10. آبان 1395 - 15:46   |   کد مطلب: 13309
معاون برنامه‎ریزی و عمرانی فرماندار همدان خواستار انجام کارشناسی‌های حوزه آب در سطح بالاتر شد و گفت: سفره‌های زیرزمینی در دشت‌های همدان به قدری تخلیه شده که افت چشمگیر سفره‌ها حتی تا 65 متر را شاهد هستیم.

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری فارس از همدان، حسین افشاری ظهر امروز در شورای حفاظت از منابع آب شهرستان، با بیان اینکه در رابطه با حفر چاه اساساً قاعده‌های علمی به هم ریخته است، اظهار کرد: در خصوص حفر چاه در شرکت آب و فاضلاب شهری به 40 تا 45 درصد و در بخش روستایی به 60 تا 65 درصد رسیده‌ایم.

وی به افت برخی حوزه‌های آب زیرزمینی تا 65 متر اشاره کرد و گفت: سفره‌های آب زیرزمینی در دشت‌های همدان به قدری تخلیه شده که افت چشمگیر آن را شاهدیم.

معاون برنامه‎ریزی و عمرانی فرماندار همدان با بیان اینکه این افت حوزه‌ها حاصل از برداشت غیر مجاز و بیش از حد مجاز بوده است، بیان کرد: در حوزه آب باید کارشناسی‌ها در سطح بالاتری صورت گیرد چراکه با علوم متداول فعلی نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر برسیم.

وی با اشاره به حفر چاه غیر مجاز در اطراف منطقه مولیجه در روستای آبشینه افزود: این چاه یا در حال حفر است و یا حفر شده که باید بررسی لازم صورت گرفته و ادعای دعوی شود.

افشاری با بیان اینکه در خصوص عدم حفر چاه توسط کشاورزان فرهنگسازی خوبی صورت گرفته است، تصریح کرد: قانون تعادل‌بخشی در وزارت نیرو دو سال گذشته قطعی و ابلاغ شد.

وی کشت محصولات کم‌آب‌بر و جلوگیری از انجام کشت دوم را از اولویت‌های شورای حفاظت از منابع آب برشمرد و ادامه داد: برخورد با حفر چاه‌های غیر مجاز با انسداد این چاه‎ها آغاز شده است.

معاون برنامه‎ریزی و عمرانی فرماندار همدان گفت: در خصوص جلوگیری از حفر چاه در حریم قنوات و تأمین آب شرب ورود کرده‌ایم چراکه این موضوع به نفع یک نفر و به ضرر عموم مردم است.

وی با بیان اینکه انسداد چاه‌های تک نفره (یک خانواری) و برق‌دار کردن چاه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است، گفت: شهرستان همدان رتبه اول استان را در خصوص انسداد چاه‌های غیر مجاز دارد.

افشاری گفت: در کشور نیز در این زمینه جزو استان‌های اول هستیم اما سخت‌گیری غیر متناسب در مقایسه با سایر استان‌ها برای ما مضر است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان نیز با اشاره به انسداد یک چاه غیر مجاز و حفر دو چاه غیر مجاز دیگر،‌ بیان کرد: اکثر نقاط در روستا‌ها و خانه‌باغ‌ها به حفر چاه غیر مجاز آلوده شده‌اند و از حفر آنها نیز جلوگیری نمی‌شود.

کمال حسنی با بیان اینکه همه در مورد وضعیت آب اظهار نظر می‌کنند، یادآور شد: کشت محصولات پرآب‌بر دشت را در بر گرفته و هنوز تحقیقی در خصوص جایگزینی با کشت کم‌آب‌بر صورت نگرفته است.

وی با اشاره به عدم مدیریت یکپارچه آب، تصریح کرد: برنامه‌ها برای نقاط مختلف یکسان است که این موضوع در مدیریت آب جوابگو نیست.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان همدان خواستار چاره‌اندیشی برای تأمین آب واحد‌های تولیدی،‌ خدماتی،‌ صنعتی،‌ دامداری و... در روستا‌ها شد و افزود: در صورت عدم تأمین آب شرب نمی‌توان به فکر تأمین آب در بخش‌های مذکور بود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار