18. تير 1399 - 14:25   |   کد مطلب: 8085
اینبار فقط حرف از مانکن های خیابانی نیست، مانکن های جدیدی پایشان به این عرصه باز شده است!
 مانکن هایی با سود جنسی

 به گزارش شبنم ها بیه نقل از تبیان،  نگاه اشتباه و غیر حرفه ای به مدلینگ در ایران باعث شده است مدلینگ را بتوان فارغ از بومی سازی و رفع ایراداتش، صرفا آسیب دید.
تب مدلینگ در ایران نوعی بیماری است که می توان آن را در ادامه سندروم خودنمایی تعریف کرد و به عبارتی دیگر نوعی نگاه اشتباه به یک شغل است. عده ای احساس می کنند با مدلینگ می توانند پولدار و مشهور شوند در حالی که مدلینگ به صورت حرفه ای در ایران محلی از اعراب ندارد چرا که بسیاری از جوانان در تب مدل شدن بدون به دست آوردن پول، حتی از جیب خود خرج می کنند تا عکس و تصویر آنها روی مجلات و سایر رسانه ها درج شود.
از دیگر آسیب های مربوط به مدلینگ در کشور ما نگاه به این حرفه به عنوان مانکن در زمینه های غیراخلاقی و خودنمایی است که متاسفانه جوانان بسیاری نیز بدان مبتلا هستند.

مانکن ها سهم بسیاری در تغییر انتظارات و نگرش جوانان در مسئله همسر یابی، ترویج رفتارها و پوشش های غیر اخلاقی در جامعه دارند

جوان ها به بهانه مدلینگ و تصورغلطی که به آن دارند با هر روش و شیوه ای به  خودنمایی می پردازند. خود نمایی در این زمینه بیشتر به عرصه فخر فروشی و جنسی کشیده می شود که پیامدهای ضدفرهنگی و ناهنجار به دنبال دارد.
آسیب دیگر که باید بدان توجه شود و دامنه آن در دو عرصه مدلینگ حرفه ای و مانکنیسم وجود دارد ایجاد نگاه کاذب و تغییر نگرش جوانان به سبک زندگی ایده آل- در این عرصه- در جامعه است.

مدل ها و به ویژه مانکن ها معمولاً مونتاژ شده اند! یعنی بیش از خود حقیقی شان، در ظاهرشان بروز و ظهور کرده اند اما عده ای آنها را که حاصل عمل های زیبایی، گریم و آرایش و لباس های گرانقیمت هستند را خود واقعی و ایده آل می پندارند، با آنها همذات پنداری می کنند و سعی می کنند از هر روش ممکن خود را بدانها  شبیه کنند، چرا که مقبولیت و محبوبیت اجتماعی شان را در پی آن می بینند. از پیامدهای این باور، تضعیف خودباوری و هویت فردی است؛ عدم رضایت از خود، افسردگی و احساس نامفید بودن در ادامه این نگرش قرار دارد. اخباری که از ایران بعنوان پایتخت عمل های زیبایی نام می برند و آمار بالای برند گرایی و مصرف گرایی از پیامدهای دیگری است که  عرصه مدلینگ کاذب و مانکنیسم در آن تاثیر داشته است. متاسفانه برخی از هنرمندان نیز به تب این جریان نامطلوب در جامعه وارد شده و در الگو سازی اشتباه آن تاثیر داشته اند.
سندروم خودنمایی و تغییر انتظارات جوانان در پی آن در مسئله همسریابی و ازدواج هم بی تاثیر نبوده است و باعث شده برخی جوانان در نگاه به معیارهای اصلی و حقیقی دچار تردید و انحراف شده و در نهایت ذائقه سازی نادرست در این زمینه به وجود آید.

مدلینگ وقتی از عرصه مد و لباس ملی و رعایت شئون اسلامی به عرصه خودنمایی جنسی کشیده می شود و مفهومی در حد مانکن های خیابانی پیدا می کند به دنبال خود پیامدها و آسیب های فرهنگی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت

متاسفانه نگاه اشتباه به مدل در جامعه ما تا جایی رسیده است که مانکن های خیابانی در این دایره تعریف می شوند که کاذب ترین و خطرناک ترین نگاه به مدلینگ، مدل هایی هستند که به عنوان مانکن های خیابانی شناخته می شوند مدل هایی که برای موسسات هدف سودآوری های غیر اخلاقی و اقتصادی دارند برخی از مانکن ها صرفا برای ایجاد و اشاعه فحشا و فساد در جامعه اجیر شده اند اما برخی دیگر که بیشترین کاربرد را در پاساژهای کلان شهرها دارند نقش تبلیغ و ترویج پوشش خاص را برای تاثیر در خرید مخاطبان هدف دارند.
همانطور که اشاره شد مانکن ها سهم بسیاری در تغییر انتظارات و نگرش جوانان در مسئله همسر یابی، ترویج رفتارها و پوشش های غیر اخلاقی در جامعه دارند. ماحصل مدگرایی و مانکنیسمی که در پی این مورد به وجود می آید سبک پوشش غربی، بی قیدی، اختلاط و ابراز اندام جنسی است. که متاسفانه شبکه های اجتماعی و ماهواره در ترویج این مفهوم نقش منفی ای را بر عهده دارند.

این تعریف از مدل متاسفانه تعریف غالب است که بیشترین ضربه را هم به موضوع مدلینگ حرفه ای و بومی سازی آن می زند، مدلینگ باید کرامت انسانی را زیر سوال نبرد و وارد بحث های غیر اخلاقی نشود، در مصرف گرایی نیاز کاذب ایجاد نکند و بتواند در عرصه مدگرایی مثبت تاثیرگذار باشد.

مدلینگ وقتی از عرصه مد و لباس ملی و رعایت شئون اسلامی به عرصه خودنمایی جنسی کشیده می شود و مفهومی در حد مانکن های خیابانی پیدا می کند به دنبال خود پیامدها و آسیب های فرهنگی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت و کرامت انسان به ویژه بانوان را در حد کالا بودن و استفاده ابزاری پایین می آورد و مصداق تمام تهاجم فرهنگی خواهد شد. متأسفانه زنان امروز به وسیله سودجویان به عنوان یک کالا، مدل می شوند گاهی مانکن، گاهی یک فروشنده که با پایین آوردن ارزش خود سود جیب دیگران را بالا می برند!

دیدگاه شما

آخرین اخبار