، ماه ذی‌الحجه ماه خود خود خداست، آنجا که در هفت مرتبه، سعی و تلاش حاجیان، هفت آسمان غبطه خور خاک صفا و  مروه می‌کند.

گویی هنوز زَمزَم به جوشش خداجویی زن و مرد مسلمان از دل خاک می‌جوشد و صفای دل و باطن آنها را در خود تجلی می‌دهد.

...و اکنون ذی الحجه است و کاش در خانه قلب خود خدا را مهمان کرده باشیم و  هر گفتار  و کردارمان «اللهم لبیک» باشد که شاعر زیبا گفت که : « معبود تویی کعبه و بت‌خانه بهانه»

در جایی خوانده بودم که انسان‌ها تا زمانی که در دنیا کنار هم هستند، خاطره می‌سازند و زمانی که از هم جدا شدند با خاطرات خود دلخوشند و به راستی یکی از زیباترین خاطرات هر انسان در کنار همنوعان خود، لحظه تولد اوست! لحظه‌ای که در کنار خانه خدا روحش چون نخستین روز پاک و بی‌آلایش در جمعی به وسعت خانه خدا، متولد می‌شود در حالی که  لحظه تولد معنوی میلیون‌ها نفر را به نظاره نشسته است.

وقتی اشک زبان احساس و پاسخگوی نیاز است...

حاجیه خانم کیخا، که دو سال گذشته به حج واجب نائل گشته است در پاسخ به سؤال خبرنگار طنین یاس که با فرارسیدن ایام ذی‌الحجه چه احساسی دارد، می‌گوید: دلتنگی! وقتی خانه خدا را از طریق تلویزیون می‌بینم یا دوستان به رسم حلالیت طلبیدن خبر سفرشان به مکه را می‌دهند، فقط اشک می‌ریزم .. هیچ چیز جز اشک نمی‌تواند جایگزین احساس من شود.

وی ادامه‌ می‌دهد: با شنیدن نام مقدس " مکّه" به یاد " همبستگی"، " یکپارچگی" و " عبادت" می‌افتم، منظره نمازخواندن، زیارت کردن و طواف خانه خدا توسط جمع کثیری که یک‌دل و هم‌زبان با هم « لبیک اللهم البیک..» می‌گویند، به راستی زیباست.

این حاجیه خانم می‌گوید: تمام روزهایی که در حج به سر می‌بردیم، همه‌اش خاطره است، خاطره‌ای که دوست داری بارها و بارها تکرار شود.

قلب هایی که هنوز پشت بیع می تپد

می‌گویند که « سفر حج را بهتر است در جوانی و بهره‌مندی از  قدرت جسمانی و قلب کمتر به وابسته به دنیا انجام داده باشی و خوشا به حال جوانی که این روزی قسمت او شده باشد. یکی از رسوم ازدواج در چند دهه اخیر ثبت کردن یک سفر حج پشت قباله ازدواج جوانان و یا ساده‌تر از آن تبدیل چشن عروسی به ولیمه حج است.

سمیه قربانی، نوعروسی است که به جای جشن عروسی، با یک سفر حج تمتع زندگی مشترک خود را با " علی ابراهیمی" آغاز کرده است، او می‌گوید: « پارسال این موقع‌ها در تدارک سفر حج بودیم و بسیار خوشحال و امسال خاطرات خود را بازخوانی می‌کنیم به همسرم پیشنهاد داده‌ام که دهمین سالگرد ازدواجمان را هم به سفر حج بریم، حتی شده حج عمره...

وی رمی جمرات را باشکوه‌ترین لحظه زندگی خود می‌داند و می‌گوید: « احساس اینکه به شیطان لعین سنگ می‌زنی و او را از خود دور می‌کنی، اعتماد به نفسی عظیم برای مبارزه با نفس اماره به انسان می‌دهد.

قربانی می گوید: با حکومت آل سعود بر عربستان در حج هستی، حسرت زده ای بعد از آن هم حسرت زده! در عربستان حسرت زیارت قبور ائمه اطهار(ع) را داری و در کشور خودت حسرت لحظه‌هایی که پشت دیوار فاطمه‌الزهراء(س) را صدا می‌زنی.

وی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین حاجتش در آن دروان چه بود، می‌گوید: پرورش نسلی باایمان و متقی مهم‌ترین حاجت  قلبی من بود و امیدوارم لیاقتش را داشته باشم.

برخی از افراد به بهترین صورت ممکن ارثیه پدری خود را برای دنیا و آخرت پس‌انداز می‌کنند. یکی مدرسه می‌سازد و دیگری هزینه درمان بیماری صعب‌العلاج را می‌دهد و آن یکی به جوانی برای تشکیل خانواده کمک می‌کند. اکثر افراد علاوه بر این حسنات، با شهد شیرین زیارت خانه خدا کام خود را شیرین‌تر می‌کنند.

لحظه ای که دنیا برایت تمام می شود! محشر کبری به چشم دیدن

"لیلا اسدزاده"  اگر چه به قول خودش دیگر پایی برای راه رفتن و قدرتی برای سرپا نماز خواندن ندارد اما در مدینه و مکه خدا طور دیگری به او نگاه کرده است و توانسته اعمال خود را به بهترین صورت ممکن انجام دهد.

وی می‌گوید: اگر چه چندین سال از سفر حجم می‌گذرد اما در ماه ذی‌الحجه با شنیدن اخبار و دیدن صحنه‌های انجام اعمال حج توسط حاجیان، اشک می‌ریزم و از خدا باردیگر طلب زیارت خانه خودش و  اقامه نماز دیگر در مسجد پیامبر را دارم.

خانم اسدزاده، می‌گوید: با شنیدن نام مکه و حج و ... به یاد " قیامت" می‌افتم به راستی محشر کبرایی برپاست! مکه، خانه خداست و خانه خدا امن است و من با یادش هم احساس آرامش می‌کنم.

وی مهم‌ترین سوغات خود از سفر حج را« " بیداری از خواب غفلت" عنوان می‌کند، خوابی که باعث می‌شود دنیا و آخرتت را از دست بدهی... »

اگر شرطه ها بگذارند زیارت کنی..

مریم شجاعی هم در پاسخ به این پرسش خبرنگار طنین یاس که در دوران حج چه احساسی بیشتر بر انسان غالب است می‌گوید: در آن زمان همه چیز رنگ خدایی می‌گیرد، گویی تمام لحظاتت مصداق این سخن است که « خدا از رگ گردن به تو نزدیک‌تر است».

این بانوی جوان هم حسرت خود را در سخت‌گیری‌های شرطه‌های عربستانی برای یک زیارت دلچسب و شیعه پسند می‌داند و می‌گوید: نمی‌دانید چه حالی است وقتی مجبوری از دور قبور مطهر ائمه را در بقیع زیارت کنی، آب در کنارمان است ما تشنه لبان می‌گردیم!

سرزمین آیینه ها ...

خانم  فروغی،  یکی از بانوانی که در سال گذشته مشرف به سفر حج شده است، این ایام را غوطه خوردن در حسی پارادوکسی می‌نامد! حس حسرت خوردن و حس شیرین خاطرات معنوی سفر حج که هیچ وقت از یادش نمی رود.

وی مهم‌ترین سوغاتی که از این سفر معنوی با خود به ایران آورده است را " خود دیدن است" و در توضیح این جمله می‌گوید: مکه شبیه به آیینه‌ای ست که انسان حق وجود خود را در آن می‌بیند ، اصلا گویی تمام صفات خدا را به وضوح می‌توانی ببینی و درک کنی و این خود مهم‌ترین نعمت هاست

اما به راستی برای اینکه بزرگ‌ترین سفر زیارتی یک مسلمان که شاید تا پایان عمر یک بار بتواند مستطیع آن شود، به بهترین صورت ممکن انجام پذیرد و بعد از بازگشت به وطن نیز همچنان پاکی خود را حفظ کرده باشد، چگونه باید انجام پذیرد و چه نکاتی را باید بعد و قبل از سفر رعایت کند.

شاخص حجاج امام زمان(عج) و در زمان غیبت ولی فقیه باشد

معصومه شکری، کارشناس مذهبی در این خصوص معتقد است که هر فرد باید ماه‌ها بلکه سال‌ها قبل از اینکه مشرف به حج شود در خود آمادگی این تحول بزرگ روحی – معنوی را ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه زیارت هر  حجاج زمانی به واقع می‌پیوندد که در این راستا خود را با شاخصی به نام امام زمان(عج) هماهنگ کند و چون امام معصوم در زمان ما غایب هستند باید خود را با شاخص نائب ایشان ولی فقیه، هماهنگ سازد.

این کارشناس مذهبی گفت: رسیدن به کمال از اهداف اصلی خلقت بشر است و خداوند برای نائل شدن به این هدف بزرگ برای انسان زمان‌ها و مکان‌هایی را در نظر گرفته است که یکی از بهترین زمان‌ها و مکان‌ها ذی‌الحجه و مکه است امام برای ورود به چنین سرزمینی در چنین زمان مبارکی نیاز است، فرد خود را با مشارطه، مراقبه، محاسبه تزکیه نفس، دوری از حرام خدا و ادای حق‌الناس و حق‌الله آماده بهره‌برداری معنوی سازد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار