16. دى 1395 - 0:02   |   کد مطلب: 14616
رئيس بخش واحد ناباروري بيمارستان فاطميه همدان با اشاره به تولد نوزاد حاصل از روش PRP در همدان براي نخستين بار در كشور گفت: همدان در جهان موفق به روش نوع جديدي از درمان ناباروري شد.
شبنم ها , afkl ih, درمان ناباروری , روش prp , shabnamha

به گزارش شبنم ها، 

مرضیه فریمانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان، از تولد نخستین نوزاد حاصل از روش پلاکت درمانی در بیمارستان فاطمیه همدان خبر داد و اظهار کرد: درمان ناباروری به روش پلاکت درمانی در جاهای دیگر انجام شده اما تولد نخستین نوزاد حاصل از کاربرد شکست مکرر لانه و موفق به لانه‌گزینی در جهان در همدان اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه IVF روشی است برای کمک به بیماران نابارور، گفت: این روش بسیار به بیماران کمک کرده اما صد درصد نیست چرا که در این روش درمان، سن و علت ناباروری و... مطرح است و طبق اطلاعات موجود نتیجه‌گیری می‌شود.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه در بهترین حالت 30 تا 40 درصد زوجین نابارور به این روش می توانند صاحب فرزند شود، افزود: این درصد در برخی از بیماران به خاطر سن بالا و  مشکلات دیگر به 5 تا 10 درصد می رسد.

وی با بیان اینکه عده‌ای از افراد با وجود استفاده از این روش درمان ناباروری، حتی گاهی بیش از سه نوبت IVF  بارور نمی‌شوند، گفت: از علت ناباروری علل جنینی است و ممکن است جنین ناهنجار باشد که از روش‌های پیچیده‌ای قبل از اینکه جنین را داخل رحم بگذارند از لحاظ ژنتیک بررسی می‌کنند که این امر به بیماران کمک می‌کند.

فریمانی با اشاره به اینکه 60 درصد موارد مربوط به علل رحمی است، در بیمارانی که بیش از سه بار IVF  شدند و جنین آنها خوب بوده اما بارداری اتفاق نیفتاده است، خاطرنشان کرد: فاکتورهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند در رحم موثر باشد و باعث شود جنین شکل نگیرد که البته همه آنها شناخته شده نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به لایه داخلی رحم که جنین در آن جایگزین می‌شود جعبه سیاه نازایی می‌گویند چرا که تمام اطلاعات در دسترس نیست، گفت:‌ از چیزهایی که در این مسئله مشخص شده مربوط به فاکتورهای رشد و ... در رحم موثر است.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه PRP فاکتوری است که در خود فرد تهیه می‌شود، افزود: در این رابطه سازمان انتقال خون همدان همکاری خوبی با ما داشت و ما در این روش درمان ناباروری، از پلاکت خود بیمار جدا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: در پلاکت خون فاکتورهایی رشد وجود دارد که باعث می‌شود خون منعقد شود و پدیده بهبود اتفاق افتد که این فاکتورها همان فاکتورهایی هستند که در رحم نیز باعث جایگزینی بهتر جنین می‌شوند.

فریمانی با بیان اینکه در این روش از تجویز پلاکت‌های خود فرد که آماده شده بود به داخل رحم قبل از اینکه جنین گذاشته شود استفاده کردیم و این امر باعث بهبود قابل توجه آمار شد تصریح کرد: این طرح تحقیقاتی بوده که هنوز به پایان نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال این طرح در همدان کلید خورد و نخستین نوزاد حاصل از این روش به دنیا آمد، گفت: خانمی که این روش روی او امتحان شد 42 سال سن دارد و چهار بار قبلاً IVF شده بود اما باردار نشده بود که خوشبختانه به روشی که ما امتحان کردیم باردار شد.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با بیان اینکه این بیمار یک بار نزد من IVF شده بود اما دفعات بعد در شهرهای دیگر امتحان کرده بود، افزود: سرانجام این بیمار برای پنجمین بار IVF  شد و به این بار به روش جدید در استان بارداری صورت گرفت.

وی با بیان اینکه از این پس این روش ناباروری در بیمارستان فاطمیه انجام خواهد شد اما برای بیماران خاص، گفت: ‌متاسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی کامل نشده و برای تمام افرادی که مشکل ناباروری دارند امکان اجرای این روش نیست.

فریمانی با بیان اینکه خانمی که به طور کامل یائسه شده و یا تخمک ندارد و در برخی آقایان به دلیل مشکلاتی  امکان اجرای این روش نیست، افزود: این افراد باید از روش‌های دیگری استفاده کنند.

وی گفت: روشی که ما اجرا کردیم به عده‌ای کمک خواهد کرد و اهمیت آن به این دلیل بوده که ممکن است یک قدم به سمت جلو برای شناسایی فاکتورهای ناباروری و درک بهتر لانه‌گزینی باشد.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان با اشاره به اینکه آمار اولیه ما در استفاده از این روش برای درمان ناباروری 60 درصد بوده و اما باید کار تحقیقات تمام شود تا نتایج کلی به دست آید، گفت:‌ اگر بخواهیم در استفاده از این روش به شکل صد درصد تصمیم بگیریم کار علمی نیست و نباید صریح قضاوت کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از روش لانه‌گزینی یک قدم رو به جلو است، خاطرنشان کرد: مقاله‌ام را در این خصوص برای نخستین بار در پانزدهیمن کنگره بین‌المللی تهران  با تشویق دبیر کنگره دکتر آل یاسین ارائه دادم و پذیرفته شد.

فریمانی با بیان اینکه نتایج اولیه مقاله من در مجله‌ ایرانی آموزش در علوم پزشکی چاپ شد، گفت: به دنبال پایان تحقیق هستم و کار باید به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه مراکز دیگری بعد از ما این کار را آغاز کرده‌اند و حتی برخی از آنها به لحاظ اینکه مطلع نبودند اعلام کرده‌اند که ما ابتدا کار را آغاز کرده‌ایم، افزود: اعلام اینکه اولین نوزاد به دنیا آمد گویای این مطلب است که ما در همدان این کار را شروع کرده‌ایم.

رئیس بخش واحد ناباروری بیمارستان فاطمیه همدان گفت: امیدوارم در کشور و جهان این قدم برداشته شود تا مشکل ناباروران حل شود اما باید این نوید را داد که برای نخستین بار این اقدام در همدان اجرایی شد و موضوع  نباید مخدوش شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار