23. آذر 1395 - 12:57   |   کد مطلب: 14207
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: لایحه جامع انتخابات در کمیسیون سیاسی دولت در حال بررسی و تلاش می کنیم در آن ورود و مباحث مربوط به زنان را مطرح کنیم.
زنان,شهیندخت ملاوردی,شبنم همدان,معاون امور زنان,نشست هم اندیشی زنان,shabnamha.ir,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : شهین دخت ملاوردی در نشست هم اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی که امروز در وزارت کشور برگزار شد، افزود: احزاب نقش جدی در کادرسازی و تربیت مدیران آینده کشور دارند ولی متاسفانه حضور زنان در احزاب کمتر است؛ به دلایل مختلفی احزاب هنوز نتوانستند نقش موثر خود را در فرایند قدرت ایفا کنند بنابراین زنان نیز هنوز به جایگاه مطلوب خود در احزاب دسترسی پیدا نکردند.

وی با بیان اینکه زنان با سقف و حصار شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مواجه هستند اظهار کرد: منظور از کف های چسبنده اعتماد به نفس پایین برخی از زنان است که اجازه فعالیت در عرصه های مختلف را به آنها نمی دهد. در مجموع سقف‌های شیشه‌ای و کف‌های چسبنده مانع تحرک شغلی و مدیریتی زنان در کشور می‌شود.

 ملاوردی در بخش دیگری از صحبت های خود  اظهار کرد: مشارکت زنان در کشور می تواند به توسعه سیاسی بینجامد. یکی از شعارهای کلیدی رئیس جمهور هنگام انتخابات ریاست جمهوری آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت بر فرهنگ بود. برای دستیابی به آرامش در سیاست نیازمند مقدماتی بودیم اکنون با اقدامات دولت در حوزه هایی مانند اقتصاد و سیاست خارجی شرایط محیا شده است تا به سیاست داخلی توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به وجود محدودیت هایی برای زنان در سطح دنیا و از جمله ایران برای پیشرفت سیاسی و حضور در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی اظهار کرد: این موانع موجب شده که صدای زنان به گونه‌ای مطلوب شنیده نشود. در جوامع دموکراتیک نیز با این وضعیت مواجه هستیم البته در دو دهه اخیر پیشرفت هایی در حوزه سیاست، اجتماع، آموزش و ... حاصل شده است و زنان توانسته‌اند به مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی بیشتر راه پیدا کنند.

ملاوردی در ادامه گفت: برخی تبعیضات می تواند منجر به شرایط استخدامی و دستمزد نابرابر، وجود امکانات نابرابر برای زنان شود.

وی با بیان اینکه پیشرفت برخی کشورها در زمینه بهره گیری از ظرفیت های زنان در دو دهه اخیر براساس برنامه ریزی بوده است تصریح کرد: اهداف کمی سهمیه بندی به صورت اختیاری از سوی احزاب، بسیج نیروها و تصمیمات هدفمند برای بهبود توازن در کار و زندگی زنان عواملی بوده است که موجب شده پیشرفت‌هایی در زمینه حضور زنان در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی در برخی از کشورها رخ دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: احزاب در ایران هنوز نتوانسته‌اند تصمیماتی در جهت ایجاد توازن در کار و زندگی زنانی که مایل به عضویت در احزاب هستند، به وجود آورند و زنانی که مایل به انجام کار حزبی هستند با این مشکلات مواجه هستند، اگر تدابیر لازم در این زمینه اندیشیده نشود چنین مشکلی همچنان پابرجا می ماند؟.

وی با اشاره به تسهیلات حضرت امام و مشارکت زنان گفت: براساس فرمایش ایشان زنان باید در مقدرات اصلی مملکت دخالت کنند. این رویکرد به نظر می رسد مربوط به فعالیت سیاسی زنان در عرصه نخبگی است. علاوه بر آن در عرصه عمومی حضرت امام به هم دوشی زنان و مردان در زمان پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اشاره می کنند و در وضعیت نامه ایشان نیز چنین اشاراتی دیده می شود.

وی افزود: در عمل نیز حضرت امام به مشارکت سیاسی زنان توجه داشتند به عنوان نمونه مرحوم مرضیه دباغ عضو هیات سیاسی بوده‌اند که نامه ایشان را به گورباچف ابلاغ کردند.

مولاوردی سیاست های کلی برنامه های توسعه‌ای کشور و سند چشم انداز 20 ساله را یکی از الزامات توجه به مشارکت زنان برشمرد و اظهار کرد: بدون مشارکت زنان در تحقق اهداف و سیاست ها به موفقیت کامل نمی رسیم. علاوه بر آن دانش آموختگی زنان افزایش پیدا کرده است اما هنوز تناسب لازم میان تخصص های زنان و حضور آنان بر مناسب قدرت و تصمیم گیری نیست، این در حالی است که ارتباطی دو سویه میان توسعه یافتگی و مشارکت زنان وجود دارد. مشارکت روزافزون زنان در روند توسعه موجب گسترش و تعمیق توسعه می شود؛ علاوه بر آن در این شرایط فرصت ها و امکاناتی فراهم می شود که زنان می توانند از آن بهره ببرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به تعهدات بین المللی ایران در زمینه افزایش مشارکت زنان اظهار کرد: اسنادی در زمینه توسعه پایدار در دستور کار جهانی است که لازم است به آن توجه شود. از سوی دیگر براساس آخرین گزارش های مجمع جهانی، اقتصاد رتبه ایران در زمینه مشارکت سیاسی زنان از بین 144 کشور 137 بوده است البته در آمار سال جاری یک کشور از آمارگیری کم شده است بنابراین بهبود رتبه ایران را نمی‌توان به حساب بهتر شدن شرایط گذاشت.

وی افزود: متاسفانه در ارائه آمار و اطلاعات به مجامع بین المللی مشکلاتی داریم بنابراین گزارشات ارائه شده به این مجامع با واقعیت موجود تناسب چندانی ندارد اگر مطابق اطلاعات استاندارد گزارش ارائه دهیم، شاهد تغییرات فاحشی در زمینه رتبه ایران در مجامع بین المللی خواهیم بود.

ملاوردی در پایان اظهار کرد: هدف ما عدالت جنسیتی است و یکی از شاخص‌های توانمند سازی زنان توانمند سازی سیاسی محسوب می شود که تلاش می کنیم در این جهت عمل کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار