13. آبان 1394 - 9:20   |   کد مطلب: 7895
نشست بررسی «بحران وضعیت زنان در غرب» در خبرگزاری فارس برگزار شد، در این نشست موضوعاتی مانند بی معنایی حقوق بشر در آمریکا و رشد گرایش زنان به دین اسلام در آمریکا مطرح شد.
هیچ حقوق بشری در آمریکا وجود ندارد/ رشد گرایش زنان به اسلام در آمریکا/ ایران نمونه بی بدیل در عدم وجود نژادپرستی

به گزارش شبنم ها، به نقل از خبرگزاری فارس  نشست «بررسی بحران وضعیت زنان در غرب» با حضور جمعی از فعالان امور زنان کشورمان و تعدادی از فعالان زن جامعه سیاهان آمریکا در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این نشست رندل استاد دانشگاه و فعال حقوقی در آمریکا، الینا پورتر نویسنده و فعال حقوق سیاهپوستان، نساء محمد از اعضای یکی از مجله‌های زنان مسلمان در آمریکا، سیسیل جانسون مدیرعامل طرح توسعه آفریقا و زینب مهانا نماینده شیعیان در سازمان ملل و مدرس دانشگاه از کشور آمریکا حضور داشتند.

در ابتدای این نشست نیره قوی کارشناس امور زنان با تسلیت ایام عزاداری سالار شهیدان گفت:  در ایران اسلامی در ایامی هستیم که ایام ماه محرم است و لازم است در این ماه از بزرگ بانوی جهان اسلام زینب کبری (س) یادی کنیم که توانست در مقابل ظالمان زمان خود در راستای احقاق حقوق انسانی و الهی و اسلامی زنان، مردان و کودکان الگویی مهم برای زنان جهان امروز باشد. همچنین لازم است از الگوی زنان مسلمان و مسیحی و الگویی که برای تمام زنان عالم توانسته در تمام عرصه‌های مختلف راهگشا باشد و حضرت مریم (س) یادی کنیم و حضرت زهرای مرضیه(س) چرا که ما زنان در تمام عالم در تمام ادیان الهی باید خوب الگوها را بشناسیم تا به پیروی از آنها مسیر احقاق حقوق خودمان را داشته باشیم. نقطه مشترک بین میهمانان و فعالان حوزه زنان آمریکا این است که می‌خواهیم در مورد وضعیت زنان در غرب گفت‌و گو کنیم.

در ادامه ولویون مشاور وزیر دادگستری در امور بانوان با بیان اینکه بنده به عنوان قاضی دیوان عالی کشور سؤال دارم که آیا در دادگاه‌های آمریکا آ‌رایی هست که به نفع زنان سیاهپوست صادر شده باشد و یا مصادیقی از قوانین حقوق بشری دارند که توسط دادگاه‌های آمریکا نقض شده باشد؟

وی ادامه داد: آیا در آمریکا زنانی را داریم که در سطح دیوان عالی کشور پستی را داشته باشند و جایگاه قضایی و حقوقی در دیوان عالی کشور داشته باشند و اگر حضور دارند در صدور آرا به نفع زنان سیاهپوست نقشی دارند یا خیر. چون در کشور ما در قانون مجازات اسلامی، قانون کیفری و قانون اساسی ما آرایی که صادر می‌شود برای همه مرد و زن چه اتباع خارجی و چه اقلیت‌ها یکسان است یعنی آرایی یکسان برای همه صادر می‌شود و آیا دادگاه‌های آمریکا این شیوه را که در دادگاه‌های ایران طبق قوانین اسلام است آنها دارند، توجه به اینکه مدعی رعایت حقوق بشری هستند و مخصوصاً سؤال بنده درباره اجرای قوانین و احکام عدالت‌جویانه برای زنان سیاهپوست است؟

رندل از فعالان حقوق بشری در آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت: اصلا حقوق بشری در آمریکا وجود ندارد نه در قانون اساسی، نه در رسیدگی به وضعیت زنان و نه در پرونده‌های حقوقی که در آمریکا جاری می‌شود هیچ حقوق بشری وجود ندارد و تمام قوانینی که نوشته می‌شود بخشی دارد که به این اشاره می‌کند که حق شما بیشتر از این چیزی که به شما گفته شده نیست و این نشان می‌دهد که آنها معتقدند ما حقی نداریم و آنها این حق را به ما می‌دهند که غیر از آن هم نمی‌توانید ادعایی داشته باشید.

وی ادامه داد: تأکید می‌کنم هیچ حقوق بشری در آمریکا وجود ندارد زیر هر قانونی که تصویب می‌شود این توضیحات داده می‌شود که بیشتر از این حقی که داده شده حق دیگری داده نمی‌شود و اصولاً این توضیحات با این قوانین وضع شده کاری می‌کند که هیچ وقت در واقعیت شما شاهد اجرای آن قوانین در آمریکا نباشید و اصلاً سیستم حقوقی آمریکا به گونه‌ای است که کمتر حکم حقوق بشر را می‌توانید در قانون آمریکا ببینید. وقتی در کنگره، قانونی به تصویب می‌رسد به آن معنا نیست که آن قانون حتما اجرا می‌شود مراحل زیادی را باید طی کند تا به مرحله اجرا برسد که اصولاً این اتفاق نمی‌افتد و بسیاری از این تعهدنامه‌ها و توافقنامه‌هایی که در زمینه حقوق بشر در عرصه بین‌الملل در کنگره آمریکا تصویب می‌شود.هیچ وقت به مرحله اجرا نمی‌رسد چون مراحلی را که باید در کنگره طی کند تا به اجرا برسد را طی نمی‌کند.

الینا پورتر نویسنده و یکی دیگر از فعالان زن جامعه سیاهان آمریکا تأکید کرد اصلاً هیچ حقوق بشری نه در قانون و نه در سیستم کانونی آمریکا نداریم و وکیل‌های آمریکایی در زمینه حقوق بشر هیچ آموزشی نمی‌بینند.

* وضعیت بد زنان سیاهپوست در آمریکا

وی در پاسخ به اینکه پس با اوصاف باید وضعیت زنان در آمریکا بدتر از مردان باشد، گفت: وقتی در آمریکا سیاه‌پوست باشید فرقی نمی‌کند زن، مرد یا کودک و بزرگسال باشید. در سیستم قضایی، سیاسی، اجتماعی هیچ جایگاهی نداریم و به خاطر اینکه زنان تا حدودی مسئولیت خانواده‌ها را در آ‌امریکا بر عهده دارند این موضوع وضعیت زنان را بدتر می‌کند حتی در مورد سرخ‌پوست‌ها و سیاه‌پوست‌ها هم همین گونه است و حقوق بشر در مورد آنها هیچ زمانی رعایت نمی‌شود در آمریکا هیچ پرونده حقوق بشری بررسی نمی‌شود.

این فعال حقوق سیاهپوستان اظهار داشت: موردی در اوایل دهه 70 میلادی وجود داشت که در ایالت شیکاگو 144 مرد سیاه‌پوست به بدترین وضع توسط پلیس آمریکا شکنجه شدند وقتی این پرونده‌ها را خواستند به دیوان قضایی آمریکا ارجاع بدهند گفتند هیچ پشتوانه‌ای ندارد و علت آن هم این است که شکنجه در آمریکا غیرقانونی نیست. برخلاف قوانین بین‌المللی دولت آمریکا جایزه شکنجه علیه بازداشت‌شدگان را دارد و تمام پلیس‌هایی که این کار را کردند هیچ وقت خلافشان ثابت نشده و آن پروسه قانونی را طی نکردند و برای اینکه چنین پرونده حقوق بشری در آمریکا بررسی شود آن فرد مجبور است از آمریکا خارج شود به عنوان یک مورد بین‌المللی مورد بررسی قرار گیرد در غیر این صورت در خود آمریکا پرونده حقوق بشر بررسی نمی‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از پرونده‌های حقوق بشر یا جنایاتی که علیه سیاه‌پوستان انجام می‌شود تا زمانی که نتوانید ثابت کنید که سفیدپوستان نیز تحت تأثیر این ظلم واقع شوند راه به جایی نمی‌برید چون تقصیر بر گردن سیاه‌پوست‌ها می‌افتد و اگر بحث جنسیت مطرح باشد به عنوان مثال اگر یک خانم سیاه‌پوست مورد ظلم واقع شده باشد باید ثابت کند که مردها نیز تحت همان ظلم واقع شدند در غیر این صورت مشکل از زنان سیاه‌پوست است و گفته می‌شود چرا مردان سیاه‌پوست تحت تأثیر این قانون نژادپرست قرار نمی‌گیرند.

بله ما زنان سیاه‌پوست قاضی و وکیل داریم اما به نسبت جمعیت خودمان و جمعیت افرادی که وارد این حرفه می‌شوند بسیار کم است.

مریم ورز دار معاون پژوهشی بسیج جامعه زنان در ادامه این نشست گفت: هر نظام و سیستمی یک تعریفی را از آزادی ارائه می‌کند که متعاقب آن تعریف پیامدهایی هم خواهد آمد. وقتی حضرت امام انقلاب کردند تعاریفی که از آزادی برای زنان ارائه دادند پیامدهای مثبتی داشت که نتیجه آن این است که امروز میلیون‌ها زن فرهیخته در ایران فعالیت می‌کنند، آمار بالای هیأت علمی‌ها پیامد این آزادی است، سؤال بنده این است ابعادی که برای آزادی برای زنان تعریف شده است، چیست و نتایج و غرامت این ابعاد آزادی برای زنان در بحث خانواده چه نتایجی را به دنبال داشته است؟

* ارائه برنامه‌های نژادپرستانه در آموزش کودکان آمریکایی

نساء محمد مدیرعامل طرح توسعه آفریقا و یکی از فعالان حقوق زنان سیاهپوست در آمریکا در پاسخ به این سؤال گفت: بستگی به زنانی دارد که داریم در مورد آنها صحبت می‌کنیم در جامعه سیاه‌پوست افرادی هستند که دوست دارند بیشتر در مورد ارزش‌ و حقوق خودشان بدانند، زنان سیاه‌پوست زیادی هستند که در زمینه آموزش در دانشگاه‌ها فعال هستند و نهایت تلاش خود را می‌کنند که شرایط خود را بهتر کنند متأسفانه اکثر ما برده آن چیزی هستیم که رسانه‌ها به ما تلقین می‌کنند آن چیزی که رسانه‌ها به عنوان آزادی برای ما تعریف کردند اشتباه است.

وی ادامه داد: متأسفانه سیستم آموزشی عمومی آمریکا هم این باورهای غلط را ترویج می‌دهد و در ذهن فرزندان ما تثبیت می‌کنند و همه آنها به برتری آمریکایی‌های سفیدپوست اعتقاد دارند، بسیاری از مشکلاتی که جامعه سیاه‌پوست‌ها و مردم آمریکا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند حتی نمی‌دانند که آن مشکل است به خاطر تعریف‌هایی که از خوب و بد در سیستم آموزشی آمریکا و رسانه‌ها به مردم آموزش داده می‌شود که غلط را به جای درست و درست را به جای غلط ارائه داد حتی نمی‌دانند آن چیزی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند مشکل هست.

* تفکر زنان سیاه پوست آمریکا باید آزاد شود

نساء محمد گفت: بنابراین مسئولیت ما به عنوان زنان سیاه‌پوست در جامعه آمریکا این است که اندیشه زنانمان را آزاد کنیم و آنها را از آن سیستم آموزشی غلطی که دارد آزاد کنیم تا بدانند آزادی واقعی چیست و تعریف جدیدی داشته باشند.

 فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان در ادامه این نشست گفت: کشورهای اروپایی و آمریکایی پر هستند از مشکلات مختلف در زمینه حقوق زنان و کودکان و بحث فراتر از بحث سیاه‌ و سفید است.

وی ادامه داد: هر کس با سیاست‌ آمریکا همراه باشد آدم درستی است و حق و حقوقی دارد، تجاوز در خیابان‌ها یا کشته شدن مادران در خیابان‌ها، سقط جنین‌ها، زنا و ... این موضوعات در آمریکا تحت عنوان حقوق انسانی مطرح می‌شود در حالی که اینها یک دروغ بزرگ است که امروز هم تحت عنوان برابری زن و مرد مطرح می‌شود که کاملاً به ضرر زنان استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس منویات مقام معظم رهبری در مورد نفوذ فرهنگی باید گفت چرا باید دروغ‌های بزرگ دنیا را بپذیریم و به دنبال آنها باشیم و برای تأیید گرفتن از آنها این گونه به دنبال آنها بدویم در حالی که زنان سیاه‌پوست مطرح می‌کنند که به راحتی حق آنها خورده می‌شود حالا ما داریم دنبال آنها می‌رویم تا ببینیم این عقب افتاده‌های فکری و فرهنگی می‌خواهند چه کار کنند یا سقط را بپذیریم، یا همایش برای زنان تن‌فروش بگذاریم یا تک‌خوانی زنان را راه بیندازیم اینها نسخه‌های باطل شده‌ای هستند که ما در کشورمان در داخل نباید به دنبال آنها برویم.

پورتر فعال حقوق سیاه پوستان گفت: بالاترین رشد را در میان ادیان مختلف در آمریکا اسلام دارد و بسیاری از سیاه‌پوست‌ها به خاطر همین موضوعات در حال گرایش به اسلام هستند چون مدت‌ها جایگاهشان در پایین‌ترین سطوح جامعه بود و به این نتیجه رسیدند که منطق اسلام می‌تواند جایگاه آنها را ارتقا دهد.

* 90 درصد جوانان سیاه پوست آمریکا بیکار هستند

سیسیل جانسون مدیرعامل طرح توسعه آفریقا نیز با تأیید صحبت‌های نساء محمد گفت: راجع به سیستم آموزشی آمریکا اشکالات خیلی زیادی وجود دارد، هر چند در ظاهر به نظر می‌رسد فرصت‌های تحصیل برای سیاه‌پوست‌ها و سفیدپوست‌ها مشترک است اما به خاطر شرایطی که برای سیاه‌پوست‌هایش می‌آید حدود 20 درصد از کودکان سیاه‌پوست بیشتر از کلاس چهارم نمی‌خوانند و هیچ وقت وارد دبیرستان نمی‌شوند، حتی در شیکاگو 90 درصد جوانان سیاه‌پوست بیکار هستند چون وقتی که می‌خواهند وارد عرصه کار شوند این محدودیت‌ها شدیدتر می‌شود و فرصت‌های کاری برای آنها حتی افرادی که تحصیلکرده و فعال هستند بسیار کم است، کلاً زن‌ها در آمریکا حقوق کمتری را دریافت می‌کنند و باز زن سیاه‌پوست شرایط بدتر و وخیم‌تری دارد. از لحاظ توزیع منابع آموزشی نیز سیاه‌پوست‌ها دسترسی بسیار کمتری دارند.

رندل به عنوان یکی از زنان سیاهپوست آمریکا گفت: به عنوان یک سیاه‌پوست آن چیزی که برای ما اهمیت دارد نژادپرستی است که علیه ما انجام می‌شود و یک پدیده جهانی است و در همه کشورها این اتفاق در حال رخ دادن است و در کشور آمریکا با شدت بیشتر و تجربه نشان داده زمانی که بحث حقوق بشر مطرح می‌شود تجربه سیاه‌پوستان زیاد مطرح نمی‌شود و اصولاً در آخرین پرونده‌های حقوق بشری قرار می‌گیرد به عنوان یک سیاه‌پوست به جای تأکید بر مبانی حقوق بشر به ارتقای جایگاه سیاه‌پوستی تمرکز دارم و به عنوان یک مادر و مادربزرگ نمی‌خواهم در زمینه حقوق بشر کار کنم چون تجربه نشان داده است که این قضیه خیلی به آنها کمک نخواهد کرد و اگر وضعیت سیاه‌پوستان را بدتر نکند بهتر نخواهد کرد.

زینب مهانا استاد دانشگاه و نماینده زنان در سازمان ملل گفت: به عنوان یک آمریکایی آن چیزی که دغدغه آمریکایی‌هاست نژادپرستی است هر چند که گفته می‌شود رنگ پوست اهمیت ندارد ولی اهمیت دارد بله ظاهراً ما انسان هستیم اما در قانون نژادپرستی وجود دارد و در قانون به عنوان انسان‌های پایین‌تر به ما نگاه می‌شود، مرگ و میر مادران هنگام تولد فرزندانشان در مورد سفید‌پوستان 11 مرگ و میر در هر 1000 تولد است در حالی که در مورد سیاه‌پوستان 34 مرگ و میر است همچنین مرگ و میر نوزادان برای سفیدپوستان 5 در هزار و برای سیاه‌پوستان 14 در هزار است و اینها آماری است که نشان می‌دهد وضعیت زنان سیاه‌پوست در مقایسه با سفیدپوست‌ها چگونه است؟

وی افزود: در کشوری که ادعا می‌کند 70 درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف بهداشت و سلامت شهروندان می‌کند هنوز این اتفاق‌ها می‌افتد در کشوری که ادعا می‌کند در چندین سال گذشته برده‌داری را متوقف کرده است هنوز با سیاه‌پوستان نژادپرستانه برخورد می‌شود و شرایط خیلی تغییر نکرده است.

در ادامه نیره قوی کارشناس امور زنان کشورمان افزود: ما در ایران سیاه‌پوست، سفیدپوست، نژادها و اقلیت‌های دینی و مذهبی داریم اما خوشبختانه بر اساس دین اسلام و آنچه در قوانین نظام جمهوری اسلامی است بین سیاه و سفید تفاوتی نیست و این آمارهایی که شما دارید در کشورمان در بحث رنگین پوست‌ها یا نژادهای مختلف نداریم و چه بسا وضعیت اقلیت‌ها هم قابل بررسی و مقایسه است. در کشور ما چه کسانی که از گذشته بودند و چه افرادی که توسط استعمارگرانی مانند پرتغال و انگلیس وارد ایران شدند ازدواج کردند و در شهرهای بندرعباس و سایر شهرها زندگی می‌کنند و خوشبختانه مشکلات این چنینی را نداریم.

* ایران یک نمونه خاص و بی‌بدیل است در زمینه عدم وجود نژادپرستی است

پورتر در واکنش به این سخنان گفت: ایران یک نمونه خاص و بی‌بدیل است در زمینه عدم وجود نژادپرستی است چون تجربه مسلمانان در سایر کشورها تجربه نژادپرستی را دارند.

*تعریف زن در غرب یک زن بلوند، لاغر و سفید پوست است

وی ادامه داد: بله ‌آزادی بدون مسئولیت یک دروغ بزرگ است و چون در آمریکا همراه با آزادی مسئولیت نبوده است آزادی در آمریکا یک دروغ بزرگ به حساب می‌آید و تعریفی که از رسانه‌ها ارائه می‌شود بسیار غلط است، بر اساس آن تعریف، یک زن باید سفیدپوست لاغر و بلوند باشد که باعث می‌شود سایر زنان از شخصیت خود احساس نارضایتی کنند که این مشکلات زیادی را به دنبال دارد، استفاده از سیاه‌پوستان در موسیقی و رقص که با تفکر ارتباط ندارد و در مورد برابری جنسیتی هم نه برابری جنسیتی نیست بلکه در مورد سیاه‌پوستان شرایط تشدید می‌شود.

وی افزود: باید مواظب این طرز تفکر باشیم که قضیه تبعیض نژادی و قضیه تبلیغی که در جایگاه سیاسی افراد وجود دارد اصلاً از هم جدا نیست تمام اینها در یک راستا قرار می‌گیرد و مربوط به تضییع حقوق بشر است که باید حواسمان باشد که تمام این نکات مرتبط با هم هستند و در ابعاد مختلف قرار می‌گیرد و جلوی پیشرفت اقشار بشر را می‌گیرد نیاز است که این تفکر را تصحیح کنیم در مورد شهادت احمد حاتمی نیز باید گفت ایشان قربانی نژادپرستی و آپارتاید جهانی هستند و این مشکل هم از دیگر مشکلاتی که در دنیا با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم جدا نیست و باید در کنار هم بررسی شوند.

قوی در پایان این نشست گفت: ما در اسلام در مورد انسان تعریفی داریم که اعم از زن و مرد است و قبل از اینکه در مکتب اسلام انسان به دنبال حقوق خود باشد به دنبال تکلیف خودش است برای اینکه یک انسان یا مسلمان در سایر انجام تکلیف می‌تواند حق‌خواهی هم داشته باشد و چون دوستان در ایالت‌های زیادی فعالیت می‌کنند خوب است این هدیه را به یاد داشته باشند که وقتی به انسانها یاد می‌دهیم که حق خود را بگیرید باید آموزش بدهیم شما یک تکلیف انسانی نیز دارید و با این آموزشی بسیاری از ظلم‌ها و تبعیض‌ها حل می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار