11. بهمن 1395 - 12:26   |   کد مطلب: 15046
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهورگفت: هنوز نتوانسته‌ایم شاهد توانمندی سیاسی و اقتصادی زنان آنطور که شایسته است، باشیم. باید سیاست‌هایی را جهت نزدیک شدن به وضعیت مطلوب در دستور کار قرار دهیم.
زنان,شهیندخت مولاوردی,عدالت جنسیتی,جایگاه زنان,مشارکت زنان در اقتصاد و سیاست,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih

به گزارش شبنم همدان به نقل از ایسنا : شهیندخت مولاوردی در نشست  مشاوران امور زنان و خانواده دانشگاه‌ها با وزیر علوم با بیان اینکه برگزاری این نشست در آستانه دهه فجر را به فال نیک می‌گیریم، اظهار کرد: این ایام فرصت بسیار مغتنمی برای مرور شعار، هدف و آرمان‌های انقلاب و میزان فاصله‌ای که وجود دارد، است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: باید با برنامه‌ریزی درست گام‌هایی برای کاهش فاصله‌ها برداریم و جایگاه زنان در گذشته و حال حاضر را بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه طی این چهار دهه زنان در نوع خود و متناسب با شرایط نقش‌آفرین بودند، گفت: در دهه اول که ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و شروع هشت سال دفاع مقدس بود زنان همگام با مردان در تمام صحنه‌ها حضور داشتند و در دهه دوم که مقارن با دهه سازندگی بود شاهد آغاز توجه به وضعیت زنان بودیم. در این دهه زنان پا به میدان گذاشتند و هر جا که توانستند نقش‌آفرینی کردند. همچنین در دهه سوم مقارن با دوره اصلاحات شاهد تسخیر دانشگاه‌ها توسط زنان بودیم.

مولاوردی با بیان اینکه در دهه چهارم با تمام اتفاقات و دستاوردها، دوره اوج آمادگی زنان برای خدمت به توسعه و پیشرفت است، افزود: در این دهه زنان از نظر آمادگی در حوزه آموزش، بهداشت و سلامت در اوج هستند اما اینکه چرا تاکنون این موضوع رخ داده جای بحث دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ادامه داد: هنوز نتوانسته‌ایم شاهد توانمندی سیاسی و اقتصادی زنان آنطور که شایسته است، باشیم. باید سیاست‌هایی را جهت نزدیک شدن به وضعیت مطلوب در دستور کار قرار دهیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب و مقدمه قانون اساسی مساله برابری زن و مرد در کرامت و شأن انسانی مورد تاکید بوده است، گفت: با اتکاء به پشتوانه دینی و تاریخی برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار قرار دادیم که حاصل آن رشد چشمگیر شاخص آموزش زنان و برابری جنسیتی در آموزش ابتدایی و پیشی گرفتن دختران از پسران بود. این مساله نه‌تنها دستاوردهای مهمی در شاخص‌های آموزش محسوب می‌شود بلکه زمینه‌ساز مشارکت بیشتر زنان در سال‌های آتی خواهد بود که البته به خودی خود اتفاق نمی‌افتد بلکه افزایش مشارکت زنان در اقتصاد و سیاست نیاز به برنامه‌ریزی و توجه ویژه دارد.

مولاوردی با بیان اینکه در حال حاضر در ایران و اغلب کشورهای اسلامی مردان بیشتر از زنان به موقعیت‌های سیاسی و اقتصادی دسترسی دارند به‌گونه‌ای که زنان بیشتر در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نقش‌آفرینی می‌کنند، بر نقش زنان در مدیریت دانش در قرن بیست‌ویکم جهت تحقق توسعه پایدار تاکید کرد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور همچنین با بیان اینکه تحقق اهداف توسعه پایدار در دستور کار جهانی برای 15 سال آینده با 17 هدف قرار گرفته است، گفت: هدف پنجم مربوط به برابری جنسیتی و توانمندی‌های زنان است که سعی می‌کنیم در این چارچوب در کشور مسائل را دنبال کنیم. در این مساله نیازمند دانشگاه و دانشگاهیان هستیم تا کمک کنند با شاخص‌های بومی که در دستور کار معاونت است گزارشی منطبق بر شرایط و ویژگی‌های جامعه ارائه تا به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا با مشارکت مشاور وزیر علوم در امور زنان برنامه مشترکی خواهیم داشت، افزود: با دانشگاه تهران نیز تفاهمنامه‌ای را درخصوص تبیین بسته آموزشی امضاء کردیم که به زودی گزارش نهایی آن ارائه می‌شود.

مولاوردی همچنین با اشاره به ماده 116 برنامه ششم توسعه که تحقق عدالت جنسیتی در تمام جنبه‌ها را شامل می‌شود، گفت: امیدواریم این ماده در شورای نگهبان به تصویب برسد تا بتوانیم به سمت اهدافمان رهنمون شویم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در ادامه از اجرای طرح ملی «تاب‌آوری زنان و خانواده در مباحث اجتماعی» در کل کشور با مشارکت استانداری‌ها خبر داد و  اظهار کرد: مساله‌ای همچون موضوع حق حمل‌ونقل، حق تردد در شهر و غیره و همچنین نقش فعال زنان در کیفیت زندگی را در شهرهای هوشمند باید مورد توجه قرار دهیم.

وی ضمن تاکید بر استفاده از پتانسیل زنان در بهره‌مند شدن جامعه از نیروی انسانی در حوزه‌های مختلف گفت: برای متوازن کردن توسعه می‌توان از این پتانسیل استفاده کرد که البته هنوز اراده انجام این کار را نمی‌بینیم.

مولاوردی تصریح کرد: از ظرفیت زنان در دانشگاه‌ها و جامعه برای تحقق اهداف به اندازه‌ای که مورد انتظار است باید استفاده شود زیرا نفع این مساله بیشتر از زنان برای جامعه و شکل‌گیری خانواده سالم و بالنده است که وعده این موضوع برای 1404 داده شده است.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار