26. مرداد 1395 - 15:07   |   کد مطلب: 11833
همگام با ورزش بانوان در المپیک ریو 2016؛
حضور پررنگ زنان در المپیک ریو ۲۰۱۶، رکورد را شکست
کمیته ی بین المللی المپیک اعلام کرده است که امسال حضور زنان در المپیک 2016 ریو بیشتر از هر تاریخ دیگری است.

به گزارش شبنم همدان به نقل از سایت ورزش بانوان : در المپیک ریو ۲۰۱۶ بیش از هر تاریخ دیگری حضور زنان را می توان احساس کرد.
در سال ۱۹۹۰ وقتی برای اولین بار به زنان اجازه ی حضور در المپیک داده شد، در میان تمام ورزشکاران فقط ۲۲ نفر از ۹۹۷ نفر را زنان تشکیل می دادند، یعنی ۲٫۲ درصد. پنج رشته ی ورزشی تنیس، قایقرانی، کروکت، گلف و اسب سواری در آن زمان ارائه شده بود که زنان اجازه ی شرکت در دو رشته ی تنیس  و گلف را داشتند.

نمودار درصدی حضور زنان در المپیک ها:

آمار

با اینکه هنوز هم زنان برای دستیابی به برابری جنسیتی در المپیک، سخت در تلاش هستند ولی می توان گفت در سال های اخیر همه چیز به طرز چشمگیری بهبود یافته است.

در المپیک ریو ۲۰۱۶، ۴۵ درصد رقابت کننده ها زنان خواهند بود.این رقم بیشتر از دو برابر این آمار در سال ۱۹۷۶ است یعنی فقط ۴۰ سال پیش.

و همچنین ۴،۷۰۰ نفر از ۱۰،۴۴۴ نفر کل. یک افزایش ۶٫۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی.

امسال  ۴٫۷ درصد از مسابقاتی که صورت می گیرند، با رقابت زنان همراه خواهند بو که این نیز رکورد جدیدی برای بازی های المپیک به حساب می آید.

در سال ۱۹۰۰ تنها دو رشته برای رقابت زنان وجود داشت، امسال با ۲۸ رشته برای رقابت زنان و همچنین اضافه شدن راگبی و گلف رکورد جدیدی به ثبت رسید.

لیست ورزش های المپیک که زنان در آن رقابت کرده اند:

آمار

همه ی این آمار و درصد ها در پی تلاش های روز افزون کمیته ی بین المللی المپیک و دیگر گروه های حمایت از حقوق بانوان بدست آمده است.
در حالیکه شکاف نابرابری جنسیتی در حال بسته شدن است، هنوز نقش زنان در زمینه ی تصمیمات اجرایی و مدیریت عقب هستند.
در حال حاضر فقط ۲۴ نفر از نفر ۱۰۶ اعضای هیئت مدیره کمیته بین المللی المپیک زن هستند، حدود ۲۲٫۶ درصد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار