30. تير 1395 - 8:11   |   کد مطلب: 11266
در جمع ۱۰۰ نفر اول جهان، فقط تعداد معدودی بازیکن غیر آسیایی حضور دارند. تازه اغلب آنها نیز چینی هستند ولی برای کشورهای اروپایی بازی می‌کنند. در چنین وضعیتی که چینی‌ها پینگ پنگ جهان را قبضه کرده‌اند، ارزش کار بازیکنانی نظیر ندا شهسواری بهتر نمایان می‌شود.

به گزارش شبنم همدان به نقل از ورزش بانوان : ندا شهسواری بانوی پینگ پنگ باز ایرانی است که برای دومین بار جواز حضور در بازی‌های المپیک را کسب کرده است. شهسواری با کسب سهمیه المپیک لندن، نخستین زن در تاریخ پینگ پنگ ایران بود که به بازی‌های المپیک راه یافت. این رکورد برای المپیک ریودوژانیرو هم تداوم یافت.

این ورزشکار کرمانشاهی، ماه می سال جاری در رده‌بندی جهانی به رتبه ۲۷۸ صعود کرده. برای کسانی که با وضعیت جهانی این رشته آشنایی ندارند شاید از دید بعضی افراد رتبه بالایی به نظر نرسد اما ندا در سالی که به المپیک لندن راه یافت، حتی جزو پانصد نفر برتر جهان نبود. نقش سیما لیموچی سرمربی دلسوز بانوی پینگ پنگ باز کشورمان که خود قهرمان سابق این رشته است در این پیشرفت و صعود مجدد به ریو بسیار پررنگ است.

با این حال تاریخ تکرار می‌شود و لیموچی مجددا قرار نیست شهسواری را در المپیک همراهی کند. این مسئله با واکنش سیما لیموچی همراه شد تا جایی که به خبرگزاری ایسنا گفت: “اگر تصمیم بر آن بود که نباشم از قبل به من می‌گفتند. این حق شهسواری است که در المپیک مربی داشته باشد و حق خود مربی هم هست.”

چندین سال است که پینگ پنگ باز ۲۹ ساله کشورمان با لیموچی تمرینات را پیگیری می‌کند و بی‌شک سرمربی‌اش از لحاظ روحی و تکنیکی با او آشنایی کامل دارد شاید عدم حضورش در ریو در روحیه شهسواری تاثیرگذار باشد. ندا شهسواری در خصوص نبود لیموچی در المپیک ریو به سایت ورزش بانوان گفت: “این تصمیم را فدارسیون اتخاذ کرده و من اصلا از آن اطلاعی ندارم. همانند المپیک ۲۰۱۲ لندن هدایت من در مسابقات بر عهده سرمربی تیم ملی مردان ایران است. به هر حال این تصمیمی است که فدراسیون گرفته و اعتراض من به مسولان فدراسیون فایده‌ای ندارد، در این موضوع دخالتی نمی‌کنم.”

گذشته از تمام این صحبت‌ها در جمع ۱۰۰ نفر اول جهان، فقط تعداد معدودی بازیکن غیر آسیایی حضور دارند. تازه اغلب آنها نیز چینی هستند ولی برای کشورهای اروپایی بازی می‌کنند.

۸۶ سهمیه پینگ پنگ زنان در ریو، بین قاره‌ها تقسیم شده. در آسیا غیر از کشورهای شرقی فقط ندا شهسواری از ایران سهمیه گرفته، دو نفر از هندوستان و مارایانا ساهاکیان لبنانی. مروری بر ۱۰ سهمیه اروپا نشان می‌دهد شش نفرشان چینی هستند. یعنی نمایندگان پرتغال، آلمان، لهستان، اتریش، هلند و سوئد.

در آمریکای شمالی هم هر دو سهمیه این منطقه گرچه به آمریکا و کانادا رسیده اما بازیکنان‌شان چینی تبار هستند. قهرمان پان آمریکن که سهمیه مستقیم داشت جنیفر وو نام دارد که در ۱۸ سالگی به ایالات متحده مهاجرت کرده.

برزیل میزبان المپیک هم “لین گوئی” از چین را به خدمت گرفته. استرالیا و حتی کنگو در آفریقا نیز بازیکن چینی دارند. در چنین وضعیتی که چینی‌ها پینگ پنگ جهان را قبضه کرده‌اند، ارزش کار بازیکنانی نظیر ندا شهسواری بهتر نمایان می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار