26. دى 1395 - 12:45   |   کد مطلب: 14804
انقلاب اسلامی به عنوان آخرین انقلاب قرن بیستم، با مشارکت همه اقشار جامعه ایرانی به پیروزی رسیده و حیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایرانی را تحت تأثیر قرار داد.
بازخوانی وقایع انقلاب,فرار شاه,همدان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا، منطقه همدان : در به ثمر رسیدن این واقعه عظیم تمامی مناطق شهری ایران سهیم بودند و مردم همدان نیز با بهره‌گیری از نفوذ سیاسی و اجتماعی مراجع عالیقدر همدان و با کمک و حضور فعال روحانیون در مراحل مختلف انقلاب در سال‌های 1356 و 1357 در صحنه حضور داشته و با حمایت از روحانیون و برگزاری راهپیمایی در پیروزی انقلاب اسلامی مشارکتی فعال داشتند. در این شماره از روز‌شمار به بازخوانی وقایع همزمان با خروج شاه از ایران در همدان می‌نشینیم.

بازخوانی وقایع انقلاب اسلامی در همدان مصادف با 26 دی‌ماه 1357 همزمان با اوج‌گیری انقلاب اسلامی و زمانی‌که بخش‌های اقتصادی و فرهنگی کشور در اعتصاب فرو رفته و کشور حالت تعطیل به خود گرفته بود، خبری فضای ایران را دگرگون کرد. خبر حاکی از ترک شاه ایران از وطن بود. ظهر روز شنبه 26 دی‌ماه 1357 محمدرضا شاه به همراه فرح به ناچار، کشور ایران را با آرزوهای از دست رفته تاج و تخت پهلوی ترک کرده و با هلی‌کوپتر از کاخ نیاوران به فرودگاه مهرآباد رفته و برای همیشه از ایران رفت تا دست سرنوشت وی را به مصر رساند.

تیتر بزرگ و بی‌سابقه تمام‌صفحه اول روزنامه‌های کشور تنها دو کلمه بود «شاه رفت». پس از اعلام و انتشار خبر خروج شاه از ایران توسط اخبار ساعت 14 رادیو و روزنامه‌ها، مردم ایران به هر وسیله‌ای که می‌توانستند شادی خود را ابراز می‌کردند چراکه پس از تحمل سختی‌های سال‌های گذشته و ریخته شدن خون مردان و زنان و جوانان انقلابی میوه مقاومت را چیده و نتیجه شیرینی برداشت کرده بودند.

پس از اعلام خبر خروج شاه از ایران، در همدان مردم با روشن کردن چراغ اتومبیل‌ها و بوق زدن‌های مکرر به دست‌افشانی و هل‌هله و شادی پرداختند. هر کس به دیگری می‌رسید این پیروزی بزرگ را تبریک گفته و با پخش شیرینی و نقل تا پاسی از شب کام خود را شیرین می‌کردند و تلخی سال‌های گذشته و خاطره وقایع سخت را کنار می‌زدند.

از سوی دیگر مردم انقلابی همدان که دل خوشی از شاه و حکومت پهلوی نداشتند و نمی‌خواستند کوچکترین نشانه‌ای از این رژیم در شهر دیده شود و همزمان با شادی و شور انقلابی خود در روز فرار شاه، قصد داشتند مجسمه شاه در میدان پهلوی(میدان جهاد) پائین بیاورند که به علت نبودن وسیله و احتمال خطر سقوط و سنگینی آن و با تذکر مأموران انتظامی و روحانیون، انجام این کار به صبح موکول شد.

با گذشتن نیمی از شب و حوالی یک نیمه شب مأموران انتظامی و ارتش از بیم اینکه مبادا هنگام پائین آوردن مجسمه درگیری ایجاد شود، اقدام به این کار کردند.

 به نقل از جلد دوم کتاب «انقلاب اسلامی در همدان» به قلم ابوالفتح مومن و از زبان حاج محمود دادفرما در صفحه 213 آمده است «شهربانی و ارتش با همکاری آیت‌الله مدنی و به منظور جلوگیری از درگیری مردم با مأموران، شبانه مجسمه‌های محمدرضا‌شاه را پائین کشیده و به پادگان همدان منتقل کردند.»

همزمان با شادی مردم در شهر، عده‌ای چماق به دست‌های طرفدار رژیم با ایجاد رعب و وحشت سعی در تهدید مردم کردند اما جوانان همدانی با اعلام آمادگی در حفاظت از شهر، چماق به دست‌ها را سر جای خود نشاندند.

جوانان انقلابی همدان پس از تسلط بر شهر در روزهای سرد بهمن‌ماه همدان با برگزاری یک راهپیمایی گسترده خواسته خود در برقراری جمهوری اسلامی را به گوش کشور رسانده و مسئولیت توزیع و رساندن نفت به منازل مردم را نیز عهده‌دار شدند.

بازخوانی روزشمار وقایع انقلاب اسلامی در همدان ادامه دارد...

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار