26. بهمن 1395 - 8:58   |   کد مطلب: 15355
کودکانی در این سرزمین هستند که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند؛ کارهایی که آنها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و گذراندن تجربه دوران کودکی بی‌بهره می‌سازد و حتی سلامت روحی و جسمی آنها را تهدید می‌کند.
همدان,کودکان کار,ساماندهی کودکان‌ کار,سازمان بهزیستی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از همدان پیام : بر اساس آمار سازمان جهانی کار (ILO)، سالانه ۲۵۰ میلیون کودک ۵ تا ۱۴ ساله در جهان محروم از کودکی می‌شوند. طبق این آمار ۱۲۰ میلیون‌ نفر از آنها وارد بازار کار شده و مشغول به کار تمام‌وقت هستند. ۶۱ درصد این کودکان در آسیا، ۳۲ درصد در آفریقا و ۷ درصد در آمریکای لاتین زندگی می‌کنند.

 شناسایی 47 کودک‌ کار در همدان
«اما امسال 47 کودک‌ کار در استان همدان شناسایی شده است.»
این موضوع را معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد.
جمشید شیران با بیان اینکه امسال 47 کودک‌ کار در استان همدان شناسایی شده است، گفت: 3 نفر از این کودکان دختر و مابقی پسر بودند.
وی با اشاره به اینکه 2 نفر از این کودکان زیر 6 سال سن داشتند، افزود: 13 نفر از این افراد در سنین 6 تا 11 سال، 20 نفر در سنین 12 تا 14 سال و 12 نفر هم در سنین 15 تا 18 سال بودند.
شیران با تأکید بر اینکه ساماندهی این کودکان توسط مراکزی که مجوزهای لازم را از سازمان بهزیستی اخذ کرده‌اند، انجام می‌گیرد، ادامه داد: مددکاران و روانشناسان این مراکز غیردولتی، کودکان‌کار را شناسایی کرده و به منظور انجام مشاوره و مساعدت‌های لازم فرزندان و خانوادهایشان را برای حضور در این مراکز دعوت می‌کنند.
وی بیان کرد: این مراکز غیردولتی که به ساماندهی کودکان‌ کار می‌پردازند، بر اساس اصل 44 قانون اساسی مجوز‌های لازم را از این سازمان اخذ کرده‌اند، همچنین هزینه‌های ساماندهی این کودکان را از سازمان دریافت می‌کنند.
شیران همچنین گفت: با دعوت از خانواده‌های این کودکان، آگاه‌سازی و حساس‌سازی لازم درباره عواقب این کار به آنها گوشزد می‌شود.
 مشکلات مالی و فقر اقتصادی مهمترین عوامل اشتغال کودکان ‌کار
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در ادامه مشکلات مالی و فقر اقتصادی را مهمترین عوامل اشتغال کودکان ‌کار برشمرد و افزود: کودکانی که برای تأمین معاش خانواده به اشتغال بپردازند، از سوی کانال مددکاری سازمان بهزیستی شناسایی و پیگیری لازم صورت می‌گیرد و تسهیلاتی برای اشتغال این افراد در نظر گرفته می‌شود.
شیران ادامه داد: در صورتی‌که مشکل مالی این کودکان برای سازمان بهزیستی محرز شود، کمک هزینه تحصیلی از سوی این سازمان برای ادامه تحصیل آنها به صورت بلا‌عوض ارائه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه کارشناسان بهزیستی همواره بر نحوه عملکرد این مراکز نظارت می‌کنند، افزود: هر ساله برنامه‌های فرهنگی و تفریحی و ورزشی بسیاری هم به صورت رایگان برای این کودکان تدوین می‌شود.
 تمامی کودکان‌ کار شناسایی شده در همدان خانواده دارند
شیران با بیان اینکه تمامی 47 کودک‌ کار شناسایی شده در استان همدان دارای خانواده هستند، یادآور شد: رویکرد اصلی سازمان نگهداری فرزندان در جوار خانواده است؛ به طوری که اگر خانواده مشکل اقتصادی داشته باشد بهزیستی مساعدت‌های لازم را از آنها انجام می‌دهند تا فرزند در کانون خانواده رشد کند.
وی گفت: در صورتی‌که کودک خانواده ‌و یا بستگان نزدیکی برای نگهداری از او نداشته باشد؛ در این صورت بهزیستی وارد عمل شده و او را در مراکز تحت نظارت خود نگهداری می‌کند.
شیران با بیان اینکه اشتغال کودکان به کار در سال‌های اخیر سیر نزولی داشته است، عنوان کرد: در سال گذشته شمار این کودکان 133 نفر بود که امسال تاکنون تنها 47 نفر شناسایی شده است.
وی با بیان اینکه حضور کودکان‌ کار و خانواده‌ها در مراکز ساماندهی اجباری نیست، بیان کرد: مسئولان این مراکز به گونه‌ای با این افراد برخورد داشته‌اند که اعتماد لازم جلب شده است و با مسئولان این مرکز همکاری می‌کنند.
شیران ادامه داد: در صورتی‌که روند ساماندهی این کودکان طی شود و مجدداً این کودکان در سطح شهر به اشتغال بپردازند، دادستان موضوع را بررسی کرده و با این افراد برخورد قضایی لازم صورت می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر موردی از بازگشت دوباره کودکان به کار در استان همدان گزارش نشده است، گفت: اگرچه این کودکان با کار کردن می‌توانند منبع درآمدی برای خانواده به شمار آیند، اما باید توجه داشت مسائلی همچون اعتیاد در کمین این کودکان است.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته کودکی که به کار اشتغال داشت، معتاد شده بود، اما با پیگیری‌های این سازمان در کمپ ترک اعتیاد نگهداری شد و اکنون سالم است.
 تمامی کودکان‌ کار در همدان در حال تحصیل هستند
شیران با بیان اینکه تمامی کودکان‌ کار شناسایی شده در استان در حال تحصیل هستند، اعلام کرد: در سال گذشته تقریباً 11 کودک به علت اشتغال از تحصیل بازمانده بودند، اما امسال موردی بازمانده از تحصیل نداشتیم.
وی با اشاره به جایگاه استان همدان در زمینه اشتغال کودکان‌ کار گفت: همدان نسبت به استان‌های همجوار وضعیت بهتری از منظر اشتغال کودکان دارد، اما متأسفانه برخی از کودکان برای کسب درآمد از استان‌هایی همچون سنندج و کرمانشاه به این استان وارد می‌شوند.
 کودکان‎ کار اهل مناطق حاشیه‌ای شهر هستند
شیران با اشاره به اینکه کودکان‌ کار اغلب اهل مناطق حاشیه‌ای و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی همدان هستند، افزود: این کودکان اغلب اهل مناطقی همچون دیزج، منوچهری، حصار و خضر هستند.
وی بیان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی ریاست‌جمهوری در سال 84، 12 دستگاه در زمینه ساماندهی کودکان ‌کار وظیفه‌مند شدند، اما متأسفانه همکاری‌های لازم را ندارند.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان گفت: دستگاه‎‌هایی همچون شهرداری، دادگستری، نیروی انتظامی، استانداری و... در این زمینه مسئولیت دارند، اما در این بین تنها بهزیستی، اقداماتی قابل ارائه دارد.
شیران در پایان درباره راه‌اندازی مدرسه کودکان‌ کار در همدان گفت: این برنامه قابلیت اجرایی ندارد، زیرا کودکان‌ کار در سنین مختلفی هستند، جنسیت متفاوتی دارند و همچنین در فصول خاصی همچون بهار و تابستان در سطح شهر گسترش بیشتری پیدا می‌کنند.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار