5. بهمن 1395 - 15:05   |   کد مطلب: 14958
عضو شورای شهر همدان در خصوص ایمن سازی فضاها و پیشگیری از حوادث ناگوار گفت: متأسفانه وظایف شهرداری تنها در زمان بحران تعریف می شود و در قانون هیچ حقی به شهرداری برای توقف کار در ساختمان های نا ایمن و غیر استاندارد داده نشده است.
شبنم ها, shabnamha, نوراله زاده, عضو شورای شهر همدان, afkl ih, shabnamha.ir

به گزارش شبنم همدان، 

نرگس نورالله زاده عضو شورای شهر همدان اظهار داشت: بافت قدیمی بازار همدان یکی از مناطق پرخطر و دارای ریسک بالا است که ریسک آن درزمینهٔ بروز آتش‌سوزی بسیار بالاست .

وی در مورد تذکر و آگاهی بخشی از سوی شورای شهر گفت:  در سالهای گذشته تحت نظارت یک شرکت مشاور معتبر، تمام آسیب های و نکات ناایمن بازار تحلیل و برآورد شده است و در این طرح راهکارهایی هم برای برطرف کردن نقاط ضعف و بالا بردن ایمنی بازار ارائه‌شده است.

وی گفت: در چندین جلسه با حوزه‌های پرخطر و اصناف موارد مطرح شد و همه عوامل و دست اندرکاران در جریان ناامن بودن بازار قرار گرفتند.

وی افزود: متأسفانه وظایف شهرداری تنها در زمان بحران تعریف می شود و تنها کمک سازمان آتش نشانی این است که موارد ایمنی را بررسی و گوشزد کند و در صورت بروز حادثه در محل حاضر شود اما مالکان و اصناف مسئول به کارگیری موارد ایمنی هستند و شهرداری در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی بازار همدان برق رسانی نا ایمن است که می تواند خطرسازترین عامل بازار همدان باشد . سیم های برق رها در بازار همدان زیاد هستند که با یک جرقه پتانسیل تبدیل شدن به آتش سوزی و فاجعه را دارند. و متأسفانه بازار همدان چند سال پیش در یکی از سراها  تجربه چنین حادثه ای را داشته است.

نورالله زاده با تأکید بر بی توجهی مردم به نکات ایمنی بیان داشت: کسب و کار در فضاهای غیرتجاری و تغییر کاربری ساختمان های مسکونی بدون ایمن سازی یکی از مشکلاتی است که مردم به آن توجه ندارند. این تغییر کاربری علاوه بر مشکلاتی که در مدیریت شهری ایجاد می کند از نظر ایمنی بسیار خطرناک است.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات بزرگ این است که برای راه اندازی کسب و کار نیازی به اخذ مجوز ایمنی نیست و جای خالی این امر مهم در کشور به وضوح احساس می شود. زیرا محلی که در آن کسب و کار می شود و مردم در آن رفت و آمد می کنند جز فضاهای عمومی است و رعایت ایمنی آن برای حفظ جان مردم امری ضروری است.

این نماینده شورای شهر تصریح کرد: در سطح شهر همدان مجتمع های مسکونی بسیاری برای کاربردهای غیر مسکونی از قبیل پزشکی ، آموزشی و ... استفاده می شوند که علاوه بر اختلال در بحث مدیریت شهری و ترافیک، ازنظر ایمنی نیز بسیار نامطمئن است و ساختمانی که برای زندگی تعداد محدودی انسان طراحی شده بار زنده ناگهانی زیادی را بر حسب موقعیت شغلی که در آن وجود دارد متحمل می شود که این مسئله خطر ساز است.

وی همچنین در مورد نکات غیر ایمن برخی ساختمان های اداری و پزشکی گفت: اگر در هریک از این ساختمان ها مشکلی پیش آید و خدای نکرده آتش سوزی رخ دهد هیچ یک از درها به سمت بیرون باز نمی شوند و استاندارد مکان های عمومی جهت سهولت در اطفای حریق بر روی درهای باز شو به سمت بیرون تأکید دارد.

وی با تأکید عنوان کرد: متأسفانه هیچ‌یک از فضاهایی که به صورت غیر قانونی در کاری غیر از کاربری تعریف شده آن استفاده می شوند از نظر ایمنی تأیید شده نیستند و می توانند فاجعه آفرین باشند.

نورالله زاده در پایان اظهار داشت: در قانون هیچ حقی به شهرداری برای توقف کار در ساختمان های ناایمن و غیر استاندار داده نشده است و ما بر اساس قانون فقط به لحاظ مسائل شهرسازی می توانیم مداخله کنیم و هیچ قانون محکمی برای رعایت اصول  ایمنی و ممانعت از ادامه فعالیت و کسب کار در صورت رعایت نکردن این نکات وجود ندارد

وی اعلام کرد: اکنون با بروز حادثه پلاسکو و چشیدن طعم تلخ این فاجعه مجال مناسبی است که قانون از لحاظ ایمنی بازبینی شود و قوانین لازم جهت برخورد و پیشگیری از حوادث ، پیش بینی شود و مدیریت شهری اجازه دخالت در موارد تخلف از قوانین ایمنی را داشته باشد تا بتوانیم علاج واقعه را قبل از وقوع بیندیشیم.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار