4. شهريور 1395 - 11:40   |   کد مطلب: 12019
ضعف مدیریت در اولین نمایشگاه تخصصی مادر و کودک اصفهان؛
نمایشگاهی به نام مادر، به دور از شأن مادر!/ فرهنگ در این نمایشگاه مظلوم بود
اساسا یک مادر قبل از اینکه به فکر تهیه اسباب بازی و مبلمان اتاق نوزاد باشد باید فرهنگ صحیح تربیت اسلامی و دینی نوزاد را بیاموزد. و چقدر بجاست که از این مکان ها به عنوان یک ابزار فرهنگ سازی و تقویت ابعاد گوناگون فرهنگی استفاده شود.

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان :  اولین نمایشگاه تخصصی مادر، نوزاد و کودک در اصفهان؛ همین عنوان جذاب کافی است که راهی نمایشگاهی شوی که قرار است به عنوان یکی از اولین ها در اذهان بماند. وارد نمایشگاه که می شوی خیل عظیمی از مادران را می بینی که در پی همان عنوان جذاب به اینجا آمده اند. که قطعا انتظار نمایش یک محیط کاملا سرشار از المان های مادرانه و کودکانه را دارند.

photo_2016-08-25_14-41-40

زمان زیادی لازم نیست که از این نمایشگاه دیدن کنی چرا که آنقدرها هم اخنصاصی نیست و توامان با نمایشگاه دیگری در حال برگزاری است. وقتی صحبت از مادر و کودک می شود مسلما با دنیای بیکرانی از نیازها و زیباییها روبرو هستیم که می توان آنها را در قالب ابعاد گوناگونی به نمایش گذاشت. قطعا یکی از اهداف نمایشگاهها ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی و پیرو صحبت رهبر فرزانه انقلاب تکیه بر توانمندیهای داخلی و تقویت بعد فرهنگی است.

وقتی قرار است اقتصاد مقاومتی سرلوحه عرضه ی کالا و خدمات در کشور باشد نمایشگاهها به خوبی می توانند نقطه عطفی در این زمینه محسوب شوند، اما متأسفانه در این نمایشگاه شاهد عرضه محصولات خارجی مرتبط با نوزادان هستیم که این مساله جای بسی تاسف و تامل دارد. از طرفی شعار حمایت از کالای داخلی و از طرف دیگر عرضه محصولات خارجی یک تضاد کاملا مشهود است که در این نمایشگاه نمود داشت.

photo_2016-08-25_14-42-01

مساله دیگر وجود غرفه هایی کاملا بی ربط با موضوعیت نمایشگاه است گویی تنها بعد اقتصادی و سودآوری مدنظر قرار گرفته است. و این مکان به عنوان صرفا بازاری فرض شده که در آن می توان تمامی محصولاتی که حتی ارتباط غیرمستقیم و بسیار بعیدی با موضوع نمایشگاه دارد را عرضه کرد. و سود را ملاک عمل قرار داد. آنچه در این میان بیشتر خودنمایی می کند بعد فرهنگی در این نمایشگاه است که کاملا مهجورو یکی از نقاط ضعف کار است.

تعداد کم غرفه های فرهنگی مرتبط نشان از نبود تبلیغات کافی در این زمینه و عدم توانایی در جذب این گونه موسسات می باشد. یکی دو غرفه فرهنگی موجود هم بازدید خوبی داشت اما سایه زرق و برق بازارگونه سایر غرفه ها کماکان بر سرشان سنگینی می کرد.

اساسا یک مادر قبل از اینکه به فکر تهیه اسباب بازی و مبلمان اتاق نوزاد باشد باید فرهنگ صحیح تربیت اسلامی و دینی نوزاد را بیاموزد. و چقدر بجاست که از این مکان ها به عنوان یک ابزار فرهنگ سازی و تقویت ابعاد گوناگون فرهنگی استفاده شود.

از تمامی غرفه ها دیدن می کنم ولی بیشتر احساس کسی را دارم که از یک بازار فریبنده دیدن می کند. نمایشگاه مادر و کودک اولین جاذبی نبود و کاستیهای فراوانی در آن به چشم می خورد.

یکی از معدود غرفه های فرهنگی موجود در نمایشگاه موسسه فرهنگی تبلیغی سفیران سرزمین آفتاب بود که به خوبی در عرصه فرهنگی می درخشید. و با توجه به بازدیدکنندگان زیادی که داشت برآن شدیم که با مدیر آن موسسه حجت الاسلام محمد قیصری گفتگویی داشته باشیم.

photo_2016-08-25_14-42-07

مدیر موسسه فرهنگی سفیران سرزمین آفتاب در خصوص ارزیابی کلیت نمایشگاه اظهار کرد: موضوع نمایشگاه در مجموع موضوع خوبی است. بهتر است به موسسات حاضر در نمایشگاه که در عرصه فرهنگی کشور فعالیت دارند فضای بهتر و امکانات بیشتری نسبت به سایرین که صرف فعالیت اقتصادی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند واگذار شود.

وی افزود: برخی از موسسات رویکرد اقتصادی دارند و صرفا برای سودآوری محصولات خود را به نمایشگاه عرضه می کنند در صورتی که فعالیت موسسات فرهنگی نظیر موسسه فرهنگی سرزمین آفتاب هزینه بر است و ما از جیب خودمان هزینه می کنیم تا بتوانیم کودکان را آموزش دهیم و با قرآن و معارف دینی آشنا کنیم. این نمایشگاه باید تسهیلات و امکانات ویژه ای را برای گروههایی که هدفشان صرفاً خدمت است قرار دهد.

حجت الاسلام قیصری با اشاره به وضعیت فرهنگی نمایشگاه گفت: متأسفانه نیمی از مادرانی که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند ظاهری خلاف شرع و عرف دارند و صحنه های تلخی خلق کرده اند و می توان گفت اینجا محلی برای نمایش ظاهر این افراد شده است.

مدیر موسسه سفیران سرزمین آفتاب تصریح کرد: در این نمایشگاه که با عنوان “مادر، نوزاد و کودک” برپا شده است افراد شرکت کننده در این نمایشگاه باید بتوانند در این سه عرصه ایفای نقش کنند اما متأسفانه هر کس سنخیتی با کودک داشته در این نمایشگاه به عنوان غرفه دار شرکت کرده است؛ بعنوان مثال اسباب بازی فروشی به دلیل سنخیت با کودک در این نمایشگاه شرکت کرده است. ما از مادران خبره و توانمندی که دوره های آموزشی موسسه ما را طی کرده اند در این غرفه برای آموزش مفاهیم دینی به کودکان در طی مدت برگزاری نمایشگاه استفاده کرده ایم ولی متاسفانه ظاهر نمایشگاه ظاهر زیبنده ای نیست.

وی اذعان کرد: هدف نمایشگاه باید ارتقاء سطح آگاهی مادر و کودک باشد ولی به بعدفرهنگی اصلا پرداخته نشده است. در مجموع بعد فرهنگی در این نمایشگاه بسار کمرنگ بود. به نظر می رسد شرکت نمایشگاهها باید در این عرصه بیشتر دقت کنند اغلب جنبه اقتصادی ملاک است که برایشان منفعت مالی داشته باشد و محوریت موضوع نباید این باشد.میزان توجه به ابعاد فرهنگی واقتصادی باید متعادل باشد که در این نمایشگاه توجه به بعد اقتصادی غالب است.

وی با اشاره به لزوم بکار گیری کارشناسان فرهنگی توسط شرکت نمایشگاهها در هنگام برپایی نمایشگاه گفت:شرکت نمایشگاهها برای تصمیم گیری در برپایی هر نمایشگاه باید از کارشناسان فرهنگی مربوطه بهره بگیرند ونمایندگانی از سوی نهادهای فرهنگی برای تصمیم گیری حضور داشته باشندکه متاسفانه کمتربه این امر توجه می شود ومسئولان باید با جدیت به این مسئله اهتمام ورزند.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار