18. آذر 1395 - 0:15   |   کد مطلب: 14084
سخنان یکی از علمای حوزه علمیه در مورد آیت الله نجفی همدانی:
عشق به علم و فراگرفتن مسائل دینی تا واپسین روزهای زندگی
مرحوم آیت الله نجفی از هر فرصتی برای بیان بحث علمی استفاده می کرد و جلسه ای نبود که خدمت ایشان برسیم و بحث علمی مطرح نشود و هرگز نمی گذاشت وقت مجلس با صحبت های معمولی و غیر مفید هدر شود.
نجفی همدانی , afkl ih , shabnamha , شبنم ها

به گزارش شبنم همدان، مؤسسه شهید مدنی به مناسبت بیستمین سالگرد ارتحال آیت الله نجفی همدانی مراسم بزرگداشتی برای این عالم بزرگ برگزار خواهد کرد. کمیته علمی این مراسم  جهت غنا بخشیدن به محتوای این بزرگداشت در حال جمع آوری اطلاعات مستند و گفتگو با علمای بزرگ در مورد این عالم ربانی است. پس از تکمیل اطلاعات و مراحل اولیه تاریخ این مراسم مشخص خواهد شد.

خبرنگار شبنم همدان با یکی از علمای حوزه علمیه قم  در خصوص این شخصیت برجسته علمی و مذهبی گفتگو کرده است.  آیت الله حسین عندلیب زاده همدانی از دوران کودکی و حدود ده سال پیش از انقلاب اسلامی با آیت الله نجفی دوست و همراه بوده و تا زمان رحلت وی، این هم‌نشینی و مراوده ادامه یافته  و در بسیاری از مجالس خصوصی و عمومی این عالم بزرگ را درک کرده و انس بسیاری با وی داشته است. از وی در مورد شخصیت و سیره و مکتب آیت‌الله نجفی همدانی  سؤال کردیم که سخنان عندلیب زاده را در ادامه می‌خوانید.

عندلیب زاده با تأکید بر شخصیت برجسته آیت‌الله نجفی همدانی  گفت: وی از خانواده‌ای اصیل، نجیب و سادات عظام شهر بود و در بیتی رفیع پرورش یافت. پدر بزرگوارشان از علمای اخلاقی همدان بودند.

وی اظهار داشت: آیت‌الله نجفی پرورش یافته حوزه علمیه نجف اشرف بود و در محضر بزرگانی مانند مرحوم نائینی و مرحوم اصفهانی و دیگر بزرگان حوزه نجف تلمذ کرده و به مقامات علمی بلندی رسیده بود. اجازت اجتهاد ایشان حاکی از مقام رفیع وی است و ازنظر معنوی نیز مکتب مرحوم قاضی طباطبائی را دیده و انسان خودساخته‌ای بود.

عندلیب زاده یکی از ویژگی‌های بارز مرحوم آیت الله نجفی را جدّ و جهد ایشان در تهذیب نفس دانست و افزود وی در همدان و حتی در جهان به عنوان یک قلۀ علمی مطرح بود و حضور در جلسات اساتید طراز اول نجف شاهدی بر این ادعاست. این عالم ربانی در حوزه نجف و حوزه قم شخصیتی شناخته شده و مورد تأیید بزرگان دین است.

عندلیب زاده ضمن تأکید بر مردم‌داری این عالم بزرگ گفت: انس با مردم یکی از فضایل اخلاقی و ویژگی‌های مثبت متبلور در شخصیت ایشان بود. آیت‌الله نجفی با مردم به ویژه جوانان شهر ارتباط تنگاتنگ و مؤثری داشت تا آنجا که جوانان مذهبی شهر وی را ملجأ و پناهگاه خود می‌دانستند و مسجد ایشان که به مسجد کولانج معروف است پایگاهی برای جوانان شهر و کسب فیض از محضر نورانی آیت الله نجفی بود. این شخصیت بزرگ کسی بود که اگر فردی او را ملاقات می کرد به یاد خدا می افتاد و یادگارهای مهم علمی و اخلاقی بسیاری از وی برجای مانده است.

وی با تأکید بر زندگی زاهدانه آیت الله نجفی اذعان کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت برای عالمی با این صفات که برخاسته از مردم و همراه و غمخوار مردم بود باید به صورت شایسته انجام شود و حتی جای آن را دارد  که این بزرگداشت به صورت کشوری و سراسری برگزار شود.

عندلیب زاده خاطرنشان کرد:  آیت الله نجفی همدانی در دو جنبه آثار ماندگاری داشته اند در جنبه علمی نیز گنجینه های گران قدری چون یک دوره تفسیر قرآن با نام انوار درخشان و چند جلد اصول کافی را برای همه اهل علم و دین برجای گذاشته اند و این آثار نتیجه سالهای عمر آن بزرگوار است که تمام آنها را صرف نوشتن کرده است. و جنبه دیگر تربیت نفوس و انسان های مستعدی است که در محضر ایشان بودند . این افراد فقط به علما و روحانیون محدود نمی شوند و حتی از اقشار معمولی مردم از بازاری و اداری گرفته تا دانشجو و استاد دانشگاه و معلم و محصل کسانی هستند که دین و دیانت خود را مدیون این عالم بزرگوارند.

یکی از خاطرات و افتخارات عندلیب زاده این است که خطبه عقد وی توسط آیت‌الله نجفی خوانده شده است. از وی در مورد سیره عملی آیت الله نجفی سؤال کردم. پاسخ داد: آنچه می تواند برای جوانان به ویژه دانشجویان و اهل حوزه علمیه الگو باشد این است که مرحوم آیت الله نجفی از هر فرصتی برای بیان بحث علمی استفاده می کرد و جلسه ای نبود که خدمت ایشان برسیم و بحث علمی مطرح نشود. در هر مجلسی که حاضر بود بلافاصله با بیان یک آیه یا بحث علمی همه حاضران را به سوی علم می کشاند و نمی گذاشت وقت مجلس با صحبت های معمولی و غیر مفید هدر شود. عشق به علم و فراگرفتن مسائل دینی تا حدی بود که در آخرین روزهای عمر و در بستر بیماری نیز به دنبال مباحث علمی و آموختن و آموزاندن بود و در تمام مدت حیات هیچ گاه خود را فارغ‌التحصیل حس نکرد.

از دیگر خاطرات ماندگار در ذهن یار قدیمی آیت الله نجفی، تواضع و فروتنی این عالم بزرگ است که می تواند برای همه اساتید و دانشجویان در دانشگاه ها و حوزه درس و الگو باشد.  وی حتی در برابر یک طلبۀ کوچک و تازه وارد نیز نهایت خضوع و فروتنی را داشت و از این منظر نیز الگو و برجسته بود .

 

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار