14. شهريور 1395 - 15:47   |   کد مطلب: 12187
در قلب تعارضات و کشمکش های همسران مشکلی ارتباطی وجود دارد. یکی از شایع ترین مسائل به وجود آمده پس از ازدواج کاهش رابطه است. رابطه صمیمی و نزدیک زناشویی مبتنی بر در نظر گرفتن همسر در هر شرایطی است. یک زوج تماشاچی دست روی دست می گذارند تا رابطه آنها از نظر کیفی دچار کاستی شود.

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : بروز اختلاف و عدم تفاهم در خانواده امری شایع است و هیچ خانواده‌ای از این امر مستثنی نیست، اما گاهی این اتفاقات به تعارض‌های شدید منجر می‌شود. تعارض از عدم توافق و مخالفت دو فرد با یکدیگر، ناسازگاری و نظرات و اهداف و رفتاری که در جهت مخالفت با دیگری صورت می‌گیرد و همچنین ستیزه‌ای بین افراد در اثر منافع ناهمسو و اختلاف اهداف و ادراکات مختلف است.

در قلب تعارضات و کشمکش های همسران مشکلی ارتباطی وجود دارد. یکی از شایع ترین مسائل به وجود آمده پس از ازدواج کاهش رابطه است. رابطه صمیمی و نزدیک زناشویی مبتنی بر در نظر گرفتن همسر در هر شرایطی است. یک زوج تماشاچی دست روی دست می گذارند تا رابطه آنها از نظر کیفی دچار کاستی شود.

در همین زمینه و بررسی بیشتر موضوع نظرات مجتبی ناجی، کارشناس مسائل اجتماعی را جویا شدیم که در ادامه می خوانیم.

* وجود تعارضات در بین زوجین چه زمانی بیشتر اتفاق می افتد؟ آیا این تعارضات به شناخت زوجین کمک می کند؟

از زمانی که زندگی مشترک بوده، دعواهای اجتماعی هم وجود داشته است. هنگامی که در زندگی مشترک انتقادات و نارضایتی هایی است، داریم، تعارضاتی پیدا شده که ممکن است بین زوجین مسائلی را به وجود آورد. زن و شوهر از دو خانواده متفاوت هستند. از نظر خرده فرهنگ ها، علایق، سلایق و… با همدیگر یکی نیستند، بنابراین قابل پیش بینی است که اختلاف نظرداشته باشند. باید بپذیریم ممکن است ناهماهنگی و نارضایتی در روابط زناشویی پیش آید البته این امر گذرا بوده و منجر به شناخت و مفاهمه بهتر می شود. دعواها همیشه بد نیست و گاهی دعوای خوب هم است که موجب می شود به یک راه حل یا شناخت عمیق تری از زندگی دست پیدا کنیم. بسیاری از امتحاناتی که پشت سر می گذاریم عبرت آموز است.

* در صورتی که زوجین با چنین امری مواجه می شوند و چه باید بکنند؟

چنانچه زوج های جوان با چنین موقعیتی مواجه می شوند نباید دلشان خالی نشود که به انتهای راه رسیدند و زندگی آنها قابل استمرار نیست. بلکه باید به جای این افکار منفی تلاش کنند به شناخت بیشتری دست یابند و از بروز ناملایمات، دعواها و تعارضات پیشگیری کنند. درصورتی که تعارضات بروز کرد باید به خوبی مدیریت شود تا تشدید نشده و باعث دعواهای شدیدتر نشود. هنگامی دعوا به برخورد فیزیکی و قطع ارتباط زوجین منجر شود و بقیه دوستان، همکاران، اقوام و … متوجه تنش شوند این تعارض از حد معمولی فراتر رفته است و نیاز به مداخلات مشاوره ای و روانشناختی دارد تا اوضاع سازنده شود.

* تعارضات و تنش بین زوجین چه مواقعی شدیدتر می شود؟ توضیح بفرمایید؟

هنگامی که خواسته های زوجین هماهنگ نیست یا انتظارات و توقعاتشان از طرف مقابل تأمین نمی شود، سرآغازی برای نارضایتی و کدورت و دعوا خواهد بود. در این مرحله به دلیل نبود تفاهم هر کسی از زاویه دید خود تعیین وضعیت کرده و حق را به خودش می دهد. زن و شوهر خودمدار فقط از زاویه دید خودشان می نگرند و بدون در نظرگرفتن موقعیت طرف مقابل خواسته ای را مطرح می کنند که احتمال بروز تنش زیادتر وجود دارد. هنگامی که نتوانیم همدلی کنیم و از منظر همسر به موقعیت زندگی مشترک نگاه کنیم، همدلی وجود نخواهد داشت و زمینه برای پیشگیری از تعارض ایجاد نمی شود.
ممکن است همیشه نتوانیم همدلی را انجام دهیم، زوجین از دوجنس متفاوت اند و از نظر نوع تفکر، احساسات و عواطف دو دنیای متفاوتی دارند. باید به مرور زمان تجربه ها را دریابند و براساس آزمون و خطا به موضوع ها پی ببرند.

* بعد از اتفاق افتادن تنش برای پیشگیری از استمرار این امر چه کنیم؟ چه راهکارهایی را ارائه می دهید؟

وقتی که انسان ها وارد دعوا می شوند، خود کنترلی ندارند و جملاتی را بر زبان می آورند که پشیمان به دنبال دارد. در زمان بروزهیجانهای منفی همانند خشم گفتن جمله ها منطقی نخواهد بود و ناخودآگاه به کار می روند که بیانگر احساسات واقعی ما نیستند. برخی اشخاص بر این باورند که زمانی که گذشت می کنند چیزی را از دست دادند، اما در دراز مدت متوجه می شوند که چیزهای زیادی را به دست آورند. بجای رسیدن به پاداش ها ی کوتاه مدت برای رسیدن به پاداش هایی دراز مدت حساب باز کنیم. از راهکارهایی که توصیه می شود اینکه بعد از اتفاق افتادن تنش برای پیشگیری از استمرار موضوع را دنبال نکنیم. برای فراموشی تنش بهتر است که زوجین کاهایی را مشترک انجام دهند این امرمی تواند تنشی را که در اثر دعوا و تعارض به وجود آمده است تعدیل و بازسازی کند تا افراد به حالت اول باز گردند. زمانی که اشخاص وقتی که افراد دارند دعوا می کنند، راه برگشتی برای خودشان بگذارند. مواظب باشند اصل رابطه آنها خدشه دار نشود و همه پل ها را خراب نکنند، تا ارتباطات عاطفی و صمیمیت و محبت را از سر بگیرند. افرادی که دچار تنش شدند باید از هر فرصتی برای برقراری و بازسازی رابطه عاطفی شان استفاده کنند. انعطاف را برای بازسازی روابط و ادامه زندگی نشان دهیم و در حل تعارضات سعی کنیم حتماً خودمان مشکل را حل کنیم و اطرافیان را چندان دخالت ندهیم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار