12. دى 1395 - 12:02   |   کد مطلب: 14551
در آستانه سال نو میلادی شور و اشتیاق هموطنان مسیحی در سطح کشور حال و هوای خاصی دارد. همه مسیحیان با دقت خاصی آیین و مراسم سال نو را اجرا می کنند.
شبنم ها , afkl ih, سال نو میلادی , shabnamha.ir, هموطنان مسیحی

شبنم همدان ضمن تبریک سال نو به هموطنان مسیحی گزارش می دهد:

سال نوی میلادی مقارن با سالروز تولد حضرت عیسی (ع) یکی از پیامبران اولوالعزم است که قرآن  کریم در مورد آن حضرت فرموده است:« ما به عیسی بن مریم نشانه های روشن دادیم واو را باروح القدس تایید کردیم .سوره بقره آیه 253» داستان حضرت عیسی و مادرش مریم و عروج این پیامبر به آسمان ها از جمله قصص قرآنی است که بین مسلمانان از اعتبار خاصی برخوردار است. در آستانه سال نو میلادی شور و اشتیاق هموطنان مسیحی در سطح کشور حال و هوای خاصی دارد. همه مسیحیان با وجود اینکه در ایران جز اقلیت های مذهبی هستند اما با دقت خاصی آیین و مراسم سال نو را اجرا می کنند. به این بهانه به سراغ یکی از شهروندان ارمنی در شهر همدان رفته ایم تا بیشتر در مورد آداب و رسوم سال نو بدانیم.

این شهرمند مسیحی درباره میلادحضرت عیسی (ع) می گوید: سه موبد ایرانی به نامهای ملکوم، گاسپارو باقداسار از شهر ساوه و یا همدان تا بیت المقدس ستاره را دنبال وبه دنیا آمدن مسیح را بشارت دادند.

او درباره آداب و رسوم سال نو میلادی و دیگر اعیاد ارامنه توضیح می دهد: ارمنی ها از یک هفته قبل از روز پنجم ژانویه  15دی ماه روزه می گیرند و در روز پنجم ژانویه به کلیسا می روند پس از شرکت در مراسم مذهبی برای برگزاری مراسم عید به خانه باز می گردند. غذاهای مرسوم در مراسم عید مسیحیان کوکو، ماهی دودی ، برنج، ماهی پلو و ماهی پلو است و بیشتر ارامنه در غذای عید از گوشتی که  در هنگام ذبح حیوان خونی از آن ریخته شده باشد استفاده نمی کنند.  قبل از شام بزرگ نان فطیر که نان مقدس است دربین اعضای خانواده تقسیم می شود و شب سال نو میلادی همه خاندان در خانه بزرگ فامیل جمع می شوند وعید را جشن می گیرند. اما عید ارامنه به طور رسمی با رفتن به کلیسا شروع می شود. کشیش پس از مراسم عشاربانی و موعظه، عید را به هم کیشان خود تبریک می گوید.  پس ازان دید و بازدید شروع می شود و ارامنه در روز ششم ژانویه در سفره های خود  خود از شیرینی هایی چون گاتا و نازک و شکلات و آجیل  استفاده می کنند.

این هموطن ارمنی نام اعیاد ارامنه را اینگونه برشمرد: اعیاد بزرگ ارامنه شامل نُرداری (عید سال نو ژانویه )، جراُرهنِک (غسل تعمید حضرت مسیح (ع)، سورب سَرکیس (عید سرکیس مقدس )، میجینک (نیمه روزه بزرگ )، زاغاگازارت (گلریزان)، پتتریک, زادیگ (رستاخیز مسیح (ع))، هامبار سوُم (عروج حضرت مسیح (ع))، وارداوار (تیرگان یا همان عید آب پاشان )، سورب استاوازازین(عروج حضرت مریم (ع) )، خاچوِراتس (آزاد سازی صلیب حضرت مسیح (ع)از تیسفون ) است.

وی درباره درخت کریسمس و فلسفه تزئین آن برای مراسم عید چنین گفت: درخت نزد ارامنه مطهر است و حیات درویش محسوب می شود و این رسم با اشاره های کتاب مقدس به درخت دانش وحیات همخوانی دارد. طبق باور ارامنه تولد حضرت مسیح در روز ششم ژانویه است که درخت کاج را توسط نوعروسان با همیاری کودکان تزئین می کنند و برای هریک از اعضای خانواده هدیه ای زیر درخت قرار می دهند. برای کودکان زیر بالش ها هدیه ای قرار داده می شود چرا که بعد از بیدار شدن کودکان اول سراغ بالشهایشان می روند .

از او می پرسم آیا شما هم به بابا نوئل اعتقاد دارید؟ در چشمانش اشک جمع می شود و می گوید :از دیگر سنت های ارامنه بابا نوئل یا بابا زمستان یا بابا کاقانداست. بابا نوئل منشأ متفاوتی داشته اما یکی از منشاء های ان سانتاکلوز المانی است که در قرن چهارم می زیسته  و برای دختران دم بخت که توان تهیه جهزیه نداشتند از طریق دود کش بخاری کیسه ای زر می فرستاده  تا مایحتاج خود را تهیه کنند .

از او علت اشک جمع شده در چشمانش را می پرسم می گوید:  روزگاری که کودک بودم با خواهر و برادرهایم سر اینکه چرا همیشه بابانوئل یا بابا زمستان هدیه آنها را برتر از من آورده دعوا می کردم و مادرم همیشه سرم را می بوسید و می گفت حتما قبل از اینکه آرزو کنی به این فکر کن که چقدربه آن احتیاج داری که چشمت دنبال هدیه دیگران نباشد. وقتی ارزش  چیزی را که با تمام وجود خواسته ای ندانی بنده  ناشکر می شوی .

در پایان  از زحمات اقای رنجبر ، باستان شناس سازمان میراث فرهنگی، درتهیه این گزارش ما را یاری کردند تشکر می کنیم.

انتهای پیام/ ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار