29. آذر 1395 - 16:57   |   کد مطلب: 14317
جلوگیری از واردات کالاهای مشابه از مهمترین دلمشغولی‌های یک هنرمند؛
سفالگری که هنر لالجین را در کیش جاودان کرد
سفال ایران ‌و بویژه سفال لالجین حاصل تمدن و اندیشه هزاران ساله ایرانی‌هاست | ایرج گلزاری جمیل عضو انجمن هنرمندان سفالگر ایران است که با برپایی نمایشگاه ها و ورکشاپ های داخلی و خارجی نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرده است که در حال حاضر می توان او را یکی از بنیانگذاران سفالگری جزیره کیش دانست.
سفال گری,سفال لالجین,شبنم همدان,گلزاری,لالجین,نمایشگاه,shabnamha.ir,afkl ih

 به گزارش شبنم همدان به نقل از همدان پرس : سفال ایران ‌و بویژه سفال لالجین حاصل تمدن و اندیشه هزاران ساله ایرانی‌هاست و همواره با سایر هنرها ‌‌پیوند عمیق داشته بلکه در تکنیک و زیبا آفرینی سفال سایر کشورها نیز نقش داشته است.

هنر مرز مشخصی ندارد و به همه انسانها در این کره خاکی تعلق دارد. هم‌اکنون هنر سفالگری در دنیا به دو شکل سنتی و صنعتی انجام می‌پذیرد که در ابعاد صنعتی علم و تکنولوژی روز مهمترین تعریف را داراست و توانسته در خط تولید با ابزار و تجهیزات مدرن خود را نشان دهد تا جایی که دیگر نیازی به فوت کوزه‌گری نباشد.

ساخت سفال با خاک جزیره کیش، هنری که با توجه به مرجانی بودن جزیره کیش کمی بعید به نظر برسد اما هنر دستان استاد ایرج گلزاری جمیل به ما ثابت کرد که از خاک کیش هم می توان سفال های زیبا تولید و پخت کرد.


ایرج گلزاری جمیل متولد لالجین همدان و عضو انجمن هنرمندان سفالگر ایران است که با برپایی نمایشگاه ها و ورکشاپ های داخلی و خارجی نام و آوازه ای برای خود دست و پا کرده است که در حال حاضر می توان او را یکی از بنیانگذاران سفالگری جزیره کیش دانست.

او از گل مارن (گل سرشور) که در عمق 25 متری جزیره نسبت به موقعیت جغرافیایی خاص یافت می شود و جایگاه خاصی در سفالگری، درمان دردهای مفصلی و مداوای پوست و در قدیم تر به جهت بنای داخل و خارج آب انبارها به کار می رفته است سفال های خود را تولید می کند.

او معتقد است، فروش آثار هنری تولید شده و تامین مالی و داشتن یک تولیدی یا کارگاه برای پیوند فرهنگ غنی چند هزار ساله ایران با جامعه هنر امروز و همراه نمودن ذائقه نسل جدید ‌با هنر سنتی و در پی آن فاصله گرفتن از تولیدات مشابه، از میان به در کردن رقبای خارجی و نیز جلوگیری از واردات کالاهای مشابه از مهمترین دلمشغولی‌های یک هنرمند است.

ایرج گلزاری هم‌اکنون در جزيره کيش ساکن است و به فعاليت‌هاي هنری و علمی خود در رابطه با سفال ادامه می دهد و در اين مدت هنرآموزان و شاگردان فراوانی تربيت کرده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار