6. بهمن 1395 - 15:35   |   کد مطلب: 14977
موسس انجمن پویندگان مهر گفت: ما با برگزاری کلاس برای زنان بی سرپرست و مهارت آموزی به آنها و تخصیص وام جهت خرید ابزار پس از کسب مهارت، زمینه توانمند سازی این بانوان را فراهم می کنیم.
شبنم ها, shabnamha, انجمن پویندگان مهر, توانمند سازی زنان بی سرپرست, afkl ih, shabnamha.ir

به گزارش شبنم همدان انجمن پویندگان مهر یکی از خیریه هایی است که زیر نظر استانداری و فرمانداری در شهر همدان فعالیت می کند و بیشتر توان خود را بر روی خوداشتغالی و کمک به بانوان بی سرپرست و بدسرپرست متمرکز است. مدیر و مؤسس این انجمن زهرا مصباحی از سوی بنیاد مادر به عنوان یکی از مادران نمونه در استان همدان برگزیده شده است. این بانوی همدانی علاوه بر مادری نمونه، زنی مقتدر و مدیر است که توانسته است با برنامه ریزی و مدیریت صحیح بانوان بی سرپرست را حمایت کند و به جای دادن ماهی به آنها ماهیگیری بیاموزد. خبرنگار شبنم همدان برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این انجمن خیریه گفتگویی با این مدیر موفق انجام داده است .

 زهرا مصباحی در مورد فعالیت های خیریه گفت: هدف ما کمک رسانی به بانوان بی سرپرست یا بدسرپرست است که از چند زاویه مختلف این کار را انجام می دهیم. وقتی بانوان بی سرپرست به انجمن مراجعه می کنند یا معرفی می شود، اولین اقدام تحقیق در مورد اوضاع زندگی آنها است تا دقیقاً بدانیم به کدام بخش از کمک های انجمن نیازمند هستند.

وی افزود: پس از بررسی نیاز مددجویان با توجه به موقعیت خانوادگی آنها اگر فرزند دانش آموز یا دانشجویی داشته باشند کمک هزینه تحصیلی دریافت می کنند. همچنین اگر نیاز به ساخت یا تعمیر منزل باشد با دریافت کمک هزینه می توانند این کار را انجام دهند. و در صورتیکه در خانواده بیماری خاصی وجود داشته باشد انجمن خانواده را در درمان بیمار یاری می کند.

مصباحی در مورد دیگر کمک های انجمن بیان داشت: کمک های ما تنها محدود به موارد مالی نیست و در صورتیکه مددجویی نیاز به مددکاری و مشاوره اجتماعی داشته باشد این کار صورت می گیرد.همچنین فرزندان این خانواده ها می توانند از مشاوره تحصیلی و کلاس های درسی و کنکوری انجمن استفاده کنند.

وی در مورد کمک های مناسبتی انجمن گفت: در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان و بازگشایی مدارس، هر ساله به تعداد مددجویان سبد کالا تهیه می کنیم و در اختیار آنها قرار می دهیم. بن لباس و بن کفش نیز در این ایام خاص به مددجویان اهدا می شود.

این بانوی خیر در مورد ایجاد اشتغال برای مددجویان اظهار داشت: تعدادی از مددجویان کم سواد هستند و کار تخصصی نمی توانند انجام دهند اما نیازمند کارند و انجمن با معرفی آنها برای کار در منازل شرایط شغلی برای آنها فراهم می کند. همچنین  تعدادی از این بانوان که اطلاعات و سواد بیشتری دارند به عنوان پرستار بیمار یا پرستار بچه معرفی می شوند.

مؤسس و مدیر انجمن پویندگان مهر در مورد آموزش مهارت های زندگی به مددجویان بیان کرد: انجمن با برگزاری کلاس هایی این بانوان را توانمند می سازد. در این کلاس ها مهارت های آشپزی، تهیه ترشی و مربا ، شیرینی پزی و خیاطی به بانوان آموزش داده می شود و پس از گذراندن دوره ها می توانند از مهارت های کسب شده جهت خوداشتغالی استفاده کنند. همچنین انجمن ، پس از گذراندن دوره های خیاطی با تخصیص وام خرید چرخ خیاطی، زمینه های توانمندسازی بانوان را فراهم می کند. بسیاری از مددجویان از این طریق خوداشتغالی کرده اند و می توانند با تکیه بر مهارت خود کسب درآمد کنند.

مصباحی در مورد منابع مالی انجمن اظهار داشت: همه این کمک ها و خدمات به مددجویان  از طریق حامیان و اعضای انجمن صورت می پذیرد و خیرین از سراسر شهر، ما را در انجام این کار خیر یاری می کنند. خوشبختانه اعضای ثابتی در انجمن داریم که با پرداخت مبالغی ماهیانه هزینه گذران زندگی زنان بی سرپرست را تأمین می کنند. شاید پولی که هریک از خیرین ماهیانه می پردازد مبلغ کمی باشد اما وقتی این قطره های کوچک جمع می شود می تواند دریای مهربانی این عزیزان را به زندگی زنان بی سرپرست روانه سازد.

وی همچنین بیان داشت: علاوه بر کمک های ثابت خیرین کمک های فصلی و مقطعی نیز در قالب نذورات به انجمن اهدا می شود که این نذورات شامل سبد کالا، اقلام خوراکی، اهدای قربانی و نذورات نقدی می شود.

وی گفت: در حال حاضر 100 خانواده تحت پوشش انجمن پویندگان مهر هستند و بانوانی که سرپرست این خانواده ها هستند تحت آموزش های لازم قرار گرفته اند و فرزندان آنها نیز از امکانات انجمن بهره­مند هستند.

مدیر انجمن پویندگان مهر در مورد مددجویان مقطعی گفت: انجمن به غیر از  100 مددجوی ثابت مواردی را هم که به صورت مقطعی و روزانه مراجعه می کنند و با یک کمک مقطعی برطرف می شود ، در برنامه کاری خود دارد و روزانه چندین مورد از این مددجویان را پوشش می دهیم.

وی همچنین در مورد برنامه های خاص این انجمن گفت: در طول سال و هرگاه فرصت و مکان مناسبی پیدا کنیم با برگزاری برنامه هایی مانند جشنواره غذا به نفع اهداف انجمن می کوشیم شهروندان را بیشتر در این کار خیر مشارکت دهیم.

این بانوی فرهیخته و خیر در مورد جشنواره مادران نمونه تصریح کرد: برگزاری این جشنواره و انتخاب مادران نمونه از سوی استانداری به انجمن ما سپرده شده است و ما برای برگزاری این جشنواره ها نیاز به مکان مناسب داریم.

وی گفت: در دوره گذشته جشنواره مادر نمونه زیر نظر بنیاد مادر برگزار شد و خوشبختانه همدان در برگزاری این جشنواره بسیار موفق عمل کرد.

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار