21. خرداد 1399 - 9:26   |   کد مطلب: 14833
ستارگان و افراد مشهور باید با دقت نظر بسیار،رفتار،کردار و گفتار خود را کنترل کنند زیرا چشمان بسیاری از افراد و گروه ها بخصوص در اقشار و طیف های جوان و نوجوانِ جامعه به آنها دوخته شده و بعضا کوچکترین رفتار آنها می تواند با پیامد های فرهنگی و اجتماعی بسیاری همراه شود.
الگوبرداری جوانان و نوجوانان از مشاهیر,آسیب شناسی شهرت,رفتارهای نامتعارف,مشاهیر,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : میل به هم نشینی،مراوده و حشر و نشر با ستارگان از نمونه پدیده هایی است که بصورت بالقوه در تمامی جوامع با شدت و ضعف هایی ظهور و بروز پیدا می کند.  غالبا شهرت در سه عرصه ورزش،هنر و سیاست ظهور و بروز پیدا می کند.
 
در این میان،هر از چند گاهی مشاهده می شود که زتدگی برخی از ستاره های عرصه های هنری یا ورزشی با حاشیه هایی همراه می شود،حاشیه هایی که بعضا با حساسیت های بالایی در جامعه انعکاس پیدا می کند.
 
*مسئولیت سنگین افراد مشهور در قِبالِ جامعه
 
کریم کشاورز،آسیب شناس اجتماعی  با اشاره به لزوم توجه هر چه بیشتر افراد مشهور به حرکت در مسیر صحیح اظهار کرد:تجربیات پیشین نشان داده،اساسا حاشیه باعث فرسایش و تحت الشعاع قرار گرفتن موفقیت های فرد می شود.
 
وی افزود:حاشیه در هر عرصه ای می تواند با تبعات و پیامدهای غیر قابل پیش بینی همراه شود و عموما افراد حاشیه ساز قادر به استمرار موفقیت های حرفه ای خویش نیستند.
 
کشاورز عنوان کرد:در این میان ذکراین نکته ضروری به نظر می رسد که ستاره های مشهور و مطرح در جامعه از آن خود نیستند و در واقع امر متعلق به جامعه هستند و هرگونه رفتار آنها با دقت بسیاری از سوی عموم جامعه رصد می شود.
 
آسیب شناس اجتماعی گفت:اگرچه ممکن است برخی از این  افراد با طرح این موضوع که حریم خصوصی ما به کسی ارتباط ندارد در قبال حواشی ایجاد شده در زندگی شخصی خود واکنش نشان دهند،اما باید در نظر داشت که جامعه برای ستارگان خود هزینه کرده و منطقی به نظر نمی رسد که عده ای از افراد مشهور با طرح چنین ادعاهایی خود را از ملاحظات و چارچوب های خاص اجتماعی معاف کنند و نسبت به ریز بینی های کلافه کننده ای که بعضا  از سوی طرفدارانشان نسبت به آنها وجود دارد بی تفاوت باشند.
 
*آسیب ها و پس لرزه های رفتارهای نا متعارف ستارگان در جامعه
 
منیژه علی نوری،جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی در تشریح جایگاه حریم خصوصی و هنجار شکنی برخی از ستارگان عنوان کرد:گاهی مشاهده می شود خواسته یا ناخواسته کلام،سخن،اقدام و یا رفتاری خاص از ستارگان مشهور با حواشی بسیاری همراه می شود.
 
وی افزود:بطور یقین دقت نظر جامعه در خصوص چنین افرادی بالا است و به شدت زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارند.
 
علی نوری عنوان کرد:بعضابرخی از ستارگان پس از انجام رفتارهای نا متعارف چنین عنوان می کنند که ما نیز حق انتخاب روش زندگی خویش را داریم و حق داشتن حریم خصوصی برای ما همچون دیگر افراد جامعه محفوظ است.
 
جامعه شناس و کارشناس مسائل اجتماعی گفت:بطور یقین هر فردی حق دارد بر اساس انتخاب خویش زندگی کند و حریم خصوصی ستارگان نیز همانند بسیاری از افراد جامعه محترم است اما نباید از نظر دور داشت در شرایطی که برخی رفتارها،افکار عمومی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد و هزینه های جدی و سنگینی را برای جامعه ایجاد می کند دیگر نمی توان با توجیح حریم خصوصی از پذیرش مسئولیت رفتارهای هنجارشکنانه شانه خالی کرد.
 
وی افزود:در شرایطی که تبعات و پس لرزه های رفتار و کردار آنها در جامعه منعکس می شود،چنین مواردی از حریم خصوصی خارج شده و به عمومیت جامعه تسری پیدا کرده که قاعدتا در چنین شرایطی اطلاق عنوان  حریم یا زندگی شخصی و خصوصی بر آن صحیح نیست.
 
علی نوری گفت:به نظر می رسد،ستارگان و افراد مشهور باید با دقت نظر بسیار،رفتار،کردار و گفتار خود را کنترل کنند زیرا چشمان بسیاری از افراد و گروه ها  بخصوص در اقشار و طیف های جوان و نوجوانِ جامعه به آنها دوخته شده و بعضا کوچکترین رفتار آنها می تواند با پیامد های فرهنگی و اجتماعی بسیاری همراه شود.
 
علی نوری عنوان کرد:افراد مشهور و ستارگان عرصه ورزش،هنر و ...،به نوعی حتی باید در رانندگی خود نیز ملاحظات لازم را لحاظ کنند زیرا درست یا نادرست چنین افرادی  الگوی بسیاری از عموم جامعه هستند و حتی عبور آنها از چراغ قرمز می تواند پیام های فرهنگی غیر سازنده ای را ایجاد کند.
 
*لزوم آموزش های لازم به ستارگان جامعه
 
فریبا شوکتی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی با اشاره به لزوم ارائه آموزش های لازم به ستارگان و افراد مشهور در جامعه گفت:برخی از هنرمندان و ستارگان(تاکید می شود برخی)فاقد آموزش های لازم و تصوری صحیح از موقعیت جامعه و البته جایگاه خویش درافکار عمومی هستند.
 
وی افزود:می طلبد برخی از افراد مشهور،با شناخت،مطالعه ودرک هر چه صحیح تری از فرهنگ،ارزش ها،سنت ها و قواعد و خطوط قرمز اجتماعی و قانونی،نسبت به رفتار و منش خود بازبینی های لازم را لحاظ کنند.
 
جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی عنوان کرد:در واقع امر،خود این افراد نیز می دانند که شهرت حاصل شده، ناشی از نگاه و توجه اجتماعی به آنها است و چنین شخصیت هایی  نمی توانند نسبت به این نگاه،بی تفاوت باشند و به نوعی در قبال آن مسئولیت دارند.
 
شوکتی گفت:البته شکی نیست که یک ستاره،زحمات و تلاش های بسیاری را متحمل شده و استعداد ها و توانمندی های او،باعث حصول موقیعتی برجسته برای آنان شده است،اما این نافی بی تفاوتی و کم توجهی به هنجار های اجتماعی نیست.
 
وی افزود:در یک خانواده به عنوان خرده نهادی اجتماعی و فرهنگی نیز اصولی حاکم است که ممکن است این قواعد،مطابق میل برخی از اعضای خانواده ای نباشد اما به هر ترتیب قائل به رعایت آن خواهند بود.
 
آسیب شناس اجتماعی گفت:تصور کنید هر کدام از اعضای خانواده مطابق میل خود رفتار کنند،آیا نظم خانواده حفظ می شود،مسلما در چنین شرایطی،نظام خانواده تحت الشعاع رفتارهای سلیقه ای قرار می گیرد و دچار آسیب هایی جدی خواهد شد.
 
*از وَجهِ تمایز تا حُسنِ رفتار
 
متاسفانه بعضا مشاهده می شود که برخی از مشاهیر و ستارگان علیرغم وجه تمایزات بسیار از حیث جایگاه اجتماعی در مقایسه با دیگر افراد و گروه ای اجتماعی،تنها به رشد،توسعه و تزریق امکانات در حوزه حرفه ای خود مشغول می شوند و دغدغه چندانی را نسبت آموزش و حفظ  اصول و قواعد اخلاق حرفه ای لحاظ نمی کنند.
 
آموزش حضور در مجامع بین المللی،نوع برخورد با هواداران،نوع مصاحبه،نوع رانندگی و حتی نحوه غذا خوردن از مولفه هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
 
چنین بایدها ونبایدهایی صرفا معطوف به جامعه ایران نمی شود بلکه در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته نیز به چنین موارد،آداب و بایدها و نبایدهای اجتماعی متناسب با فرهنگ و ارزش هایی که از آن برخوردارند توجه می شود.
 
*کنکاش برخی رسانه ها در زندگی خصوصی  مشاهیر
 
اگرچه ستارگان و افراد مشهور وظایفی نسبت به جامعه دارند و باید در حیات اجتماعی خود ملاحظات لازم را لحاظ کنند،اما در این میان نباید از نقش برخی از مجلات زرد که صرفا با حاشیه سازی در پی فروش نسخه های انتشار یافته خود هستند نیز به سادگی گذشت.
 
انتشار مطالب کذب،کنجکاوی و جستجوی خارج از قاعده در زندگی خصوصی ستارگان و افشاگری های غیر اخلاقی بخش دیگری از این پازل غیر اخلاقی است که گاه عرصه را برای افراد مشهور تنگ می کند.
 
رسالت اطلاع رسانی صحیح و اصولی با رعایت اخلاق و با هدف آگاه سازی مردم اصلی حائز اهمیت است که اصل و اساس ماهیت خبررسانی به آن معطوف می شود.
 
اما انتشار مطالب خلاف واقع که گاه باعث بروز تنش در زندگی خصوصی ستارگان و افراد مشهور می شود نیز امری نامیمون و ناخوشایند است که با معیارهای انسانی همخوان نیست.
 
بطور طبیعی هر یک از افراد جامعه در مسیر زندگی با پیچ و خم های متعددی روبرو می شود،نحوه برخورد افراد با مشکلات و عبور از این پیچ و خم ها در شخصیت های گوناگون،با تفاوت هایی همراه است.
 
در این عرصه،برخی از افراد می کوشند با تیزبینی،درایت و هوشمندی بر مشکلات غلبه کنند،اما برخی دیگر در ورطه مشکلات می غلطند.
 
به نظر می رسد رسانه ها نیز به نوبه خود سهیم هستند و با دقت نظر در نوع و پوشش اخبار،تا حدودی می توان از اثرات مخرب و پیامد رفتارهای ناهنجار برخی از ستارگان پیشگیری کرد.
 
محمد حکیمی،جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در این خصوص گفت:طبیعتا  افراد از ظرفیت های متفاوت و محدودی در مواجهه با پدیده های اجتماعی و فراز و نشیب های زندگی برخوردارند بنابراین باید برای ورود چنین افرادی به دایره شهرت به ظرفیت ها نیز توجه کرد،زیرا نقش رسانه در بزرگ شدن چنین شخصیت هایی در افکار عمومی،غیر قابل انکار است.
 
وی افزود:در واقع باید فردی که مقرر است از کانال رسانه ها به عنوان ستارگانِ جامعه،به افکار عمومی معرفی شود باید از وجاهت کافی برخوردار و به نوعی از مولفه های لازم،همچون باور به ارزش های ملی،میهنی،دینی و عرف حاکم بر جامعه بهره مند باشد سپس فضا برای ورود آنها به حریم شهرت فراهم شود.
 
حکیمی عنوان کرد:یکی از علل ظهور و سقوط زود هنگام برخی از شبه مشاهیر ها،ظرفیت بسیار محدود آنان در مواجهه با فراز ها و فرودهای زندگی است.
 
این جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی یادآور شد:رسانه ها وظیفه دارند نسبت به رسانه ای کردن افرادی که به مقتضیات مهارت خود سرآمد هستند معیارهای اخلاقی آنها را نیز مد نظر قرار دهند،زیرا کم توجهی به چنین اصولی می تواند برخی افراد را بصورتی نابجاآنچنان بزرگ کند که بعد ها در سایه این بزرگی با رفتار هایی نسنجیده برای خود و جامعه هزینه ساز شوند و عنصر اعتماد را به عنوان یکی از اصلی ترین سرما یه های اجتماعی خدشه دار کنند.
 
و سخن آخر اینکه رفتارهای ناهنجار برخی از افراد مشهورنیز  نباید به کلیت مشاهیر در جامعه تعمیم داده شود،زیرا ستارگان اصیل و وزین جامعه،عصاره ای از نخبگان به شمار می روند که در سربلندی،افتخار آفرینی و پیشرفت کشور نقشی بسزا ایفا می کنند وبا الگو قرار گرفتن چنین شخصیت های ارزنده ای از سوی طرفداران و مشتاقان آنها سرمایه های و ستاره های دیگری نیز برای نسل های بعدی جامعه ساخته و پرداخته می شود.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار