3. بهمن 1395 - 8:45   |   کد مطلب: 14913
دومین کنگره بین المللی روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران
زنان سردمداران حفظ سلامت و ترویج آن
جنسیت یکی از عوامل موثر در سلامت است، زنان به لحاظ ساختار فیزیکی، روحی و روانی خود و به سبب گذراندن دوره های بلوغ، بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی تمایزاتی با مردان دارند که این امر تفاوت هایی را در موضوع بهداشت و سلامت زنان و مردان ایجاد می کند و توجه خاصی را می طلبد.
معاونت امور زنان ریاست جمهوری,مولاوردی,کنگره,زنان و زایمان,سلامت زنان,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih
به گزارش شبنم همدان به نقل از خبرگزاری مهر : شهیندخت مولاوردی در افتتاحیه دومین کنگره بین المللی روش های کم تهاجمی زنان و مامایی ایران و سیزدهمین کنگره بین المللی زنان و مامایی ایران، در مرکز همایش های رازی، افزود: سلامت یکی از نیازهای اساسی انسان است بطوریکه برخورداری از یک زندگی سالم، مولد، با کیفیت، توأم با طول عمر، قابل قبول و عاری از بیماری و ناتوانی حق همگانی شمرده می شود که تمامی دولت و حکومت ها موظف به تامین سلامت افراد جامعه ی خود هستند.

وی اظهار داشت: جنسیت یکی از عوامل موثر در سلامت است، زنان به لحاظ ساختار فیزیکی، روحی و روانی خود و به سبب گذراندن دوره های بلوغ، بارداری، زایمان، شیردهی و یائسگی تمایزاتی با مردان دارند که این امر تفاوت هایی را در موضوع بهداشت و سلامت زنان و مردان ایجاد می کند و توجه خاصی را می طلبد.

معاون امور زنان ریاست جمهوری با بیان این که یکی از محور های توسعه پایدار سلامت انسان ها است، افزود: زنان سردمداران حفظ سلامت و ترویج آن هستند و این زن سالم و توانمند است که می تواند سلامتی و نشاط را به جامعه تسری دهد. سلامت جامعه در گرو داشتن زنان سالم در همه ابعاد است چرا که آنان اولین مراقبان سلامت خانواده و جامعه محسوب می شوند.

مولاوردی تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد که تغییرات جمعیتی، اپیدمیولوژیکی و اجتماعی در کشور های در حال توسعه الگو های جدید مرگ و میر را برای زنان و مردان به وجود آورده است و از آنجا که سلامت جامعه امری ثابت و پایدار نیست بلکه روندی در حال تغییر است باید همواره مورد مراقبت، مداخله و مدیریت قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مزیت سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، همچنین جایگاه والای آنان در جوهره خلقت به ویژه در شکل گیری فرهنگ، تربیت و حفظ ارتقای سلامت خانواده و جامعه داراری نقش تعیین کننده ای است که این خود حق تاثیر حقوق آنان در خانواده و اجتماع قرار می گیرد. بنابراین حصول اطمینان از سلامتی زنان در ابعاد متخلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی و تامین نیاز های ویژه ی آنان در هر دوره ی سنی با در نظر گرفتن نقش های جداگانه ی فردی، اجتماعی و خانوادگی شان از اهمیت به سزایی برخوردار است.

معاون امور زنان ریاست جمهوری اظهار داشت: زنان پایه های اصلی سلامت خانواده و محور اساسی سلامت، رشد، پویایی و اعتلای جامعه و نسل های آینده هستند.

مولاوردی گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با حمایت از حقوق انسانی، اجتماعی و فرهنگی همه افراد اعم از زن و مرد، سلامت افراد را حق اساسی دانسته و تامین نیاز های سلامت آنان را تکلیف اصلی دولت شمرده است.

وی افزود: منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز بر حق سلامت زنان در بهره مندی و دسترسی به خدمات و مراقبت های بهداشتی و درمانی مورد نیاز و با کیفیت مناسب تاکید می کند.

معاون امور زنان ریاست جمهوری ادامه داد: در منشور حقوق شهروندی که چند ماه پیش توسط رئیس جمهوری رونمایی شد نیز بندهایی به بحث سلامت زنان اختصاص پیدا کرد.

مولاوردی اظهار داشت: بر اساس اطلاعات موجود نرخ مرگ و میر در جمعیت زنان کمتر از مردان و امید به زندگی در میان زنان نسبت به مردان بیشتر است اما زنان بر اساس آمارهای بهداشتی در مقایسه با مردان آسیب پذیری بیشتری در مقابل بیماری ها و سایر مشکلات خانوادگی و مسائل اجتماعی دارند که این امر سبب شده است. شیوع برخی بیماری ها در میان زنان در مقایسه با مردان افزایش پیدا کند بطوریکه زنان بیش از مردان دچار عوارض حاد، شرایط مزمن و معلولیت های کوتاه و طولانی مدت می شوند که باید به کیفیت زندگی آن ها توجه ویژه ای شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه سلامت زنان در ایران در دهه های اخیر ارتقاء قابل ملاحظه ای داشته و شاخص ها و رویه های مثبتی مانند افزایش امید به زندگی ، کاهش مرگ و میر مادران، افزایش زایمان توسط افراد مجرب و ماهر، زایمان در بیمارستان و یا مراکز بهداشتی، افزایش پوشش مراقبت های دوران بارداری، راه اندازی بیمارستان های دوستدار مادر و زایمان ایمن در حوزه ی سلامت زنان دیده می شود.

معاون امور زنان ریاست جمهوری با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهای همسایه در مزیت خوبی قرار گرفته، تصریح کرد: هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله وجود دارد که ما امیدواریم با تلاش همه ی دست اندرکاران سلامت کشور، سیاست گذاران و ارائه دهندگان خدمات شاهد پیشرفت بیشتر و رسیدن به وضعیت مطلوب باشیم بطوریکه دیگر شاهد مرگ هیچ مادری در حین زایمان که یکی از دردناک ترین حوادث برای هر خانواده ای است، نباشیم.

ملاوردی افزود: بر این اساس معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به سهم خود با طراحی مداخلات و سیاست های اجرایی فرابخشی با همکاری دستگاه ی ذینفع حول سه محور بهبود وضعیت فعلی سلامت، ارتقای سطح سواد و دانش سلامت و سرمایه گذاری در کاهش عوامل خطر در جهت ارتقای بهداشت و سلامت زنان و خانواده اقدام کرده است.

وی ادامه داد: از جمله این اقدامات می توان به تبادل تفاهم نامه با وزارت بهداشت، با هدف ارتقای سلامت اجتماعی، روانی و جسمی زنان از طریق فرهنگ سازی و اجرای برنامه های مؤثر در خصوص توانمند سازی خانواده ها جهت پیشگیری و کنترل بیماری ها و مشکلات اجتماعی با اهمیت و شایع در گروه های سنی متخلف و محیط زندگی اشاره کرد.

معاون امور زنان ریاست جمهوری افزود: از دیگر اقدامات، تبادل موافقت نامه ی همکاری با وزارت بهداشت در جهت انجام برنامه های ساماندهی مشاوره های پیش از ازدواج جهت بهبود سبک زندگی زناشویی، حمایت از سیاست های باروری و حفظ فرآیند طبیعی تولد، حمایت از تهیه و ارائه ی مکمل های غذایی مورد نیاز زنان باردار و شیرده در مناطق محروم، سنجش و آموزش دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی مناطق دورافتاده، راه اندازی کلینیک های سلامت خانواده، راه اندازی کارگروه تخصصی سلامت، بهداشت و محیط زیست، تدوین گزارش ملی وضعیت سلامت زنان در کشور و ارائه ی پیشنهاد های لازم در خصوص سیاست های کلی جمعیت به منظور تضمین سلامت باروری صورت گرفته است.

مولاوردی تاکید کرد: اصلاح قانون ترویج تغذیه با شیر مادر و حمایت از مادران در دوران شیردهی، پیگیری راه اندازی مهد کودک در دستگاه های اجرایی یا مجاورت آنها با مشارکت بخش خصوصی، تدوین پیش نویس پروژه ی اجرایی، پیشگیری و اقدام علیه رویه های سنتی مضر برای سلامت دختران، تدوین برنامه های آموزشی متناسب با نیاز های سلامت زنان و مردان شاغل در حوزه سلامت و دریافت مجوز دوره های آموزشی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با همکاری وزارت بهداشت، از جمله پیشنهادات ما بوده است.

 

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار