15. مهر 1395 - 13:46   |   کد مطلب: 12811
مرصع پلو یکی از پلوهای مجلسی است که ظاهر زیبایی دارد.

به گزارش شبنم همدان مرصع پلو یکی از غذاهای مجلسی و اعیانی است که در سفره های مهمانی بسیار زیبا و شکیل است. این پلو از ترکیب انواع مغز ها و زعفران و خلال پوست پرتقال درست می شود و عطر و طعم فوق العاده ای دارد.

دستر پخت مرصع پلو:

برنج را در آب خیس کنید و کنار بگذارید. زعفران را نیز در کمی آب جوش حل کنید و نگهدارید.
در قابلمه ای پیازها را با 1/4 لیوان روغن کمی سرخ کنید و وقتی به رنگ طلائی درامدند، فیله های مرغ را با آنها تفت دهید و نمک و زرچوبه را اضافه کنید. پس از 5 دقیقه هم زدن مرغها، 1 لیوان آب روی آنها بریزید و اجازه دهید تا فیله ها به مدت 15 دقیقه خوب بپزند. سپس فیله ها را از آب مرغ بیرون بیاورید.
در تابه ای 1/4 لیوان از روغن را بریزید و زرشک و کشمش تمیز شده را در آن تفت دهید و سرخ کنید. 2 قاشق شکر اضافه کنید و هم بزنید. خلال پرتقال را نیز جداگانه با 1 قاشق شکر و خلالهای بادام خوب تفت دهید.
برنج را آبکش کنید. قابلمه مورد نظر را حاضر کنید و نصف روغن باقی مانده را کف آن بریزید. نصف برنج را در قابلمه بریزید و فیله ها را روی آن قرار دهید. نصف از برنج باقی مانده را بریزید و نصف خلال پرتقال و بادام را روی آن بریزید. بقیه برنج را اضافه کنید و 1/3 لیوان آب دور مواد قابلمه بریزید و در آن را بگذارید.
هنگامی که در قابلمه عرق کرد، آب مرغ را صاف کنید و با روغن باقی مانده و مخلوط زعفران و آبجوش روی پلو بریزید و آن را دم کنید.
وقتی پلو دم کشید دیس زیبایی را حاضر کنید و پلو را یکی در میان با مخلوط زرشک و کشمش درون دیس بکشید. در نهایت برای تزئین روی پلو می توانید مقداری از مخلوط زرشک و کشمش، و نصف خلال بادام و پرتقال را همراه با مقداری پلو زعفرانی روی مرصع پلو قرار دهید تا زیباتر شود.
نکته: مرصع پلو را می توان به روشهای گوناگون طبخ کرد. دستور ساده برای افراد مبتدی آن است که هرکدام از مواد را جداگانه بپزند و در مرحله آخر باهم مخلوط کنند و فقط برای خوشرنگ و طعم شدن برنج دراین مرحله دم کردم از آب مرغ صاف شده و مخلوط زعفران آب شده برای روش استفاده کردم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار