25. آذر 1395 - 15:50   |   کد مطلب: 14251
مدیرمسئول انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان:
توزیع کتاب مهمترین معضل نشر
shabnamha.ir , shabnamha , afkl ih , شبنم ها , توزیع و نشر کتاب;

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران ،

سید عباس حسینی نیک، مدیرمسئول انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در خصوص شرایط فعلی حاکم بر توزیع کتاب به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: اهمیت توزیع کتاب برای داشتن نشر موفق قابل انکار نیست و این در صورتی است که امروز توزیع کتاب مهم‌ترین مشکل صنعت نشر کشورمان به حساب می‌آید. 

وی افزود: شرکت‌های توزیع کتاب یکی از زیرشاخه های اصلی مشکل توزیع کتاب هستند و این شرکت‌ها امروزه حتی در بحث کسب پروانه کسبشان هم بلاتکلیف هستند. برخی از آنها روش‌هایی را پیشنهاد می‌کنند که از آن جمله می‌توان به درخواست برخی از آنها مبنی بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز کارشان را صادر کند، اشاره کرد. این در صورتی است که اتحادیه ناشران و کتابفروشان بخشی را به رسیدگی به کارهای مرتبط با شرکت‌های توزیع کتاب اختصاص داده است. 

حسینی نیک ادامه داد: هم‌اکنون شیوه‌های مختلفی برای توزیع کتاب وجود دارد که از آن جمله می‌توان به ورود جوانانی به عرصه توزیع کتاب اشاره کرد که سرمایه انتشارات ندارند و کتاب‌های موجودی را که پرفروش به حساب می‌آیند را توزیع می‌کنند. این افراد موردی کار می‌کنند. 

وی تصریح کرد: همکاری شرکت‌های پخش معتبر با چند ناشر خاص از شیوه‌های دیگر توزیع کتاب به حساب می‌آید. با بهره‌گیری از این شیوه ناشران ضعیف و کم‌کار کشور که به شرکت‌های پخش راه پیدا نمی‌کنند، متضرر می‌شوند. در اصل اگر ساماندهی توزیع کتاب صورت نگیرد ناشران ضعیف از بین می‌روند. 

بازرس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خاطرنشان کرد: امروزه کمبود شرکت‌های معتبر توزیع کتاب یکی از مهم‌ترین مسائل عرصه توزیع این محصول فرهنگی به شمار می‌آید. 

یادآور می‌شود به نظر می‌رسد که هم‌اکنون بازار کتاب کشورمان بانوعی انحصار طلبی در بخش توزیع مواجه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار