2. دى 1395 - 20:54   |   کد مطلب: 14375
سال ها پیش، خالکوبی نمادی برای افراد شرور و اوباش به حساب می آمد، اما این روزها با جلب نظر جوانان به سوی تاتو به خصوص افراد مشهور این مسئله به نمادی برای زینت و زیبایی تبدیل شده است! این دسته از افراد که کم هم نیستند، پس از خالکوبی، تاتوهای بدنشان را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند.
 تاتو,خالکوبی,زنان ایرانی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
به گزارش شبنم همدان به نقل از برترین ها : سال ها پیش، خالکوبی نمادی برای افراد شرور و اوباش به حساب می آمد، اما این روزها با جلب نظر جوانان به سوی تاتو به خصوص افراد مشهور این مسئله به نمادی برای زینت و زیبایی تبدیل شده است! این دسته از افراد که کم هم نیستند، پس از خالکوبی، تاتوهای بدنشان را در شبکه های اجتماعی به نمایش می گذارند.
 
این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان و مسئولان بهداشتی این تب تند، راه را برای انتقال و شیوع بیماری هایی نظیر ایدز و هپاتیت همواره کرده است. اما این هشدارها نتوانسته از استقبال و اشتیاق قشر جوان به ویژه زنان و دختران برای خالکوبی روی اندامشان بکاهد.
این روزها داشتن یک خالکوب ماهر برای هر آرایشگاه زنانه ای یک امتیاز ویژه به حساب می آید، چرا که درخواست زنان باری انجام خالکوبی بالا رفته و خیلی ها حاضرند مبالغ هنگفتی را بابت این کار بپردازند.
براساس نتایج یک تحقیق پدیده خالکوبی به تازگی در برخی شهرهای کشور به ویژه کلان شهرها در بین دختران دانش آموز و دانشجو افزایش یافته است. برپایه این گزارش، دختران و زنان جوان بیشتر تمایل دارند خالکوبی ها بر روی دست و پاهایشان نقش ببندد.

دامنه پدیده خالکوبی به مدارس دخترانه نیز کشیده شده و برخی از دختران در مدارس علاقه وافر خود به خالکوبی را با کشیدن نقوشی توسط خودکار نشان می دهند. تاتوکارها به صورت پنهانی و غیرقانونی در کلان شهرها مشغول به کار هستند و از این راه پول خوبی به جیب می زنند. در این میان اما مشتریان تاتویی که روز به روز به تعدادشان افزوده می شود نه تنها هزینه های زیادی برای طرح های عجیب و غریب روی بدنشان پرداخت می کنند بلکه برای تاتو کردن، سلامت خود را نیز به خطر می اندازند.

شاید در نگاه اول، درآمد قاب توجه تاتوکارها به چشم نیاید، اما برخلاف آن چیزی که عموم مردم تصور می کنند، این شغل یکی از پردرآمدترین شغل هاست، طوری که بسیاری از افراد، حتی آرایشگرها با خرید تجهیزات تاتو، وارد این کار شده اند و با تبلیغات در شبکه های اجتماعی و اینترنت، بازاریابی خوبی به راه انداخته اند. تاتو و خالکوبی آنقدر عادی شده که به هر آرایشگاه زنانه یا مردانه در پایتخت که زنگ بزنید، آمار و ارقام هزینه آن به دست تان می رسد.
سعید خالکوب سیاری است که آشنایان بیشتر او را با شماره تلفنش به دیگران توصیه می کنند، می گوید: افرادی که 20- 35 سال دارند؛ بیش تر سراغم می آیند. طرح های متوسط با رنگ عادی را 100 هزار تومان و با رنگ آمریکایی را 200 هزار تومان انجام می دهم. خالکوبی کل بدن یک آقا با تخفیف، 10 میلیون تومان می شود.
جالب اینجاست که یک طرح کوچک در این حرفه نان و آبدار و به روز! 50 هزار تومان است.
 مسوول یک سالن زیبایی در منطقه صادقیه تهران می گوید: طرح های فانتزی مورد توجه دختران بسیار جوان است که در نقاط مختلف مثل کتف، بازو، شکم، نفا و کمر متفاوت است و او قیمت طرح رنگی تاتوی کوچک را 70 هزار تومان اعلام می کند و ادامه می دهد: بزرگ ترین طرحی که تا به حال کار کرده ام، طرحی بر روی کمر بوده که قیمت آن 500 هزار تومان شد.
جالب اینجاست که بهداشت این کار را با یک بار مصرف بودن سوزن توجیه می کند و ادامه می دهد: تا به حال هیچ گونه عفونتی برای کسی در بر نداشته، اما تا چند روز بستگی به ناحیه ای که تاتو انجام می شود، التهاب ایجاد می شود. عمل تاتو معمولا دردی که شدید باشد ندارد، اما من از آمپول بی حسی موضعی استفاده می کنم.

مد روز مارمولک است!

«نادیا» آرایشگری که تاتو انجام می دهد و به عروس هایی اشاره می کند که بیشتر طرح های گرافیکی رنگی را می پسندند. او می گوید: مد الان مارمولک است!
مسوول یک آرایشگاه و سالن زیبایی که در منطقه 6 تهران در خیابان ولیعصر قرار دارد، تاتوهای تمام بدن را برای کنار ساحل دریا و استخر تقسیم بندی می کند و می گوید: قیمت تاتوی دائمی کل بدن برای فردی که قدش 160 سانتی متر است، از 2 میلیون و 250 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان هزینه بر می دارد. «خانم ت» که به صورت سیار تاتو انجام می دهد، قیمت های تاتوی موقت را از پنج هزار تومان به بالا و تاتوی دائم به شکل نواری باریک بر روی کمر را 250 الی 300 هزار تومان تخمین می زند.
مسوول تاتوی سالن زیبایی که در خیابان سیلمان خاطر تهران قرار دارد، قیمت انجام تاتوی دائم که معمولا مشکی و قهوه ای هستند را بر روی ناحیه های مختلف بدن متفاوت می شمرد و می گوید: قیمت تاتو در ناحیه های حساس بدن به نسبت بالاتر است، اگر قیمت تاتوی طرح بزرگ بر روی بازو 100 هزار تومان بشود، طرح خیلی کوچک تر بر روی ناحیه ای حساس مثل شکم با همان قیمت کار می شود.
مسوول آرایشگاهی در منطقه ستارخان می گوید: قیمت های تاتوی دائم از 30 هزار تومان شروع می شود و بسته به اندازه و رنگ آن طرح، قیمتش بالاتر می رود. همچنین اگر کسی شابلون بیاورد، قیمتش با طرحی که خودم بزنم، متفاوت است.
 
قیمت خالکوبی در تهران!
براساس آمار به دست آمده، هر تاتوکار خانم یا آقای حدود 10- 100 میلیون تومان درآمد دارد و این رقم با نزدیک شدن به عید، بیشتر هم خواهدشد! زیرا که بازار کار تاتوکارها نیز مانند بسیاری از بازارها در شب عید داغ می شود و رونق می گیرد.
قیمت خالکوبی ها برای مشتریان، بسته به اینکه محل کار در کجا قرار دارد متفاوت است. به طور مثال ممکن است تاتوی طرحی که در جنوب تهران 200 هزار تومان تعیین شود، همان طرح در شمال تهران به دو برابر قیمت، یعنی 400 هزار تومان برسد! همچنین با توجه به موادی که در تاتو کردن به کار می رود قیمت ها کمی بیشتر از این می شود. البته در این میان هستند طرح های بسیار کوچک که احتیاج به ریزه کاری ندارد، این طرح ها معمولا 100 هزار تومان آب می خورد.
در این میان اما طرح های بزرگ که در سطح وسیعی از بدن زده می شود از سه میلیون تومان تا 12 میلیون تومان تعیین می شود. طرح هایی که براساس اندازه، ریزه کاری، تعداد رنگ های به کار رفته در آن و حتی دوبعدی و سه بعدی بودن آن قیمت گذاری می شود.

بیماری هایی که مشتریان تاتو دچار آن می شوند

متاسفانه باید گفت که افرادی که روی بدن و صورت خود تاتو می کنند، سلامتشان به خطر می افتد. کارشناسان حوزه سلامت و بهداشت معتقدند که هر کس که می خواهد تاتو بزند باید پیش از آن با مضرات تاتو آشنا شود. یکی از این آسیب ها ابزار آلوده است. ابزاری که به هپاتیت B، هپاتیت C و ایدز آلوده هستند و ممکن است شخص در اثر تاتو مبتلا به این دسته از بیماری ها شود.
از سوی دیگر، حتی اگر ابزار تاتو بهداشتی باشد و تاتوکار از سوزن یک بار مصرف استفاده کند، بلافاصله بعد از انجام تاتو یک واکنش التهابی در پوست انجام می شود. این واکنش، واکنش اولیه است که سلول ها بروز می دهند، پس از آن با توجه به سیستم دفاعی بدن هر شخص واکنش ها متفاوت است. اگر بدن شخص نتواند به این التهاب پاسخ دهد، التهاب دیگری ایجاد می شود و از یک هفته تا 20- سال بعد، آثاری چون تورم، قرمزی، سفت شدن و برجستگی ناحیه تاتو، برای فرد ایجاد می شود.
به گفته کارشناسان بهداشتی، براساس مطالعاتی که انجام شده، بسیاری از واکنش های التهابی با عوارض سیستمیک همراه می شود، یعنی ممکن است علائم ریوی، درگیری مفصلی، درگیری پوست با ضایعات پوستی و دیگر موارد این چنینی بروز کند. این ها عوارضی است که به دنبال ضربه زدن سوزن به پوست وارد می شود که در این شیوه امکان انتقال بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی وجود دارد.
یک متخصص بیماری های عفونی در این خصوص می گوید: جوانانی که به خالکوبی مبادرت می ورزند، بستری برای ابتلای خود به انواع بیماری ها از جمله ایدز و هپاتیت را فراهم می کنند.
به گفته دکتر علیرضا جانبخش خالکوبی به شیوه سنتی، اشتباه است و متاسفانه طرفدارانی نیز دارد. در این شیوه امکان انتقال بسیاری از بیماری های عفونی و ویروسی وجود دارد.
دکتر جانبخش در ادامه تصریح می کند: تماس فرد خالکوبی کننده و مواد رنگی مورد نیاز برای خالکوبی از جمله منابع آلودگی در این شیوه از خالکوبی است که در تماس با سوزن خالکوبی وارد خون می شوند.
وی معتقد است: خطرناک ترین قسمت در این شیوه از خالکوبی، عدم تعویض سوزن در روند خالکوبی بر روی افراد مختلف است که امکان سرایت انواع ویروس ها از جمله ویروس HIV و میکروب ها از این طریق به شدت بالا می رود.
این متخصص بیماری های عفونی در خصوص انواع خالکوبی ها به شیوه جدید (تاتو) که بیشتر توسط زنان انجام می شود، اظهار می کند: این شیوه نیز در صورتی که به طریق بهداشتی و استریل صورت نگیرد، تفاوتی با خالکوبی به شیوه سنتی نخواهدداشت.
 
تاتو بازگشت ندارد
پایان قصه همه خالکوبی ها و تاتوها البته برای همه روشن است و اغلب همه به دلایل مختلف تغییر سلیقه می دهند و به فکر پاک کردن تاتو می افتند. اما پاک کردن این طرح ها کار ساده ای نیست. به گفته بسیاری از تاتوکارها طرح ها را تنها می توان با طرح دیگری جایگزین کرد و این تاتوهای دائم قابل پاک کردن نیست.
 
پس این بار که برای تاتو به آرایشگاه وارد شدید پیش از خالکوبی به روزهایی که در پیش است و مدها و نام ها و عشق هایی که می آیند و می روند بیشتر فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار