9. تير 1395 - 17:47   |   کد مطلب: 10778
مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی در دوره ابتدایی گفت: بسیاری از مدارس شهر همدان به دلیل تخریبی بودن از مدار آموزش خارج و سبب ۲ شیفته شدن مدارس شدند.

به گزارش شبنم ها به نقل از تسنیم از همدان : عبدالرضا فولادوند ظهر امروز در جمع خبرنگاران در رابطه با اقدامات انجام شده در راستای آماده‌سازی پروژه مهر اظهار داشت: در دو سال اخیر 26 هزار پرسنل فرهنگی در استان همدان مشغول به ارائه خدمات آموزشی بودند که از این تعداد 2 هزار نفر به افتخار بازنشتگی نائل شدند.

وی افزود: با وجودی که تعداد نیروها کاهش یافته و با افزایش جمعیت دانش‌آموزی روبه رو بودیم اما بدون جذب نیروی انسانی جدید میزان ساعات به 12 هزار ساعت افزایش یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی بیان کرد: 11 هزار ساعت حق‌التدریس کاهش یافته و 25 هزار دانش‌آموز به مجموعه آموزش و پرورش استان اضافه شده است و با اجرای طرح رتبه‌نبدی معلمان به طور متوسط 350 هزار تومان به حقوق معلمان افزوده شد.

آماده‌سازی 12000 کلاس درس برای پروژه مهر

وی با اشاره به پروژه مهر 95 و بازگشایی مدارس گفت: سالتحصیلی 96-95 با حدود 12 هزار کلاس درس در قالب 2800 آموزشگاه آغاز به کار می‌کند و سنجش سلامت و آمادگی جسمانی 27 هزار نوآموز نیز پیش‌بینی شده است.

فولادوند با اشاره به اینکه نرم کلاس‌ها در مدارس روستایی استاندارد است، عنوان کرد: نرم استاندارد در مدارس شهری رعایت نمی‌شود چرا که در برخی از شهرهای بزرگ همچون همدان، ملایر و نهاوند با ساخت مسکن مهر فضاهای آموزشی پیش‎بینی شده و با کمبود مدرسه مواجه هستند.

وی افزود: همچنین تعداد بسیاری از مدارس و فضاهای آموزشی این شهرها به ویژه همدان تخریبی هستند و امکان ریزش در آنها فراوان است در این راستا این مدارس برای بازسازی از گردنه خدمات خارج شدند و بنابراین تعدادی از مدارس شهر همدان 2 شیفته برقرار می‌شوند.

بیشترین مشکل کمبود فضای آموزشی در مقطع ابتدایی است

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با بیان اینکه بیشترین مشکل کمبود فضای آموزشی را در مقطع ابتدایی داریم، تأکید کرد: به اولیای دانش‌آموزان قول می‌دهم که فقط امسال با تنگناهای فضای آموزشی رو به رو باشیم و در این مسیر نیازمند همکاری و همراهی والدین هستیم.

وی اظهار داشت: وضعیت فیزیکی برخی از مدارس به مرز هشدار رسیده است و در نواحی شمالی شهر همدان مدارس تخریبی زیادی وجود دارد که این موانع سبب دو شیفته شدن مدارس این شهر شده است.

فولادوند با بیان اینکه فضاهای آموزشی استان همدان کامل و استاندارد نیست، افزود: با استقرار پایه ششم بعضی از نمازخانه‌ها و زیرپله‌ها تبدیل به کلاس شد تا بخشی از کمبود فضاهای آموزشی جبران شود.

700 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان همدان وارد مدار آموزشی می‌شوند

وی با اشاره به کمبود نیروی انسانی در مقاطع مختلف تحصیلی گفت: دانشگاه فرهنگیان مهمترین تأمین کننده نیروی انسانی در آموزش و پرورش به شمار می‌آید که امسال برای نخستین بار 700 نفر نیرو وارد مدار آموزشی استان می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: از این تعداد 350 نفر فارغ‌التحصیل رشته ابتدایی هستند که در مهر ماه امسال و 350 نفر نیز در بهمن ماه وارد فعالیت آموزشی آموزش و پرورش می‌شوند.

وی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در شهرستان نهاوند بسیار محسوس است، عنوان کرد: تجمیع بیشترین نیروها را در ناحیه 1 و 2 شهر همدان داریم به طوری که در شهرستان همدان با تراکم نیروهای خانم و کمبود نیروی آقا بسیار محسوس‌تر است.

فولادوند ساماندهی نیروی انسانی را در هم‌پوشانی و رفع کمبود مؤثر دانست و بیان کرد: به تناسب هر 10 نفر دانش‌آموز یک همکار فرهنگی در استان وجود دارد اما توزیع نیروی انسانی مناسب نبوده است که با ساماندهی بخشی از مشکلات رفع می‌شود.

کمبود معلم در مقطع ابتدایی

وی افزود: در حال حاضر بیشترین کمبود معلم را در رشته‌های آموزش ابتدایی داریم و در شهر همدان در تمام رشته‌ها مازاد نیرو به تعداد 500 نفر برآورد شده است و در رشته‌های فنی و حرفه‌ای به حال نرمال نزدیک شدیم.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته با حذف یک پایه از مقطع متوسطه و افزوده شدن یک پایه به دوره ابتدایی سبب شد که در مقطع متوسطه با مازاد نیرو و در ابتدایی با کمبود نیرو مواجه شویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اجرای طرح تخصصی شدن 2 پایه آخر دوره ابتدایی گفت: در سالتحصیلی جدید نظام 6-6-3 براساس پیش‌بینی طرح تحول بنیادین به طور کامل جایگزین می‌شود و این تغییر پایه‌های تحصیلی سبب جابجایی نیروها نیز می‌شود.

هدایت تحصیلی تا 25 تیر ماه تعیین تکلیف می‌شود

وی با بیان اینکه استقرار پایه دهم و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان سوم متوسطه اول به ورودی پایه دهم مهمترین بخش پروژه مهر 95 است، تصریح کرد: آماده‌سازی کتب درسی و آموزش همکاران فرهنگی در این پایه تحصیلی جزء اولویت‌های امسال است.

فولادوند در رابطه با روند هدایت تحصیلی دانش‌آموزان نیز اظهار داشت: هدایت تحصیلی به تناسب ظرفیت رشته‌ها، امکانات آموزش و پرورش، بازار کار و فضای آموزش عالی در ادامه تحصیل انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هدایت تحصیلی تا 25 تیر ماه تعیین تکلیف می‌شود، افزود: در این راستا 35 درصد سابقه تحصیلی دانش‌آموز، 10 درصد نظر دانش‌آموز، 5 درصد نظر والدین، 10 درصد نظر معلم، 10 درصد نظر مشاوران، 15 درصد نمرات سنجش استعداد و 15 درصد امتیاز آزمون رغبت در انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموز مؤثر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به برخی از نارضایتی‌های مردم نسبت به شیوه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس بیان کرد: مدیران مدارس عادی تنها ملزم به دریافت حق بیمه و هزینه‌های کتاب هستند که مبلغ آن 30 هزار تومان مصوب شده است و دریافت هر گونه شهریه مازاد تحت هر عنوان دیگری تخلف محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم، در پایان این نشست فولادوند در راستای مطالبه یکی از خبرنگاران مبنی بر رونمایی از فیش حقوقی، مبلغ فیش حقوقی خود را در یکم فروردین ماه امسال 3 میلیون و 866 هزار تومان اعلام کرد و بیشترین حقوق در آموزش و پرورش استان همدان را یکی از همکاران فرهنگی در ناحیه شهر همدان به مبلغ 4 میلیون و 200 هزار تومان دریافت می‌کند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار