26. دى 1395 - 8:46   |   کد مطلب: 14797
سهمی که در گذشته نیز با ورود زنان به مطبوعات و تاسیس نشریات اختصاصی شکل گرفت، با همت زنان اندیشمند و صاحب قلم ادامه یافت و اکنون نیز با نقش‌آفرینی موثر زنان می‌تواند به سرانجام‌های نیک و مطلوب دست یابد.
زنان,رسانه,افزایش حضور زنان در رسانه ها,شهیندخت ملاوردی,معاون رییس جمهور,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان , آرمان زنان به نقل از ایرنا نوشت : شهیندخت مولاوردی روز شنبه در نخستین جشنواره زن، خانواده و رسانه، افزود: تاکید می‌کنم که سهم زنان اینجا و در توسعۀ فرهنگ رسانه‌ای که حافظ منافع و مدافع خواسته‌های خودشان و خانواده‌هایشان باشد، سهمی قاطع و بی‌تخفیف است.
وی تصریح کرد: سهمی که در گذشته نیز با ورود زنان به مطبوعات و تاسیس نشریات اختصاصی شکل گرفت، با همت زنان اندیشمند و صاحب قلم ادامه یافت و اکنون نیز با نقش‌آفرینی موثر زنان می‌تواند به سرانجام‌های نیک و مطلوب دست یابد.
مولاوردی خاطرنشان مرد: فراموش نکنیم که نزدیک به دو سدۀ پیش، در نخستین اخباری که در جریده‌های عهد ناصری منتشر می‌شد، از زنان با عناوین و توصیفاتی چون ‘ضعیفه’ یاد می‌شد. معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در شش دهۀ نخست شکل‌گیری مطبوعات به سبک ایرانی، کمتر خبر قابل‌اعتنایی به زنان اختصاص داشت اما وقتی نخستین نشریه اختصاصی زنان در تهران چاپ شد، سهم و قدر زنان در رسانه‌های آن دوران، بالاخره تکانی جدی خورد.
وی اضافه کرد: انتخاب عنوان تحسین‌برانگیز ‘دانش’ برای اولین نشریه زنان ایران، بی‌شک انتخابی هوشمندانه و مدبرانه بود. نشریه‌ای که سوادآموزی و دانش‌جویی برای دختران و زنان را هدف قرار داده و حتی در ترویج آداب خانه‌داری و شوهرداری نیز تلاش داشت از دستاوردهای علمی و فکری بهره‌مند باشد.
مولاوردی افزود: از آن زمان تا امروز، هرجا که زنان قلم به دست شده‌اند، خطر کرده‌اند و نوشته‌اند، خود و خانواده‌ و جامعه‌شان را متحول کرده‌اند. جسارت زنانه‌ای که از میانه‌های عصر قاجار به رسانه‌ها و فضای عمومی راه یافت، پنجره‌های تازه‌ای رو به زنانی گشود تا از اندرونی به اجتماع سرک بکشند.

** زنان اهل رسانه
وی اظهار داشت: زنان اهل رسانۀ امروز نیز جدی‌تر از مادران و مادربزرگان خود متعهد به خلق ایده‌ها و طرح اندیشه‌ها هستند زیرا اندیشیدن و نوشتن، بیش از آنکه رفتاری فردی باشد، کنشی اجتماعی و خالق فرصت‌ها و مزیت‌های بسیار برای خود و دیگری است.
وی گفت: با درک اهمیت حضور و نقش‌آفرینی زنان در پهنۀ رسانه‌ها بوده که در دو دهۀ گذشته با ورود چشمگیر زنان به تحریریه‌های مطبوعاتی و اتاق‌های خبری مواجه بوده‌ایم. نیمی از جامعه روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و شاغلان رسانه‌ای را زنان تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: در برخی رسانه‌های توازن میان زنان و مردان به نحوی تغییر یافته که با جابه‌جایی موقعیت‌های کاری پیشین، زنان به سمت‌های بالای مدیریتی نیز دست یافته‌اند. دستاورد این تحول، علاوه بر افزایش اشتغال زنان در قلمروی رسانه‌ای، موجب شده است تا روایت‌های زنانه، بازخوانی‌های زنانه، و تصویرهای زنانه در رسانه‌های مختلف بیش از هر زمان دیگری در گذشته باشد و پرداختن به مباحث زنان جدی‌تر از همیشه در رسانه‌ها بروز و ظهور یابد. مولاوردی افزود: سیاست‌های کلان رسانه‌ای و نگرش‌های مدیران رسانه‌ای نیز تحت تاثیر حضور موثر و متنفذ زنان در نهادهای رسانه‌ای قرار گرفته است، این فرصت‌ها را باید مغتنم شمرد.

** افزایش حضور زنان در رسانه ها
وی اضافه کرد: افزایش حضور زنان در رسانه‌ها، افزایش مدیریت زنان در رسانه‌ها، افزایش طرح مسائل زنان و خانواده در رسانه‌ها، ارتقای جایگاه زنان و خانواده در رسانه‌ها، فرصت‌های ممتاز و متمایزی است که می‌تواند نسل‌های جدید را با ارزش‌های خانواده و جامعه همراه ‌سازد.
وی در ادامه اضافه کرد: در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی و همگام با رونق نسبی و گشایش سیاسی، نشریات ادواری و چاپی زنان نیز آگاهی‌بخشی و مسئولیت‌ پذیری زنان در برابر مسائل روز را دنبال می‌کردند تا انگیزه و اشتیاق زنان به ورود موثرتر در فرآیندهای رشد اجتماعی و سیاسی و پیگیری حقوق خود را افزایش دهند. مولاوردی افزود: این رسالت تا دوران پیروزی انقلاب اسلامی به اشکال مختلف تجلی می‌یافت اما حضور حداکثری زنان در صحنه‌های اعتراض به استبداد و اختناق، چهره‌ای متفاوت از زنان مسلمان و تحول‌خواه را نمایان ساخت. همان چهره‌ای که در ادبیات دوران پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در رسانه‌ها و روزنامه‌ها، در بیانیه‌ها و اعلامیه‌ها، روایت و قرائتش از حقوق و تکالیف متقابل زن و جامعه و خانواده، چه بسیار نوشته و خوانده شد.
وی خاطرنشان کرد: زنانی که پابه‌پای مردان خانواده‌ها در دهۀ اول انقلاب، جانانه عرصه‌های دفاع و مقاومت را در نوردیدند، در دهۀ دوم انقلاب در تحقق آرمان توسعه و سازندگی، صبورانه همراهی کردند، در دهۀ سوم، آگاهانه ساحت آموزش عالی را به تسخیر خود درآوردند و حال در دهۀ چهارم جمهوری اسلامی، مشتاق و مصمم خیز برداشته‌اند تا حضور موثر خود در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را به رخ کشند و تثبیت سازند.
معاون رئیس جمهوری افزود: رسانه‌های دهه‌های اخیر مشحون و مملو از تصاویر و روایات این زنان است. آزادی زنان، آموزش زنان، اشتغال زنان، حقوق زنان، مشارکت سیاسی زنان، کلیدواژه‌هایی عمومی برای مطالعۀ بازنمایی حضور زنان در رسانه‌ها بوده و هست.
وی خاطرنشان کرد: از گذشته تا کنون، رسانه‌ها در داد و ستد مدام و کنش متقابل با ‘زنان’ و ‘خانواده’، کارکردهایی چندوجهی و متنوع داشته‌اند.
وی اضافه کرد: فراتر از بازنمایی و روایت‌گری، رسانه‌ها مهم‌ترین مجال برای مطالبه‌گری حقوقی و اجتماعی زنان و خانواده‌ بوده‌اند. رسانه‌ها بسان تریبون‌هایی مطمئن و موجه در طرح مطالبات بسیار، از ایجاد مدارس برای دختران تا درخواست مدیریت سیاسی برای زنان ایفای نقش کرده‌اند، مطالباتی که گاه با پیگیری مصرانه به ثمر نشسته‌اند و گاه در فراز و فرود تحولات پیرامونی، رنگ باخته‌ یا متحول شده‌اند.
مولاوردی گفت: فراتر از مطالبه‌گری نیز، رسانه‌ها سازندۀ هویت‌های فردی و اجتماعی‌اند. در زمانه‌ای که با توسعۀ شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی، حجم نامحدودی از اطلاعات در کسری از ثانیه منتقل و منتشر می‌شوند، تصور زندگی بدون رسانه‌ها و تاثیرناپذیری از آنها ناممکن است. رسانه‌ها دیگر تنها وسیلۀ سرگرمی نیستند؛ با هر پیامی که در ذهن مخاطب خود می‌کارند، فرهنگ را به سیاست، ورزش را به اقتصاد و علم را به هنر می‌آمیزند تا گفتمان‌ساز و هویت‌ساز شوند.
مولاوردی ادامه داد: زنان و خانواده‌های امروزه در معرض پیام‌ها و تصویرهای همین رسانه‌ها متولد می‌شوند، بزرگ می‌شوند، می‌اندیشند، می‌شناسند و رفتارها و ارزش‌ها و هنجارهای خود را می‌سازند.
وی افزود: اینجاست که با تدبیر و تامل می‌توان و می‌بایست دست به کار ساختن‌ها، شکفتن‌ها و رستن‌های ابدی در ساحت رسانه‌ها زد و با تشخیص اولویت‌ها و طراحی راهبردهای کارآمد و اثربخش، ارتباطات متقابل میان زنان و خانواده‌ها با رسانه‌ها را سامان بخشید، هنجارهای مفید در تعالی زن و خانواده را ترویج کرد و همنوایی میان زنان و مردان و خانواده‌ها را موجب شد.

** تجلیل از آیت الله هاشمی رفسنجانی
وی با بیان اینکه یار دیرین امام و انقلاب، و رفیق و همسنگر رهبری. بزرگمردی که حرمت و کرامت زنان را ارج می‌نهاد، زنان را اندیشمند و توانمند می‌خواست، افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی به گشایش و گسترش بسترهای مشارکت سیاسی و اجتماعی و فرهنگی پیش روی زنان باور داشت و در سیرۀ عملی و نظری خود ‌کوشید تا جایگاه زن و خانواده در مقدرات اساسی کشور را به‌راستی ارتقا بخشد.
وی خاطرنشان کرد: ورود و حضور موثر زنان خانوادۀ مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساحات مختلف اجتماعی و سیاسی نیز گواه روشن دیگری بر مشی مبتنی بر مصلحت، عدالت و انصاف آن بزرگوار در مواجهۀ منطقی و اخلاقی با مطالبات زنان بود. مطالباتی که نه تنها تعارضی با استحکام خانواده ندارد، بلکه حتی مقوم و موید نهاد اصیل خانواده هم هست.
وی ادامه داد: واقعیت آن است که طرح مطالبات زنان در نظام اسلامی هیچ‌گاه از طرح مطالبات خانواده جدا نبوده است. بسیاری از اندیشه‌ها و درخواست‌های معطوف به ارتقای موقعیت زنان در جامعه، با واسطه و بی‌واسطه، مستقیم و غیرمستقیم، سودای ارتقای جایگاه خانواده در جامعۀ مدرن را به سر داشته‌ و دارند.
وی اضافه کرد: هر زنی در هر مقامی و در هر نقشی، مادری باشد یا همسری، دختری باشد یا خواهری، زمانی حرمت می‌بیند که جامعه را همسوی خواسته‌های خود بیابد. نظام اجتماعی و حقوقی که کرامت زن را ارج می‌نهد، بیش از همه، بنای خانواده‌ای را مستحکم می‌سازد که بر مدار عدالت و عقلانیت پایه‌گذاری شده است.
مولاوردی گفت: مگر می‌توان خانواده‌ای را متوازن و منصف دانست، بی‌آنکه زنانش مسئول و مقبول باشند؟ مگر می‌توان دانایی و توانایی زنان را از اعتبار و آبروی خانواده جدا دانست؟ مگر می‌توان قدرت‌‌خواهی اقتصادی و سیاسی زنان و سهم‌خواهی‌شان از منابع و مواهب اجتماعی را در تعارض با قدر و سهم خانواده‌ها در جامعه دانست؟
وی اظهار داشت: این درهم‌تنیدگی مطالبات زن و خانواده، و وابستگی میان تقویت یکی به تعالی دیگری، همان مطالبۀ بنیادینی است که بیش از یکصد سال است در رسانه‌های عمومی ایران هم تجلی داشته است.
وی ادامه داد: جالب آنکه، در هر مقطع تاریخی، پیوستگی عمیقی نیز میان شرایط سیاسی و اجتماعی و فرهنگی با مسائل و مباحث مرتبط با زنان در رسانه‌ها قابل شناسایی است. نشریات زنانه‌ای که پس از جنبش مشروطیت سر بر آوردند تا آموزش و حقوق زنان را توسعه بخشند، بخش مهم و اثرگذاری از تاریخ مطبوعات ایران در آن سال‌ها را به خود اختصاص دادند.
در این جشنواره مراسم تقدیر از خانواده های شهید خبرنگار در جشنواره زن خانواده و رسانه و ٢٠ رسانه برتر تجلیل شد.

 
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار