5. ارديبهشت 1399 - 11:00   |   کد مطلب: 7374
زنان آرایشگر کردستانی با همه ی مشکلات و سختی هایی که دارند بار اقتصادی خانواده را هم به دوش می کشند اما همچون زنان شاغل دیگر از پایگاه اجتماعی محکمی برخوردار نیستند زیرا کار زیاد، آشفتگی خانوادگی و نگاه متفاوت جامعه به زنان آرایشگر مشکلات حضور آنها را چندین برابر کرده است .
مشاطه ، حربه ی امید در دستان زنان بی سرپرست

به گزارش شبنم ها به نقل از  آفتاب دل، توجه به زیبایی ظاهری یکی از علاقمندی های زنان و مردان در همه جوامع است که سن و سال نمی شناسد چرا که ظاهر آراسته گاهی نشان دهنده شخصیت افراد و گاهی نشان دهنده موقعیت اجتماعی فرد است, این آراستگی در چهره بیشتر خودنمایی می کند که این موضوع باعث رو آوردن دختران و زنان به آرایش می شود لذا در هر گوشه ای از شهر سنندج نگاهی بیندازیم چندین آرایشگاه را خواهیم دید که اکثر این آرایشگران را زنان بی سرپرست تشکیل می دهند .

 

هر چند که این زنان با همه ی مشکلات و سختی هایی که دارند بار اقتصادی خانواده را هم به دوش می کشند اما همچون زنان شاغل دیگر از پایگاه اجتماعی محکمی برخوردار نیستند  زیرا کار زیاد، آشفتگی خانوادگی و نگاه متفاوت جامعه به زنان آرایشگر مشکلات حضور آنها را چندین برابر کرده است  .
 

به تنهايي بار زندگي را به دوش كشيده ام

پروین رحمتی یکی از آرایشگران سنندجی است که سالن آرايش نسبتا بزرگي در شهر سنندج را اداره مي كند، سال هاست از همسرش جدا شده و سرپرستي فرزندش را به عهده دارد؛ مي گويد: «10 سال است كه به شكل حرفه اي به آرايشگري مشغول است قبل از آن هم در خانه براي دوستان و آشنايان آرايشگري مي كرده» حالا كه شهرتي دارد، حدود يك ميليون تومان در ماه درآمد دارد هرچند در ايام ويژه اي چون عيد ها و تعطيلي ها اين درآمد بيش تر مي شود.

او که بعد از جدايي از همسرش به تنهايي بار زندگي را به دوش كشيده و سعي كرده علاوه بر اين كه به تحصيل فرزندانش رسيدگي مي كند، كار خود را توسعه دهد، مي گويد: «موفقيت يك آرايشگر به تبحر، رفتار و به روز بودن او بستگي دارد البته مكان و فضاي آرايشگاه نيز مهم است.»
بدون مرخصی و اضافه کار

آزاده که مادرش هم آرایشگر بوده درباره سختی های این شغل می گوید: اگر در این کار بتوانی اعتبار به دست بیاوری، حتی اگر کار تخصصی داشته باشی درآمد بالایی داری،به خصوص نزدیک عید نوروز و یا زمانی که پیک عروسی است . اما همین امر سبب می شود تا تو به هیچ وجه نتوانی از کارت غیبت کنی ،حتی اگر سخت مریض باشی مجبور می شوی تا سرکار بیایی . چون علاوه بر این که درآمدی در آن روز نداری به دلیل این که به اعتبار آرایشگاه لطمه می خورد و ممکن است مشتری ها ناراضی باشند ، کارت هم در معرض خطر است و ممکن است آن را از دست بدهی .

بیمه شدن یکی از مشکلات زنان آرایشگر
خانم علیزاده متولد 1341 صاحب آرایشگاهی دیگر در شهر سنندج است ، وی با اینکه از سال 1359 وارد این شغل شده است گفت: نبود شغل و بیکاری و درآمد خوب را می‌توان از دلایل جذب خانم‌ها به این شغل دانست که افرادی با لیسانس‌های مختلف، آرایشگری را به عنوان کسب درآمد انتخاب می‌کنند.

وی با کلاس بودن آرایشگر و همچنین ظاهر مغازه و خود فرد را از موارد جذب مشتری دانست وگفت: خانم‌های امروزی روی چشم‌وهم‌چشمی،  برای مرتب بودن، زیبایی و رنگ‌مو که اکنون بسیار طرفدار دارد، به آرایشگاه‌ها مراجعه و هزینه بالایی را پرداخت می کنند.

آریشگر با سابقه سنندجی با بیان اینکه به دلیل افزایش واحدهای صنفی، درآ‌مدم کمتر شده است خاطرنشان کرد:  متاسفانه با اینکه چندین سال است که مشغول به کار هستم اما مشکلاتی در حوزه ی پرداخت بیمه داریم .

 

اختلافات زناشویی مهمترین مشکل زنان آرایشگر

رویا ندری مهم ترين مشكل زنان آرايشگر را اختلافات زناشويي دانست و گفت: با توجه به اینکه زنان آرايشگر ساعت كاري مشخصي ندارند و مجبورند در روزهاي تعطيل تا نيمه هاي شب كار كنند؛ اين باعث اختلاف هاي زناشويي مي شود و به همين خاطر خيلي از زنان آرايشگر از شوهرانشان جدا شده اند و گاه مجبورند خود بار زندگي را به دوش بكشند و سرپرست خانواده باشند.

وی می گوید: از صبح تا 11 شب كار مي كنم چرا كه معتقد ام زندگي در اين روزگار سخت است و براي بهتر شدن وضعيت اقتصادي نيازمند اين پول هستیم.

آرايشگاه‌هاي زنانه محل کسب درآمد براي زنان بي‌سرپرست است

به گزارش روابط عمومی اتاق اصناف، ياسان رئيس اتحاديه آرايشگران زنانه اظهار کرد: در بسياري از موارد که مسووليت مستقيم خانوار بر عهده بانوان است فعاليت در اين حرفه کمک شاياني به توسعه روابط اجتماعي، گسترش فعاليت‌هاي خدماتي و اقتصادي و ايجاد درآمد براي آن‌ها؛ به‌ويژه اقشار آسيب‌پذير از جمله زنان بي‌سرپرست مي‌نمايد.

 

وی تأکيد کرد: با توجه به خاص بودن فعاليت اعضاي اين اتحاديه و ارتباط گسترده و تنگاتنگ فعاليت ايشان با اقتصاد و فرهنگ و بسياري از زير بنيان‌هاي اجتماعي مشکلات قابل‌توجهي نيز فرا روي آن‌ها قرار دارد. اين مشکلات از نگاه تبعيض‌آميز به زنان يا فعاليت‌هاي آن‌ها ناشي مي‌شود و يا گاه از ترکيب چند عامل به وجود مي‌آيد.

ياسان فعاليت اماکن غيرمجاز در رشته آرايشگري را از جمله مهم‌ترين معضلات و مشکلات اين صنف دانست و گفت: رفع تمامي موارد و مشکلات نيازمند بررسي ميداني و مطالعه جامع و تصميم و برخورد قاطع با حمايت مسئولان و مراجع زي ربط است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار