20. آبان 1395 - 0:52   |   کد مطلب: 13488
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور دو تن از اساتید دانشگاه مورد واکاوي قرار گرفت.
شبنم همدان,کلینتون,ترامپ,پیروزی ترامپ
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : "محسنی" و "مرندی" از اساتید دانشگاه امشب 19 آبان در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی مسئله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پرداختند.
 
مرندی استاد دانشگاه در ابتدا در رابطه با پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا گفت: کلينتون در ماجرای انتخابات آمریکا بیشتر نمایندگی نظام سرمایه داری را می کرد به طوری که سندرز از حزب دموکرات به نفع کلینتون درعرصه انتخابات تبانی کرد.
 
وی با بیان اینکه، سندرز و ترامپ هر دو نسبت به حاکمیت ناراضی بودند افزود:ترامپ به عنوان سنبل مقابله با نظام کنونی و حاکمیت آمریکا معرفی شده بود این در حالی است که کلینتون طرفدار وضع فعلی بود.
 
کلینتون و ترامپ منفورترین کاندیداهای انتخابات آمریکا بودند
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه، کلینتون به فساد مالی و فساد در قدرت متهم است ادامه داد: کلینتون و ترامپ منفورترین کاندیداهای انتخابات آمریکا بودند.
 
محسنی استاد دانشگاه در ادامه برنامه با اشاره به اینکه، رویکرد مردم نسبت به ساختار سیاسی آمریکا رو به سردی است گفت: اقبال عمومی نسبت به کلینتون و ترامپ بسیار پایین بود به طوری که، اکثر مردم اعتمادی نسبت به آنها نداشتند.
 
وی با بیان اینکه، ترامپ در قالب ساختار سیاسی آمریکا تعریف نمی شود افزود: افکار عمومی اینگونه تصور کردند که ترامپ وامدار کسی نیست و خود سرمایه دار است.
 
در ادامه این بحث محسنی با بیان اینکه اقتصاد و اشتغال از دغدغه های اصلی مردم امریکاست و و در کنار این مسائل نیز بحث تروریسم و امنیت ملی، رده بالایی از دغدغه افکار عمومی مردم آمریکا را در بر می گیرد، اضافه کرد: هم اکنون شکافی در داخل جامعه آمریکا ایجاد شده که افکار عمومی معتقد است بعد از انتخابات هم قرار نیست ترمیم شود که از جمله آن می توان به این موضوع اشاره کرد که طرفداران کلینتون عنوان می کنند که نمی توانند برای طرفداران ترامپ احترامی قائل شوند.
 
وی ادامه داد: از طرف دیگر مشاهده خواهیم کرد که شکاف های نژادی به شدت تشدید پیدا کرده است.
 
در ادامه مرندی نیز درباره پیروزی جمهوری خواهان در انتخابات کنگره در کنار پیروزی آن ها در انتخابات ریاست جمهوری و تاثیر این موضوع بر چگونگی تعامل با جهان عنوان کرد: وقتی رئیس جمهور و مجلس در آمریکا از یک حزب باشند تصمیم گیری های بزرگتری صورت می گیرد و کنگره و ریاست جمهوری با هم همسو خواهند بود.
 
در ادامه گفتگو محسنی نیز درباره تاثیر انتخاب ترامپ بر نوسانات اقتصادی دنیا اظهار داشت: عموما بازار نسبت به تکانه ها و شرایطی که قابل پیش بینی نیست واکنش منفی نشان می دهد.
 
وی اضافه کرد: سیاست های کلینتون در مواضع سیاست خارجی و اقتصادی واضع بود اما در مورد ترامپ مواضع وی در تمامی حوزه ها جزء مجهولات است و از طرف دیگر در حوزه سیاست خارجی نیز تمامی کسانیکه با آمریکا ارتباطات سیاسی و اقتصادی داشتند، خانم کلینتون کاندیدای مطلوب آن ها بوده است.
 
توافقی بهتر از آنچه که در برجام بدست آمده، قرار نیست که بدست آید
 
در پایان این بحث محسنی درباره اینکه انتخاب ترامپ چه تاثیری بر اجرای برنامه جامع اقدام مشترک خواهد داشت گفت: ترامپ و مشاوران وی می دانند که توافقی بهتر از آن چیزی که به دست آمده قرار نیست حاصل شود لذا به نظر می رسد تلاشی که می شود ادامه وضع موجود در اجرای برجام است.
 
وی همچنین اضافه کرد: البته در برجام یک سری اختیارات در حوزه بازرسی ها در نظر گرفته شده که احتمال دارد ترامپ استفاده سیاسی از این موضوع داشته باشد.
 
عدم اجرای برجام به ضرر آمریکا خواهد بود 
 
مرندی نیز در همین رابطه عنوان کرد: عدم اجرای برجام به ضرر آمریکا خواهد بود چرا که افکار عمومی مشاهده می کنند که ایران به تعهدات خود عمل کرده ولی طرف مقابل نسبت به آن بدعهدی می کند اما از طرفی شیطنت آمریکا در روند اجرای برجام امری طبیعی خواهد بود.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار