18. آذر 1395 - 16:12   |   کد مطلب: 14104
ششمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری;
زنان و دختران بیشتر از مردان تحت تاثیر فقر و تغییرات اقلیمی هستند
معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور گفت: از منظر شناسایی مسائل و چالش‌ها بی‌تردید زنان و دختران اغلب بیشتر از مردان تحت تاثیر فقر و تغییرات اقلیمی هستند.
زنان,شبنم همدان,شهیندخت مولاوردی,shabnamha.ir,فقر,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : شهیندخت مولاوردی در ششمین کنفرانس بین‌المللی توسعه پایدار و عمران شهری بیان کرد: از منظر شناسایی مسائل و چالش‌ها بی‌تردید زنان و دختران اغلب بیشتر از مردان تحت تاثیر فقر و تغیرات اقلیمی، نبود امنیت غذایی، کمبود مراقبت‌های بهداشتی، بحران‌های اقتصادی و جهانی قرار می‌گیرند و از منظر رفع موانع و چالش‌ها نیز مشارکت و رهبری زنان در نقش‌های چندگانه‌ای که به عهده دارند، در اقتصاد کشور و در یافتن راه‌حل کمک می‌کنند.

وی درباره مساله زنان، توسعه پایدار و عمران شهری ادامه داد: رویکردهای مبتنی بر ترسیم نقش منفعلانه برای زنان در توسعه و توجه به مشکلات آنان منفک از مردان در سالهای پیش از 1980 که عدم تحقق کلیه نظرات توسعه در بهبود وضعیت کشورهای جهان سوم و نیز موقعیت نامطلوب اجتماعی و اقتصادی زنان در این کشورها را سبب شد که به تغییر رویکردها در راهبرد انجامید.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه مفهوم جنسیت جایگزین مفهوم جنس در ادبیات توسعه جوامع و تغییر رویکرد موضوع زنان با عنوان عاملان و ذینفعان توسعه شد، افزود: در این مسیر موضوع زنان از سال 2000 به عنوان یکی از محورهای جدی توسعه هزاره مورد توجه قرار گرفت که بازه زمانی آن تا سال 2015 بود و با پایان یافتن این بازه زمانی شاخص‌های توسعه پایدار در اجلاس ریو در سال 2012 مطرح شد.

مولاوردی با بیان اینکه شاخص‌های توسعه پایدار جایگزین اهداف توسعه هزاره شد، گفت: مبنای تلاش تمامی کشورهای عضو با همکاری و تعامل یکدیگر در سه سطح منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی قرار گرفت و این شاخصه ملاک و معیاری برای ارزیابی فعالیت بشر به طور عام و دولت‌ها به طور خاص درخصوص توسعه پایدار در 15 سال آتی دنیا به شمار می‌رود.

وی گفت: براین اساس 10 هدف اصلی و 169 هدف جزیی و خاص برای پایان دادن به فقر، مبارزه با بی‌عدالتی‌ها و نابرابری‌های موجود، تقویت گسترش رفاه و صلح در حین حفاظت از محیط زیست و زمین تا سال 2030 به تصویب رسیده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه در میان این اهداف حداقل یک آرمان به صورت مشخص به حوزه زنان و دختران اختصاص یافته است، برخلاف اهداف توسعه هزاره که از سال 2000 تا 2015 در دستور کار بود، اظهار کرد: در اهداف توسعه هزاره فقط یک هدف به حوزه زنان و دختران اختصاص یافته بود و در اهداف توسعه پایدار که تا سال 2030 مطرح است، ضمن اینکه هدف مشخص به این موضوع اختصاص یافته است، کشورها نیز متعهد شده‌اند که این هدف مشخص را در تمام 17 هدف خود جاری کنند.

مولاوردی ادامه داد: کشورها نیز متعهد شده‌اند که با مشارکت زنان توانمند بتوانند به اهداف درج شده در این سند را پیش گیرند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه موضوع جنسیت و شهر و یا پرداختن به دو هدف 5 و 11 سند توسعه پایدار از منظر توسعه شهری مربوط به حوزه زنان است، گفت: در عرصه خصوصی، بحث مسکن و حمایت‌های لازم و امنیت اعضای خانواده که در مسکن هستند، ممکن است در اثر ناامنی‌هایی که در خانواده وجود دارد، شاهد خشونت‌های خانگی باشیم و عرصه عمومی دسترسی به خدمات زیربنایی و حضور و بهره‌برداری رضایتبخش از فضای عمومی قابل بررسی است.

مولاوردی با بیان اینکه شهر امروزه به عنوان مهم‌ترین عرصه حضور و حیات اجتماعی است که موظف به پاسخگویی به جنبه‌های متعددی از نیازهای انسانی است، افزود: هدف 11 سند توسعه پایدار شهرها، جوامع پایدار و تاب‌آور را مطرح می‌کند و ذیل این هدف شاخص‌هایی تعریف شده که قرار است در این 15 سال برنامه‌ریزی‌های لازم برای این شاخص‌ها در نظر گرفته شود.

 معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: اطمینان از دسترسی همچنان به مسکن کافی، ایمن و ارزان قیمت و ارتقای شرایط سکونتگاه‌های غیررسمی، تامین دسترسی به حمل و نقل ایمن برای همه، ارتقای ایمنی جاده‌ها و گسترش حمل و نقل عمومی و توجه ویژه به کسانی که در شرایط آسیب‌پذیر هستند، مانند زنان، کودکان و افراد معلول و سالمندان، تقویت تلاش‌ها برای حفاظت از میراث فرهنگی و طبیعی جهان، کاهش تعداد مرگ و میر و تعداد افراد زیان‌دیده از خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی، کاهش عوارض جانبی اثرات زیست محیطی با توجه ویژه به کیفیت هوا و مدیریت پسماند، تامین دسترسی عمومی به فضای سبز و فضای عمومی ایمن و همه شمول و در دسترس به ویژه برای زنان و کودکان، حمایت از کشورهای کمتر توسعه یافته از طریق کمک‌های مالی و فنی در ساخت ساختمان‌های پایدار و تاب‌آور از جمله اهداف توسعه پایدار و عمران شهری است.

مولاوردی ادامه داد: در ایران تحولات سریع و نامتوازن جمعیت شهری که هم‌اکنون در برگیرنده 70 درصد از جمعیت کل کشور است اگرچه فرصت‌های نوینی برای توسعه فراهم می‌آورد اما چالش‌های عمیق و گسترده‌ای در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی در شهرها داشته است که در صورت عدم اتخاذ برنامه‌های صحیح و پیشگیرانه منجر به گسترش نابسامانی فراوان و تنزل کیفی شهروندان خواهد داشت.

وی گفت: در این میان موضوع زنان از دو منظر حائز اهمیت است. نخست شناسایی و بیان مسائل موجود و چالش‌های پیش رو و دیگری تبیین راه‌حل‌ها و اقداماتی که در این زمینه باید اتخاذ شود.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: در این مساله با دو سوال مواجه می‌شویم، نخست اینکه شرایط زندگی زنان و دختران تا چه میزان از اهداف توسعه پایدار و تاثیرگذار است و دوم اینکه چگونه زنان و دختران می‌توانند در دستیابی به این اهداف نقش کلیدی داشته باشند.

مولاوردی گفت: شهر مبتنی بر اهداف توسعه پایدار قادر است در یک تعادل پویا ضمن ارتقای ظرفیت شهرها برای ایجاد اشتغال و ثروت و انسجام اجتماعی میان طبقات و اقوام مختلف نقشی را برعهده گیرد.

وی گفت: تامین امنیت ذهنی و عینی زنان، مشارکت زنان در امور برنامه‌ریزی، طراحی و مدیریت شهرها، تخصیص عادلانه و فرصت‌های شغلی به زنان و مردان در مشاغل و سمت‌های مهم و اثرگذار، زمینه‌سازی برای افزایش مشارکت اجتماعی زنان در ابعاد مختلف زندگی شهری و استفاده از توانایی‌ها و مهارت‌های زنان در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مختلف شهری از اهداف مهم مفاهیم توسعه شهری است.

 معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در پایان اظهار کرد: امید است با کاربست راهکارهایی که در این گونه همایش‌ها ارائه می‌شود بتوانیم به هدف موردنظر، در سند توسعه پایدار و درخصوص جوامع پایدار دسترسی پیدا کنیم.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار