9. ارديبهشت 1395 - 20:12   |   کد مطلب: 10189
مدیرکل بهزیستی استان همدان خبر داد:
رصد خانه سنجش سلامت در همدان دایر می شود
مدیرکل بهزیستی استان همدان از ایجاد رصد خانه سنجش سلامت در همدان خبر داد.
مدیرکل بهزیستی ,اکبر سوری, رصد خانه سلامت,همدان

به گزارش شبنم ها، اکبر سوری در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران که به مناسبت هفته سلامت برگزار شد، با اشاره به اینکه امروزه شاهد رشد آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستیم گفت:بایدسلامت اجتماعی در قالب" نظام سلامت" برنامه‌ریزی و در جامعه حاکم شود.

 

وی بابیان تعریف سلامت اجتماعی از نظر سازمان جهانی بهداشت اظهار کرد: "سلامت به معنای فقدان هر گونه آلام جسمی، روانی و اجتماعی است "که متاسفانه در این زمینه در جامعه حرکت خوبی انجام نشده و از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده نشده است.

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه فضای مجازی تربیت افراد به ویژه کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر منفی خود قرار داده است، افزود: میانگین صحبت کردن در خانواده ها اگر منجر به دعوا و اختلاف نشود 10 الی 15 دقیقه در شبانه روز است که  این مسایل منجر به طلاق، از هم گسستگی خانواده ها و بروز آسیب های اجتماعی و انزوا می شود.

 

فعالیت دو کمپ ترک اعتیاد ویژه زنان در همدان

سوری  با اشاره به اینکه در حال حاضر آسیب‌های اجتماعی مسئولان نظام را نگران کرده است ادامه داد:  حدود ۴۰ هزار بهبود یافته و معتاد در استان همدان وجود دارد.

 

وی از فعالیت 43 کمپ ترک اعتیاد زیرنظر سازمان بهزیستی خبرداد و افزود: از این تعداد دو کمپ ویژه زنان است که یکی در شهرستان همدان و دیگری در شهرستان نهاوند قرار دارد.

 

سوری با بیان اینکه سال گذشته حدود 195 زن به این دو کمپ موجود در استان مراجعه کرده اند افزود: از آمار زنان معتاد در استان همدان اطلاعاتی در دست نیست.

 

مدیرکل بهزیستی استان همدان در خصوص مرکز حمایت و بازپروری زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده گفت: سال گذشته هشت نفر از این افراد پذیرش شدند که بعد از مددکاری و کارهای روانشناسی و مشاوره‌های انجام گرفته، 6 نفر به خانواده بازگشتند، یک نفر به مرکز ذهنی دختران بالای 14 سال سپرده شد و یک نفر دیگر هم به علت بحرانی بودن مأمن خانواده، امکان بازگشت ندارد.

 

وی با اشاره به اینکه برخی افراد ممکن است فقط و فقط به علت فشارهای خانوادگی و مسائل مربوط به آن به دامان بهزیستی آورده شوند ادامه داد:  این سازمان تلاش می کند هرچه سریع‌تر با ایجاد فرصت شغلی این افراد را خودکفا کرده و با ارائه مهارت‌های مختلف، و ایجاد هویت اجتماعی مشکلات آنها را مرتفع کند .

 

سوری با بیان اینکه میانگین سن زنان معتاد در استان همدان ۲۵ تا ۴۰ سال است، گفت: باید برای کاهش آمار اعتیاد در استان برنامه داشت.

 

این مقام مسئول با اشاره وجود بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور گفت: این امر نشان دهنده نبود سلامت اجتماعی در جامعه است.

 

سوری با بیان اینکه  حل مسائل و آسیب‌های اجتماعی تنها مربوط به یک سازمان  نیست  و باید گروه‌های مختلف جامعه اعم از فرهیختگان، دانشگاهیان و اصحاب رسانه باید برای پیشگیری و رفع آن وارد عمل شوند افزود: در خصوص سلامت اجتماعی در جامعه کوتاهی شده و حرکت خاصی انجام نشده است.

 

مدیر کل بهزیستی همدان ادامه داد: در حال حاضر هیچ مقوله ای به اندازه آسیب های اجتماعی نگران کننده نیست و با وجودی که  در جامعه اسلامی بر روی مباحث ایثار و از خودگذشتگی تأکید شده است اما افزایش انزوای اجتماعی هر روز بیشتر از دیروز مشاهده می‌شود.

 

رصدخانه سنجش سلامت در همدان دایر می شود

سوری از ایجاد رصدخانه سنجش سلامت در همدان خبر داد و تصریح کرد: هدف از تأسیس این رصدخانه انجام به موقع فعالیت‌های اجتماعی در استان است.

 

سوری با بیان اینکه خدمات گیرندگان بهزیستی استان 160 هزار نفر هستند، گفت: در استان همدان نزدیک به 78 هزار معلول وجود دارد که از این تعداد 35 هزار نفر زیر پوشش بهزیستی استان هستند.

 

وی ایجاد یک‌هزار و 130 شغل به وسیله تسهیلات برای مددجویان در سال گذشته را از جمله اقدامات این سازمان بیان کرد و افزود: بهزیستی همچنین در خصوص مداخلات پرونده‌های دادگستری در سال گذشته نیز وارد عمل شده که  از 2 هزار و 657 نفر 129 نفر منجر به سازش، یک‎‌هزار و 591 نفر ارجاع به دادگستری و 298 نفر در دست اقدام و 140 نفر هم هیچگونه همکاری با بهزیستی نکرده‌اند.

 

وی با اشاره به آمار مهدهای کودک  ها در استان همدان اظهار کرد: سال 92 تعداد مهدهای کودک در استان 400 مورد بود که این تعداد در 93 به 350 مورد و در سال 94 به 315 مورد رسید به طوریکه با احتساب 30 مهد متفرقه در مجموع 345 مهدکودک در استان همدان فعال است.

 

سوری افزود: در سال‌های اخیر ریزش مهدکودک‌ها بیشتر از رویش آنها بوده است و درحال حاضر فقط 10 درصد از کودکان استان از مهدکودک استفاده می‌کنند.

 

مدیر کل بهزیستی همدان با بیان اینکه در سازمان بهزیسیتی 20 نوع مهدکودک شامل آدینه مهد، مهدهای سیار، پاره وقت، شبانه‌روزی، روزانه، قرآنی، روستایی، ... وجود دارد گفت: تعدادمهد های روستایی  157 ومهد های شهری  158 مورد است .

 

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه کلیه افراد معلول می‌توانند از سازمان بهزیستی خدمات دریافت کنند گفت: شعار امسال سازمان بهزیستی «هر ایرانی یک خیر» است  لذا هر ایرانی به عنوان یک خیر با مساعدت‌های مادی و معنوی خود می‌تواند جلوی بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی را بگیرد.

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار