9. خرداد 1399 - 7:06   |   کد مطلب: 10260
وقتي كودك شما كاري را درست انجام نداده در اين زمان بهترين رفتار اين است كه فقط با خود حادثه برخورد كنيد نه با شخصيت كودك.
رفتار با کودک آموزش والدین

به گزارش شبنم ها به نقل از پایگاه خبری تحلیلی زنان کهگیلویه وبویراحمد ایل بانو، وقتي كودك برحسب تصادف چيزي را روي زمين مي ريزد والدين بايد از اظهار نظرهاي تند و تيز و نيش دار بپرهيزند. به عنوان مثال به جاي اينكه بگويند «تو چقدر دست و پا چلفتي هستي» بهتر است بگويند «دستمال براي تميز كردن اينجاست».

وقتي كودك شما كاري را درست انجام نداده در اين زمان بهترين كار اين است كه فقط با خود حادثه برخورد كنيد نه با شخصيت كودك.

زماني که كارها بطور اشتباه انجام مي گيرد و خوب پيش نمي رود زمان مناسبي براي آموزش درباره شخصيت كودك نيست.

در بيشتر خانه ها طوفان هايي كه بين والدين و كودكان صورت مي گيرد توالي قابل پيش بيني و منظمي دارد.

وقتي كودك كاري را اشتباه انجام مي دهد و يكي از والدين با رفتار يا گفتار توهين آميز واكنشي از خود نشان مي دهد كودك با گفتار يا رفتاري بدتري پاسخ مي دهد و آنگاه والدين با تهديدهاي فرياد آميز يا با تنبيه خودخواهانه مقابله مي كنند و همين طور اين مشاجره ادامه پيدا مي كند.

كودكان مي توانند از اتفاقات ناگوار اما ناچيزي كه روي مي دهد ارزش هاي اصلي را ياد بگيرند.

بسياري از والدين در برابر يك تخم مرغ شكسته طوري واكنش نشان مي دهند كه انگار با ساق پاي شكسته مواجه هستند وقتي در اين حالت به كودك مي گوييد "احمق" است، بطور حتم در بدن و روح او واكنش هايي پديد مي آيد. در درون او انزجار و خشم و نفرت ايجاد مي شود، خيال انتقام پيدا مي كند . با خيال انتقام آميز خود احساس گناه مي كند و اضطراب در او پديدار مي شود.

البته بايد در نظر داشت در تربيت كودك خشم والدين هم سهمي براي خودش دارد. در زمان خشم بجاي اينكه كودكان مان را مورد حمله قرار بدهيم بهتر است اقدامات زير را انجام دهيم.

نخستين مرحله اين است كه كودك مان را با صداي بلند به اسم صدا كنيم اين كار ما به عامل خشم هشدار مي دهد كه احتياط كند.

در مرحله دوم مي توان اين جمله را بكار برد «صبر من هم اندازه اي دارد». گاهي اوقات همين كه احساس مان را ابراز كنيم كودك را از بدرفتاري باز مي دارد. اين روش به والدين امكان مي دهد كه خشم شان را از خود بيرون بريزند بدون اينكه صدمه اي به كسي بزنند.

اساس برقراري ارتباط با كودكان را دو چيز تشكيل مي دهد: احترام و مهارت.

پيامها نبايد به حس احترام كودك لطمه اي وارد سازند همان گونه كه به حس احترام والدين نبايد لطمه بزنند.

ابتدا تفاهمي متقابل بين والدين و كودك ايجاد شود و فقط پس از ايجاد اين تفاهم است كه پند و اندرز و راهنمايي و آموزش مطرح مي شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار