23. آذر 1395 - 21:32   |   کد مطلب: 14217
مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام:
۲۴ درصد خانواده های ایرانی هیچ عضو شاغلی ندارند
رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ۲۴ درصد خانواده های ایرانی در زمان حاضر هیچ عضو شاغلی برای کسب درآمد ندارند.
همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی,شبنم همدان,خانواده های ایرانی,shabnamha.ir,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : لیلی بروجردی در همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده افزود: براساس آمارهای به دست آمده، ۵۷ درصد خانواده ها نیز درآمدشان توسط یک عضو و ۵ / ۱۵ درصد هم توسط دو عضو خانواده کسب درآمد می کنند.
وی تصریح کرد: همچنین منبع درآمد خانواده ها ۳۰ درصد توسط بخش خصوصی، ۹ درصد در بخش دولتی و ۷ / ۲۳ درصد از محل درآمدهای متفرقه است؛‌ یعنی ۲۴ میلیون خانواده ایرانی در کشور وجود دارد که ۷ / ۲۳ درصد آنها منابع درآمدی متفرقه دارند.

**شانس ازدواج ۵۰ ساله ها بیشتر است 
رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به آمار افراد هرگز ازدواج نکرده و تجرد قطعی در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: براساس آمارها تا پایان سال ۹۳ تا سن ۳۰ سالگی حدود ۱۲ میلیون جوان هرگز ازدواج نکرده اند.
وی تصریح کرد: اما از سن ۳۵ تا ۵۰ سالگی که سن تجرد قطعی محسوب می شود، تعداد افراد هرگز ازدواج نکرده به ۵ / ۱ میلیون تن می رسد و این نشان می دهد که شانس ازدواج در حدود ۵۰ سالگی بیشتر است.
بروجردی خاطرنشان کرد: البته مردم ایران بعد از ترکیه بیشترین تمایل به ازدواج را دارند که میزان این تمایل در ایران ۹۶ و در ترکیه ۹۸ درصد است.
وی با بیان اینکه تا پایان سن ۳۵ سالگی تمایل چندانی برای ازدواج در میان جوانان ما وجود ندارد، ادامه داد: براساس صحبت ها و تغییر فیزیولژیک، بسیاری از مردم ما سن ۵۰ سالگی را سن جوانی می دانند و بعد از ۵۰ سالگی به میانسالی می رسند و همین امر موجب شده که میزان افراد هرگز ازدواج نکرده در این رده سنی به ۵ / ۱ میلیون تن رسیده است.
رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: البته بعد از ۵۰ سالگی نیز آمار تجرد قطعی در کشور به ۱۵۰ هزار تن می رسد.
وی اضافه کرد: ۷ / ۹۵ درصد مردان یک بار و چهار درصد آنان ، بیش از یک بار ازدواج کرده اند و همچنین ۹ / ۶۹ درصد زنان ، یک بار و ۹ / ۲ درصد زنان ، ۲ بار ازدواج کرده اند.

**قوانین کافی برای پوشش آسیب های اجتماعی خانواده نیست
بروجردی اضافه کرد: یکی از برنامه های دولت این است که روابط بین خانواده و کانون خانواده را با دیگر نهادها مانند دین، آموزش، رسانه و اقتصادی تنظیم کند.
وی تصریح کرد: آسیب های نوظهوری همچون ازدواج های سفید در حوزه خانواده اقدامات را سخت تر می کند و از سوی قوانین کافی برای پوشش دادن به این موضوعات نیست.

** مبنای سیاست های کلی خانواده رابطه دولت با خانواده است
وی همچنین به تصویب سیاست های کلی نظام خانواده اشاره کرد و گفت: این سیاست ها بهترین فرصت در طول تاریخ قانونگذاری در این حوزه و منشا اصلی آن به اصل ۱۱۰ قانون اساسی برمی گردد.
بروجردی با بیان اینکه سه قوه باید نسبت به این سیاست ها توجه داشته باشند، اظهارکرد: ما در طول ۲۰ سال گذشته از برنامه سوم تا ششم ، دارای یک بند سیاست کلی در راس برنامه پنجم توسعه دولت بودیم و با توجه به عمق موضوع خانواده به این نتیجه رسیدیم که این مباحث برای نهاد خانواده کافی نیست و سیاست های کلی خانواده مطرح شد.
وی با بیان اینکه مبنای سیاست های کلی خانواده در حقیقت روابط دولت با خانواده است،‌ اضافه کرد: با توجه به اینکه در خانواده ها آسیب های جدی وجود دارد این سیاست ها می تواند در تحکیم بنیان خانواده ها بسیار تاثیرگذار باشد.
رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه اکنون شاهد انحلال خانواده به ویژه در بحث طلاق و از نوع طلاق توافقی هستیم، ادامه داد: باید با اجرای دقیق این سیاست ها راهکارهایی برای کاهش این مشکلات درون خانواده ها ارائه داد.

**مدیریت اجتماعی کشور با محوریت نهاد خانواده باشد
بروجردی تاکید کرد: مدیریت اجتماعی کشور با محوریت نهاد خانواده باید باشد و در سیاست های کلی خانواده آسیب شناسانه، سیستماتیک و نظامند به این موضوع نگاه شود.
بروجردی مهم ترین موضوع را ساری و جاری شدن بنیان خانواده دانست و گفت: اکنون بر مبنای اقتصاد سهم خانواده ها مطرح است و اگر فقط موضوع خانواده است باید دهک ها ونیازهای آنان از جمله ورزش،‌بهداشت و دیگر نیازهای آنان با درجات کیفی شناسایی شود.
همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده امروز دوشنبه با حضور شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و روسای سازمان بهزیستی و جمعی از مددکاران اجتماعی، روانشناسان و جامعه شناسان در محل تحصیلات تکمیلی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار