8. آذر 1395 - 16:54   |   کد مطلب: 13876
مشهد ـ پایتخت معنوی ایران اسلامی گرم از جوشش محبت خاندان عصمت و طهارت است. زائران حضرت با نگاه به بارگاه مطهر رضوی، کبوتر دل را راهی بقیع میکنند.
حرم رضوی,شبنم همدان,زائران پیاده,shabnamha.ir,زائران حضرت امام رضا (ع),afkl ih, ماه محرم و صفر, مشهد

به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری مهر : کاروانی که اربعین حماسه آفرید، این بار عزم مشهد امام رضا (ع) کرده است. زائرانی که پیاده به جاده عشق زدند تا میان طریق سرخ حسینی و غربت رضوی، پلی زده باشند. در میان کربلاییان رضوی که جدیدترین آمار، حاکی از ورود بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰تن از عاشقان عصمت و طهارت را در شهر خورشید ثبت کرده و شمار آن‌ها در حال افزوده شدن است، زائری زمزمه می‌کرد که «جامانده‌های کرب و بلا را خبر کنید؛سلطان طوس باز خریدارتان شده».

خیزشی که از پیش از اربعین، مشهدی‌ها را آماده میزبانی از پای آبله‌زده و تن رنجور زائران خورشید کرده بود، این روزها خود را نشان می‌دهددر این میان، سردی هوا مانع نشد تا زائران دل به جاده نسپارند، چراکه شوق پر کشیدن به آستان خورشید طوس، جمع باصفای آن‌ها را گرم کرده بود. خیزشی که از پیش از اربعین، مشهدی‌ها را آماده میزبانی از پای آبله‌زده و تن رنجور زائران خورشید کرده بود، این روزها خود را نشان می‌دهد؛ مشهدی‌ها، با حداقل‌هایی نظیر اهداء پتو، لباس های گرم،داروهای مناسب سرماخوردگی و حتی اسکان و نقلیه صلواتی تلاش می‌کنند تا میزبانی شایسته باشند بر آنانی که حضرتش خود بر روی فرشی از بال ملائک، پذیرای قدومشان از راه دور است.

بچه‌محله‌های امام رضا علیه‌السلام که تا دیروز، غبار راه از زائران امام حسین علیه‌السلام می‌زدودند، امروز با بیش از  ۲۴۰ مرکز اسکان، تلاش می‌کنند تا نام نیکی از خود در طومار سبز خادمی امام رئوف برجای بگذارند.

آن‌گونه که دبیر استقبال از زائران پیاده بسیج جامعه پزشکی بیمارستان امام رضا علیه‌السلام خبر داده است، از ۳ آذرماه تا ۱۰ آذر، بیش از ۷۲ پزشک مشهدی از این مرکز و دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس، آغوش گشوده‌اند تا مرهمی بر دردهای زائران خسته از راه طولانی باشند.

مراکز اسکان، در مسیر حرکت زائرانی که بیرق «لبیک یا امام رضا (ع)» را بر دوش دارند، همه‌روزه با غذای گرم و محل استقرار نسبتاً مناسب، پذیرای آنان است. دراین‌بین، «مسافران بهشت» نیز که در «قطار خسته از اشتباه » نتوانستند خود را به مشهد امام رئوف برسانند، فراموش نشده و از سوی آستان مقدس رضوی مراسم بزرگداشتی برای آن‌ها برگزارشده و از بازماندگان و زخمی شده‌های این حادثه نیز، دیداری به عمل آمد.

خدمت‌رسانی به زائران امام رئوف که با اهتزاز پرچم آستان مقدس رضوی در ایستگاه صلواتی ملک‌آباد شروع‌شده بود، اینک تمام مشهدی‌ها و مسئولان شهر خورشید و بهشت ایران، این پایتخت معنوی کشور حماسه را به حال آماده‌باش درآورده است. کمپ غدیر و حسینیه ها، برای اسکان موقت زائران فراهم‌شده است. همچنین، قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، از ستاد جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا (ع)، بازدید کرد و از کم و کیف روند خدمت‌رسانی به زائران، جویا شد. در ایام شهادت نبی مکرم اسلام و فرزندان بزرگوارشان، حماسه«پیاده‌روی در مسیر سبز رضوی»، باعث شده است تا محور جاده قدیم مشهد بسته شود.

شوق پر کشیدن به آستان خورشید،  ۸ کاروان از زائران پیاده اهل سنت را به مسیر سبز رضوی کشانده استشوق پر کشیدن به آستان خورشید،  ۸ کاروان از زائران پیاده اهل سنت را به مسیر سبز رضوی کشانده است؛ این زائران زمزمه می‌کنند؛ «دلم شده زائر، دوباره مثل کبوترم،  نداره راهی جز، به‌سوی مشهد، سوی حرم». گویی چشمه جوشان محبت اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع)، تمام بذر دشمنی را که معاندان برای تفرقه  میان شیعیان و اهل سنت پاشیده‌اند، با خود برده است. همچنین ۲۰ کاروان از تایباد، باخرز و خواف که تلفیقی از زائران اهل تشیع و تسنن هستند، مسافت ۲۲۵ کیلومتری را تا مشهد با پای پیاده طی کرده‌اند. کاروانی ۱۰۰ نفره از طلاب و روحانیون تربت‌حیدریه نیز، به جمع زائران پیاده امام رضا علیه‌السلام پیوسته‌اند، تا جان‌ودل به زلال طریق سبز رضوی، مصفا کنند.

مشهد خورشید، سیاه‌پوش شده و این روزها و شب‌ها، پایتخت معنوی ایران اسلامی، اگرچه سرد است، اما گرم از جوشش محبت عاشقان خاندان عصمت و طهارت است. گونه‌های زائران، مجاوران و خادمان حضرت، شبنم اشک گرفته و با نگاه به گنبد طلا، عشق‌بازی می‌کنند. آبله‌های کف پای زائران که با خانواده دست به آسمان بلند کرده و شکر گذار از توفیق تشرف به حج فقرا هستند، گویی حتی اگر سرباز کند، درد آنقدرنیست که دل عاشقشان را وادارد تا دقیقه‌ای روی از منظره زیبای حرم در مسیری که دیگر آن‌قدر دور نیست، برگردانند.

زائری می‌گفت، آمده‌ایم تا به صاحب این ماتم، حضرت صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، سرسلامتی دهیم. آن‌گونه که مسئولین آستان قدس رضوی خبر داده‌اند، حرم مطهر با برنامه‌های ویژه‌ای تحت عنوان«برمدار آفتاب» به استقبال از زائرانی که توفیق تشرف به حرم مطهر رضوی را یافته‌اند، خواهند رفت. این در حالی است که رئیس اداره تبلیغات اسلامی دامغان از اعزام ۱۱۸ هیئت مذهبی این شهرستان در ایام پایانی ماه صفر به مشهد مقدس خبر داد و گفت که ۲۱ هزار و ۴۱ نفر در قالب کاروان‌های پیاده و سواره به مشهد اعزام‌شده‌اند.

تدارک ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۴۰۰ دستگاه خودروی سواری و ۱۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس برای بازگشت زائران

تشرفی که مسئولان را برای بازگشت ایمن زائران بر آن داشت تا تمهیدات ویژه‌ای در نظر بگیرند. حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا علیه‌السلام با اشاره به تعبیه تمهیدات لازم تصریح کرد که  پیش‌بینی‌های موردنیاز برای خروج زائران انجام‌شده که در این راستا ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۴۰۰ دستگاه خودروی سواری و ۱۲۰۰ دستگاه مینی‌بوس توسط اداره راهداری و حمل‌ونقل خراسان رضوی آماده‌شده است.

کدام قلم می‌تواند توصیف کند آنچه را که این روزها مشهد خورشید به خود می‌بیند؛ که «شنیدن کی بود مانند دیدن».

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار