31. فروردين 1395 - 8:47   |   کد مطلب: 10111
تمجید از تنها نماینده زن خبرگان قانون اساسی؛
لزوم نگاه اعتدالی و عقلانی به حضور زنان در جامعه
در عصر کنونی و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای تکنولوژی باید آموزه های قرآنی مبتنی بر عدالت و کرامت را به نسل جدید ارائه دهیم و از موضوعات قرآنی برای سیاست‌گذاری و قرائت صحیح امور معنوی و مسائل زنان استفاده کنیم.
لزوم نگاه اعتدالی و عقلانی به حضور زنان در جامعه

 به گزارش شبنم ها به نقل از اعتدال ،معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در همایش «نیم قرن مجاهدت و اندیشه ورزی» با تاکید بر اینکه زنان سرمایه های اجتماعی و فرهنگی کشورمان محسوب می شوند، گفت: بدون زنان و تفکر آن ها در جامعه به توسعه دست پیدا نمی کنیم.

شهیندخت مولاوردی در همایش «نیم قرن مجاهدت و اندیشه ورزی» که به منظور تقدیر از منیر گرجی در کتابخانه ملی برگزار شد، اظهار کرد: در راستای تقدیر از مجاهدت های استاد منیر گرجی باید به این موضوع اشاره کرد که تاریخ مجاهدت های این بانو به دو دوره قبل و بعد از انقلاب باز می گردد.

وی ادامه داد: ایشان در دوره پیش از انقلاب، به عنوان یک مبارز و خطیب، نقش پررنگی در آگاهی بخشی به زنان مبارز و انقلابی ایفا می کردند.

مولاوردی تصریح کرد: از همان زمان، تلاش های استاد گرجی در ایجاد پیوند و انس با قرآن کریم و همچنین تفهیم مفاهیم قرآنی بسیار مورد توجه بود که تنها گوشه ای از تلاش های ایشان را می توان در کتاب «زن در آیینه جمال و جلال الهی» مشاهده کرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور تصریح کرد: تبیین هرچه روشن تر جایگاه بانوان در جامعه که در کتاب های آسمانی به آن ها پرداخته شده یکی از تلاش های مستمر و مداوم استاد گرجی در تمامی دوران ها بوده است. ایشان همواره قرآن کریم را در تمامی مراحل زندگی شان مورد توجه قرار داده بودند.

وی همچنین اظهار کرد: با وجود تاکید قرآن کریم بر شان و منزلت زنان، در 50 سال اخیر زنان چندان مورد توجه قرار نگرفته اند و در مواقعی، مورد اصابت برچسب های مختلف قرار گرفته اند.

مولاوردی با اشاره به اینکه انتخاب استاد گرجی به عنوان تنها زن حاضر در مجلس خبرگان اعتراض بسیاری از حاضران را برانگیخت، گفت: پس از انقلاب اسلامی و با حضور خانم گرجی در مجلس خبرگان، بسیاری از آقایان نماینده اعتراض کردند اما ایشان در جمله ای و در پاسخ به این اعتراض ها، اعلام کردند که من بر انجام مسئولیتی که از جانب مردم به من واگذار شده استوار هستم و هرکس تحمل حضور یک زن را ندارد، برود.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود ادامه داد: منیر گرجی با با بیان جایگاه حقوق زن در اسلام از مسئولیت خود در پیشگاه خدا برای تحقق این موضوع سخن گفت.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور اظهار کرد: خانم گرجی همچنین در روند قانون اساسی به خصوص اصول مختص زنان و خانواده تاثیر بسزایی ایفا کردند. ایشان پس از پایان دوران مسئولیتشان در مجلس خبرگان، با دستاوردهای آموخته از قرآن، دستاوردهای عملی ارزشمندی را رقم زدند.

وی افزود: استاد گرجی همراه با بسیاری از شاگردانشان مؤسسه ای مختص مطالعات و تحقیقات حوزه زنان را بنیان گذاشتند و با طرح کردن ابهامات و سوالات روز و ارائه آن به محضر امام خمینی (ره) و آیت‌الله جوادی آملی در مقام فعال مدنی و اجتماعی ظاهر شدند.

معاون رئیس جمهور گفت: تغییر نگرش نسبت به زنان جامعه زمانی که بتوانیم برابری آن ها را براساس روح اسلام و آموزه های اصیل قرآنی تعیین کنیم، تحقق پیدا می کند. باید توجه داشته باشیم که برخی افراد بعد از رحلت پیامبر اکرم می خواستند با کم رنگ کردن و به حاشیه راندن گفتمان اسلام در باب زن، خود را نشان دهند که در ادامه فعالیت هایشان موفقیتی به دست نیاوردند.

وی خاطرنشان کرد: در عصر کنونی و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای تکنولوژی باید آموزه های قرآنی مبتنی بر عدالت و کرامت را به نسل جدید ارائه دهیم و از موضوعات قرآنی برای سیاست‌گذاری و قرائت صحیح امور معنوی و مسائل زنان استفاده کنیم.

در بخش دیگری از این برنامه، سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار کرد: خوشحالم که امروز برای تقدیر از یکی از زنان تاثیرگذار در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشورمان در این سالن گرد هم آمده ایم.

وی یادآور شد: به تعبیر امام خمینی (س)، نقش زنان در انقلاب بیشتر از مردان بود و اگر ما به اندیشه امام اعتقاد داشته باشیم، در شرایط کنونی باید چشم ها را بشوییم و جور دیگری ببینیم و بار دیگر، تحلیلی از زن در حوزه های اجتماعی و فرهنگی ارائه دهیم.

مشاور رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: همیشه و در تمامی زمان ها باید از زنان بزرگی که در شکل گیری و تداوم مسیر انقلاب اسلامی نقش داشتند، یاد کنیم.

وی با اشاره به جریان های فکری شکل گرفته پس از انقلاب اسلامی، گفت: پس از انقلاب اسلامی 3 جریان فکری شکل گرفت که نخستین آن ها، فمینیسم است که زن را از  خانه خارج و به کارخانه وارد کرد و اینگونه زمینه فروپاشی بسیاری از خانواده ها ایجاد شد.

صالحی امیری افزود: تحجر و جمود جریان دیگری است که زن را تنها در بستر منزل دنبال می کند و به حضور مداوم زنان در خانه تاکید می کرد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: نگاه اعتدالی و عقلانی سومین نگاهی بود که اعتقاد داشت زن هم در جامعه و هم در خانه نقش آفرین است. برای اثبات این ادعا، خانم منیر گرجی نمونه ای مناسب است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تاکید بر اینکه زنان سرمایه های اجتماعی، فرهنگی و انسانی کشورمان هستند، یادآور شد: زنان کشورمان به ویژه بانوانی چون منیر گرجی به عنوان سرمایه ای بزرگ در زمینه های اجتماعی، فرهنگی و انسانی مطرح می شوند چرا که ایشان انسان های بسیاری را تربیت کرد و از این منظر، با داشتن بانوانی نظیر این بانو از تمامی سرمایه های ارزشمند برخوردار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: به طور یقین بدون زنان و تفکر آن ها در جامعه به توسعه دست پیدا نمی کنیم و از این جهت باید از پیامبر اکرم، حضرت زهرا (س) و دیگر بزرگان پیروی کنیم.

در ادامه این همایش، معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست اظهار کرد: برگزاری این نشست پاسداشت خادمان و اندیشه ‌ورزان قرآن و خود قرآن کریم است. در این راستا امیدوارم توان محافظت از ریشه‌هایی که درختان زیبا و پرباری را رقم می زنند، داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به استاد گرجی گفت: شما به ما آموختید که در روزگار سخت به قرآن پناه ببریم. امیدواریم از برپایی این برنامه رنجیده خاطر نشده باشید چرا که این مراسم درواقع پاسداشت قرآن کریم است.

سید کاظم اکرمی در بخش دیگری از این برنامه ضمن اشاره به خدمات منیر گرجی در حوزه های قرآنی و بانوان، اظهار کرد: در میان تمامی تفسیرهایی که برای قرآن کریم نوشته شده، تنها خانم گرجی به این موضوع اشاره کرده اند که قرآن را باید با قرآن تفسیر کرد.

وی ادامه داد: براساس برخی از آیه های قرآن کریم، خدا برای تمامی مؤمنان آسیه زن فرعون و همچنین مریم مادر حضرت عیسی را مثال می زند.

وزیر آموزش و پرورش دوران دفاع مقدس یادآور شد: آسیه زن فرعون بر این موضوع تاکید می کند که خداوندا در جوار خودت برای من خانه بساز و مرا از ظالمین نجات بده و در ادامه، خداوند او را در آغوش امن خود جای می دهد.

منیر گرجی پژوهشگر قرآنی و تنها نماینده زن خبرگان قانون اساسی در این مراسم اظهار کرد: قرآن کریم در 1400 سال پیش بر لزوم برخوردهای آکنده با احترام و عزت در میان افراد سخن گفت.

وی ادامه داد: باید ببینیم در طی سال های سپری شده از زمان ظهور اسلام، با خود چه کرده ایم و چه رفتارهایی با یکدیگر داشته ایم.

تنها نماینده زن خبرگان قانون اساسی تصریح کرد: خداوند در کتاب آسمانی خود تمامی مردم را خطاب قرار می دهد و نمی گوید ای زنان و ای مردان و یا ای اهل مکه و مدینه بلکه می فرماید: «یا ایها الناس» و این عبارت تمامی انسان ها، زنان، مردان، شاهان و غلامان را شامل می شود.

وی یادآور شد: در دسته ای از تقسیم بندی های صورت گرفته، عده ای قصد محروم کردن عده و گروه دیگر از منابع و امکانات موجود را دارند درحالی که این عمل صحیح نیست.

گرجی ادامه داد: شرافت انسان در نزد خداوند بسیار زیاد است. باید توجه داشته باشیم که ارزش و منزلت پیامبران نزد خداوند بسیار بالا است و افراد عمل کننده به صحبت های آن ها، مقامی کمتر از آن ها ندارند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار