20. مرداد 1395 - 16:16   |   کد مطلب: 11712
هر چند رسیدن به محو کامل کار کودکان دشوار به نظر می‌رسد اما برنامه‌ای شدنی است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس از همدان : کودکی مهمترین بخش از زندگی انسان‌ها را تشکیل می‌دهد که پایه‌گذار هویت و شخصیت افراد می‌شود.

دوران کودکی برای همه انسان‌ها تداعی‌کننده تفریح، آموزش و مهربانی است که البته همه کودکان شانس این را ندارند که بتوانند این ایام را به بازی بگذرانند و گرمای وجود محبت پدر و مادر را بچشند.

به همین دلیل است که روزانه صحنه‌های دردناکی را در سطح جامعه مشاهده می‌کنیم که کودکان برای امرار معاش خود یا خانواده‌شان به کارهای مختلفی که گاهی اوقات سخت و طاقت‌فرسا نیز می‌شوند دست می‌یازند.

برخی از آنها باید خلأ وجود سرپرست خانواده را به دلیل فوت یا از کارافتادگی پر کنند، کودکانی که بنا به اذعان مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانی کم نیستند.

در این میان رسیدگی به وضعیت کودکان کار از وظایف حاکمیتی است و بدون تردید دولت باید به صورت مستقیم در این حوزه ورود پیدا کرده و آسیب‌های وارد شده به این قشر از جامعه را به حداقل برساند.

دوری از شرایط عادی برای کودکان، باعث ایجاد تبعات مخربی بر روح و روان آنها خواهد داشت و در نتیجه می‌تواند در آینده برای جامعه نیز هزینه‌بردار باشد.

به همین دلیل مردم نیز در این مقوله باید ورود پیدا کرده و مسئولیت اجتماعی و دینی خود را ایفا کنند و نسبت به همنوعان خود بی‌تفاوت نباشند.

در همین راستا برخی از پزشکان و متخصصان کودکان نیز برای تشکیل یک سمن حمایتی از کودکان کار گام برداشتند و امیدوارند که بتوانند گامی در راستای بهتر شدن زندگی کودکان برداشته و در نهایت به محو کامل کار کودکان دست یابند، هدفی که با تمام بزرگی‌اش، شدنی است.

حفاظت از کودکان کار

مدیرکل بهزیستی استان همدان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه تقریباً همه کودکان کار دارای خانواده هستند، اظهار کرد: به عبارت دیگر اولیای قهری شامل پدر، مادر یا جد پدری آنان در قید حیات هستند.

حمیدرضا الوند با اشاره به اینکه طبق قانون مسئولیت سرپرستی این کودکان بر عهده اولیای قهری بوده و غیر قابل سلب است، افزود: مگر اینکه حضانت ولی قهری این افراد طبق قانون مدنی، از طریق دادگاه سلب حضانت شود که اغلب این اتفاق رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: زمانی که  سازمان بهزیستی مشاهده کند که کودک کاری مورد آزار و اذیت واقع شدند و امنیت بهداشتی و روانی آنان به خطر افتاده است،  از طریق اورژانس سیار 123  به عنوان ضابط اجتماعی ورود پیدا کرده و در راستای تأمین منافع صالحه کودک برای وی بر اساس شرح وظایف سازمان، اقوام و بستگان سببی و نسبی را یافته و پس از بررسی شرایط برای تأمین امنیت روانی و بهداشتی کودک، وی را در خانواده قرار داده و  از کودک و خانواده حمایت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با بیان اینکه اگر شرایط بازپیوند با خانواده‌های سببی و نسبی فراهم نباشد به یکی از مراکز بهزیستی مانند مراکز نگهداری کودکان خیابانی به صورت شبانه‌روزی منتقل می‌شود، ادامه داد: برخی موارد نیز که پدر و مادر امکان نگهداری فرزند را در طول روز ندارند طبق رأی دادگاه به مراکز آموزشی کودک و خانواده منتقل می‌شوند و خدمات روزانه و پاره‌وقت دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر در مدت حضور کودکان در مراکز کودک و خانواده به این نتیجه برسیم که امکان بازپیوند کودک با خانواده وجود ندارد به مراکز شبانه‌روزی یا مراکز شبه خانواده انتقال داده خواهند شد، خاطرنشان کرد:‌ در همین حال به دنبال یافتن خانواده‌ای با صلاحیت برای آنان نیز هستیم که با حکم دادگاه سرپرستی آنان به خانواده واجد شرایط سپرده می‌شود.

الوند با اشاره به اینکه سمن‌هایی مجوز دریافت کردند برای حمایت از کودکان کار، گفت:‌ جدا کردن کودکان کار از خانواده مخالف فرهنگ و شرع ما بوده و با سیاست‌های سازمان منافات دارد.

وی با بیان اینکه برای کودکان کار خدمات آموزشی و تحصیلی در محیط مهیا می‌شود، اظهار کرد:‌ یک سری اقدامات پیشگیرانه، محافظت‌کننده و جلوگیری از تهدید در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه کودکان کار کمک خرج خانواده هستند، افزود: وزارت کار نیز باید از بکارگیری کودکان زیر 15 سال در محیط‌های صنعتی جلوگیری کنند.

نان‌آوران، بخش عمده کودکان کار همدان

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کودکان کار به چند گروه تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: گروهی از آنها نان‌آوران خانواده به دلیل روی دادن یک اتفاق برای پدر خانواده هستند، گروه دیگر کودکانی هستند که برای خودشان کار می‌کنند اما گروهی دیگر از کودکان کار مورد سوء استفاده باندهای غیر قانونی قرار می‌گیرند.

مهرداد نادری‌فر با بیان اینکه برای این سه گروه از کودکان کار نمی‌توانیم نسخه واحدی بپیچیم، افزود: باید با هر یک از این گروه‌ها با یک راهکار مخصوص به خود برخورد کرده و شرایطی را مهیا کنیم که کودک به مسیر درست حرکت در جامعه بازگردد و سلامت و امنیت روحی و روانی‌اش در اجتماع تأمین شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برنامه ریزی لازم برای بهره‌مند شدن یک کودک از زندگی که حق آن است، صورت گیرد، تصریح کرد: در استان همدان کودکان کار شناسایی شدند و ساماندهی آنان در دست اجراست.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری همدان با تأکید بر اینکه باید از به دام افتادن کودکان کار به دست باندهای سود‌جو جلوگیری کنیم، ادامه داد: وجود‌ باندهای سوء استفاده از کودکان کار در استان همدان جدی نیست.

وی با بیان اینکه تعداد کودکان نان‌آور خانواده در همدان کم نیستند، خاطرنشان کرد: اعتقاد به مشارکت مدنی داریم و استانداری در خصوص صدور مجوز سمن‌ها افراط نکردیم و تا رسیدن به استانداردهای جهانی در این حوزه فاصله داریم.

نادری‌فر با اشاره به اینکه در حیطه حمایت از کودکان کار یک سمن توسط تعدادی از پزشکان خوشنام همدان متقاضی ثبت دادند، گفت:‌ بیشتر این افراد متخصص کودکان هستند و در شرف ثبت هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت ورود سمن‌های بیشتری در حوزه حمایت از کودکان کار وجود دارد، اظهار کرد:‌ بحث نگهداری و حمایت از کودکان کار از وظایف حاکمیتی است و با برنامه‌ریزی و کار هدفمند از سمن‌ها استفاده می‌شود.

محو کار کودکان، هدف نهایی

یکی از پزشکان درخواست‌دهنده سمن حمایت از کودکان کار در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هدف ما از ایجاد یک سمن در حوزه کودکان کار در واقع همان اهداف شبکه یاری کودکان کار و خیابانی است، اظهار کرد:‌ قصد داشتیم به صورت شعبه‌ای از آن یا یک سمن مستقل با همان اهداف فعالیت کنیم.

نصرالله پزشکی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون هیچ یک از موارد فوق به دلایل مختلف امکانپذیر نشده است، افزود: هدف ما از تشکیل این سمن حذف کار کودکان است، اما به دلیل شرایط بد اقتصادی و نیاز خانواده‌ها این مهم دست یافتنی نیست، اما از فهرست اهداف کنار نیز گذاشته نشده است.

وی با بیان اینکه به دنبال کاهش زمان کار کودکان برای دستیابی آنان به فرصت‌های تحصیلی است، تصریح کرد:‌ حداقل به دنبال حذف کارهایی برای کودکان هستیم که از سختی زیادی برخوردار بوده و امنیت روانی و بهداشتی آنان را به مخاطره می‌اندازد.

این فعال مدنی با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم هرچه قدر امکان دارد از تعداد کودکان کار بکاهیم، ادامه داد:‌ باید برای ایجاد کار بهتر و مناسب‌تر کودکان با مهارت‌های دیگر آشنا شوند تا نوع کار آنان تغییر کند.

وی با تأکید بر اینکه توانمندی کودکان کار را با جدیت دنبال خواهیم کرد، گفت: سواد آموزی، رعایت حقوق کودک، بهداشت فردی و محیط زیست، فرزندپروری،  مهارت‌های زندگی، هنر در جنبه‌های گوناگون آن، پیشگیری از رفتارهای پرخطر مانند ایدز و اعتیاد و حرفه‌آموزی به کودکان کار و خانواده‌های آنها دنبال می‌شود.

پزشکی با اشاره به اینکه حمایت از کودکان کار در قالب‌های حمایت‌های قانونی، حمایت‌های عاطفی، روانی و  اجتماعی  صورت میِ‌گیرد، اظهار کرد: حمایت‌های مالی نیز بدون پرداخت مستقیم صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه به دنبال اعمال حمایت‌های مشاوره‌ای و حمایت‌های شغلی نیز هستیم، افزود:‌ مهمترین هدف ما محو کامل کار کودکان است که به عنوان یک استراتژی بلندمدت دنبال می‌شود.

پزشک متخصص کودکان تصریح کرد: در همدان با توجه به وجود انجمن‌های قدیمی مانند کودک همرهان و بنیاد مهر و وجود تعداد زیادی سمن در رابطه با حمایت از کودکان محروم و عزم جدی مسؤولان دولتی و سمن‌ها، شرایط  نسبتاً مطلوبی وجود دارد.

 

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار