24. آذر 1395 - 12:26   |   کد مطلب: 14229
این ایام سرمای جان‌سوز شب‌های همدان، داغ بی‌کسی را برای زنان و مردان کارتن‌خواب همدانی تازه‌تر کرده است.
باغ ایرانی,شبنم همدان,بهزیستی,سرپناه زنان,شورای شهر,همدان,shabnamha.ir,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا ، منطقه همدان : شب‌های سرد همدان رسانه‌ها، گروه‌های مردمی و مسئولان را بر آن داشت تا به مسائل و مشکلات کارتن‌خواب‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

با مرگ یک کارتن‌خواب بر اثر سرما و دستور پزشک بر قطع پاها‌ی کارتن‌خوابی دیگر بر اثر سرمازدگی شدید، موضوع گرم‌خانه‌ها و ساماندهی بی‌سرپناهان در همدان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است.

به تازگی در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان، معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری ابراز می‌کند محل سرپناه شبانه زنان، واقع در بلوار فلسطین، باغ ایرانی را با آسیب‌های اجتماعی فراوانی مواجه کرده است.

خبرگزاری ایسنا به منظور شکافتن ابعاد مختلف این مطلب برآن شد تا موضوع را پیگیری کند.

حضور بی‌سرپناهان در باغ ایرانی، تهدید است

معاون اجتماعی، فرهنگی و گردشگری شهرداری همدان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه نگهداری زنان معتاد در این سرپناه فقط در شب‌ها انجام می‌گیرد، اظهار کرد: این زنان از اوایل صبح در باغ ایرانی حضور یافته و محل را برای ساکنان نا‌امن کرده‌اند.

محمد قدیمی تصریح کرد: حضور این افراد در این باغ زمینه‌ساز انواع آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد خواهد بود که هر چه سریع‌تر باید فکری اساسی برای این موضوع اندیشیده شود چرا که با گذشت زمان این باغ به پاتوقی زنان معتاد تبدیل می‌شود.

کاربری سرپناه زنان با بافت‌های اطراف هم‌خوانی ندارد

وی خاطرنشان کرد: در زمان راه‌اندازی این محل ممکن است کاربری این سرپناه با کاربری بافت‌های اطراف آن همگن بوده باشد اما در حال حاضر این هم‌خوانی وجود ندارد و ممکن است در آینده به عنوان تهدید جدی برای این منطقه باشد.

قدیمی در ادامه به ارائه راهکارهایی برای حل این معضل پرداخت و گفت: سازمان بهزیستی باید به صورت روزانه برای این افراد کلاس‌های بازتوانی و بازآموزی برگزار کند تا از حضور آنها در پارک جلوگیری شود.

سرپناه زنان آسیبی برای بافت‌های اطراف نیست

معاون پیشگیری از وقوع جرم سازمان بهزیستی استان همدان نیز در این زمینه به ایسنا گفت: سرپناه شبانه زنان تحت نظارت سازمان بهزیستی در بلوار فلسطین دایر شده است به طوریکه فقط پذیرش خانم‌های معتاد را انجام می‌دهد.

شهرام کوکائیان ارائه غذای گرم، وسایل بهداشتی، پوشاک و استحمام را از جمله خدمات این سازمان به زنان معتاد برشمرد و اظهار کرد: محلی که برای نگهداری این زنان درنظر گرفته شده، هیچ‌گونه آسیبی برای بافت‌های اطراف ندارد چرا که در کنار این مرکز شبانه که پذیرش معتادان را در شب انجام می‌دهد، یک مرکز DIC نیز وجود دارد که به صورت روزانه از ساعات 8 صبح تا 8 شب به این زنان خدمت‌رسانی می‌کند.

وی ادامه داد: تا کنون هیچ‌یک از ساکنان مجاور این سرپناه شبانه شکایاتی مبنی بر حضور زنان در پارک یا باغ ایرانی نداشته‌اند.

کوکائیان خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 15 قانون مبارزه با موادمخدر، بهزیستی هیچ‌گاه به اجبار نمی‌تواند این افراد را از سطح شهر جمع‌آوری و در این مرکز نگهداری کند.

وی ارائه مشاوره را از دیگر خدمات این مرکز عنوان کرد و گفت: بهزیستی تیم‌های سیاری را به مکان‌هایی همچون تپه پسا اعزام می‌کند تا ضمن ارائه وسایل بهداشتی به این افراد، از آنها دعوت شود تا شبانه‌روز در مراکز سرپناه شبانه به سر برند.

کوکائیان ادامه داد: این مرکز تحت عنوان مرکز کاهش آسیب‌های اجتماعی نامگذاری شده است و به هیچ عنوان منطقه را تهدید نمی‌کند.

دور کردن سرپناه زنان از شهر=افزایش آسیب‌های اجتماعی

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه جامعه هدف این مرکز خانم‌های معتاد هستند بنابراین اگر این مرکز در محلی به دور از شهر قرار گیرد، به طور قطع آسیب‌های اجتماعی بیشتری بروز می‌کند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم بهزیستی با اشاره به اینکه مرکز سرپناه بانوان تقریبا 6 سال است که در استان راه‌اندازی شده، افزود: این مرکز با ظرفیت 20 نفر، به طور متوسط شبانه 15 زن معتاد را در خود جای می‌دهد.

حمایت شورای شهر از محل اسکان زنان بی‌سرپناه

سخنگوی شورای اسلامی شهر همدان نیز در این‌باره توضیح داد: بهزیستی هر مکانی را که برای اسکان زنان بی‌سرپناه درنظر گیرد، به طور قطع شورای شورای شهر حمایت‌های لازم را انجام خواهد داد.

کامران گردان تصریح کرد: در صورتی‌که این سرپناه به حاشیه‌شهر و مکانی دور از شهر انتقال یابد به طور قطع و یقین آسیب‌های بسیاری متوجه استان می‌شود.

نظر شخصی معاون فرهنگی شهردار بر جابه‌جایی سرپناه زنان

وی با بیان اینکه هیچ‌یک از اعضای شورای شهر دیدگاهی بر جا‌به‌جایی سرپناه شبانه ندارند و طرح این موضوع از سوی معاون فرهنگی شهردار تنها نظر شخصی بوده است چرا که اظهارنظر در این زمینه در حوزه کاری او نیست، افزود: اعضای شورای شهر در گذشته از محل سرپناه شبانه زنان بازدید کرده‌‌اند و هیچ‌گونه آسیبی ساکنان این محل را تهدید نمی‌کند.

به گزارش ایسنا؛ ارائه دیدگاه‌های شخصی بدون برهان و مورد عینی و حتی بدون شکافتن مبحث از سوی برخی مسئولان دور از انتظار است.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار