19. بهمن 1395 - 13:24   |   کد مطلب: 15215
گفتگو با دکترای روانشناسی و متخصص مشاوره خانواده
پیامدهای ازدواج زودهنگام / افزایش آمار طلاق در سنین پایین
یک متخصص در زمینه روانشناسی و مشاوره خانواده بیان کرد: ازدواج های زودهنگام می تواند آسیب ها و مشکلات جسمی، روانشناختی و اجتماعی متعددی را در پی داشته باشد از این رو این ازدواج ها از سوی روانشناسان ، جامعه شناسان و پزشکان امری مردود شناخته شده است.
شبنم ها, shabnamha, ازدواج زودهنگام, طلاق زودهنگام, afkl ih, shabnamha.ir

پیامدهای ازدواج زودهنگام / افزایش آمار طلاق در سنین پایین

به گزارش شبنم همدان، با توجه به آمارهای منتشر شده بیش از 6000 دختر زیر 18 سال در شهر همدان به خانه بخت رفته اند. با توجه به بالا رفتن آمار ازدواج ها و طلاق های زودهنگام برای آسیب شناسی این ازدواج ها با دکتر محمد ترکمان گفتگویی انجام داده ایم که در ادامه میخوانید.

دکتر ترکمان در مورد ازدواج های زودهنگام اظهار داشت:  ازدواج زودهنگام می تواند آسیب ها و مشکلات جسمی، روانشناختی و اجتماعی متعددی را در پی داشته باشد از این رو این ازدواج ها از سوی روانشناسان ، جامعه شناسان و پزشکان امری مردود شناخته شده است.

وی یکی از پیامدهای ازدواج زودهنگام را بارداری های زودهنگام و افزایش ریسک جانی برای مادران دانست و افزود: وقتی دختران در سنین پایین ازدواج می کنند و در بارداری زودهنگام قرار می گیرند، این مسئله موجب تحلیل قوای جسمی آنها شده و این موضوع افزایش خطر مرگ و میر مادر و نوزاد را در پی خواهد داشت.

ترکمان دومین پیامد ازدواج زودهنگام را  جدایی از خانواده و همسالان دانست و اظهار داشت: ازدواج زودهنگام نوجوان را خیلی زود از خانواده و همسالانش جداکرده واین جدایی موجب اختلال در رشد اجتماعی و عاطفی وی میگردد. این افراد احساس طرد شدن از خانواده و اضافی بودن می کنند و فاصله ای که از خانواده گرفته اند برایشان آزاردهنده است.

وی افزود: نوجوانان برای الگویابی و هویت سازی و برای رشد شخصی و اجتماعی نیازمند تعامل با همسالان هستند.

این روانشناس در ادامه گفت: یکی دیگر از پیامدهای ازدواج زودهنگام افزایش خشونت خانگی است. زیرا در سنین پایین دختران مهارت های پایینی برای برقراری ارتباط مؤثر با همسر و کنترل خشم و استرس دارند و ممکن است این ناتوانی موجب شود همسر به فکر کنترل بیشتر آنها بیفتند و این آسیب های فیزیکی و روانی بسیار بیشتری را نسبت به ازدواجهای بهنگام در پی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد در ازدواج های زودهنگام به دلیل ناآگاهی و فقر اطلاعاتی در سنین پایین ممکن است این دختران وارد روابطی شوند که مورد سوء استفاده قرار گیرند و عدم رعایت بهداشت جنسی به دلیل سن کم می تواند احتمال ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهد.

ترکمان یکی از پیامدهای مهم ازدواج زودهنگام را کاهش اعتماد به نفس دانست و بیان داشت: هر فرد باید در دامنه های سنی مختلف یک سری مهارت ها را کسب کند و اگر فردی در سنین 13 یا 14 سالگی ازدواج کند یکباره بدون سپری کرن دوره نوجوانی وارد دوره بزرگسالی می شود واین امر مانع از کسب مهارت های لازم شده و موجب می شود این دختران در روابط بین فردی احساس ضعف و ناتوانی داشته باشند. از سوی دیگر سن پایین زمینه های کنترل این دختران از سوی همسر و خانواده همسر را فراهم کرده  و تضعیف اعتماد به نفس را در آنها تسریع می کند.

این دکتر روانشناس طلاق های زودهنگام  و افزایش آمار طلاق را پیامد بسیار مهم و تلخ ازدواج های زودهنگام دانست و گفت:  آمارهای رسمی حاکی از افزایش رشد طلاق در کشور هستند و این عامل با ازدواج زودهنگام بیشتر می شود. زیرا وقتی دخترانی که در سنین 13، 14 یا 15 سالگی ازدواج کرده اند این دوره را پشت سر میگذارند و به سن جوانی می رسند معیارهایشان تغییر می کند و همین امر موجب می شود احساس کنند در ازدواج خود اشتباه کرده اند.

وی از دست دادن فرصت های آموزش را از پیامدهای اجتماعی و روانشناختی ازدواج  زودهنگام دانست و اذعان کرد: دخترانی که در سنین پایین ازدواج می کنند فرصت تحصیل را از دست می دهند و جامعه ای کم سواد و آسیب پذیر را در بین دختران تشکیل می دهند.

تهمیداتی برای ثبات زندگی مشترک دخترانی که ازدواج زودهنگام داشته اند

دکتر ترکمان سیاست های کاهش آسیب را برای جلوگیری از پیامدهای ازدواج زودهنگام مؤثر دانست و تصریح کرد: اولین گام برای حل  این مشکلات  جلوگیری از ازدواج های زودهنگام است. اما پس از رخ دادن این ازدواج ها و برای دخترانی که ازدواج زودهنگام داشته اند باید بر روی سیاست کاهش آسیب کار کنیم.

وی افزود: برگزاری دوره های آموزش رسمی و غیر رسمی جهت افزایش مهارت زندگی یکی از مهم تریت تمهیدات برای کاهش آسیب است. وی افزود مسئولان با جزوات و کتاب های اموزشی و برگزاری کارگاههای آموزشی واختصاص یارانه برای مراجعه به مشاور و روان درمانی میتوانند مهارت های این افراد را افزایش دهند و زندگی با ثبات تری را برای آنها رقم بزنند.

ارتباط ازدواج  و طلاق های زودهنگام با یکدیگر

ترکمان ضمن تأکید بر ارتباط مستقیم ازدواج زودهنگام با طلاق زودهنگام اظهار داشت: علت این امر شناخت تک بعدی افراد در سنین کودکی و نوجوانی است. به عنوان مثال پسر 17 ساله ای که تنها معیارش رفع نیاز عاطفی بوده است یا دختر 15 ساله ای که تنها ملاکش زیبایی است ، بعد از ازدواج با رشد فکری متوجه می شوند که ملاک های دیگری هم برای آنها وجود دارد و همین امر موجب دلسردی از رابطه زناشویی می شود.

وی افزود: علاوه بر تک بعدی بودن معیارها، نقص مهارت نیز در بروز طلاق زودهنگام مؤثر است. زیرا افرادی که به ازدواج زودهنگام تن داده اند نمی دانند چطور باید ارتباط مؤثر داشته باشند و این عدم توانایی پیامدهای بسیاری را در پی خواهد داشت. این دو عامل در کنار یکدیگر  بعد از گذر مدتی کوتاه می تواند احتمال بروز طلاق زودهنگام  را افزایش می دهد.

نظر روانشناسان در مورد سن مناسب برای ازدواج

دکتر ترکمان در مورد سن مناسب برای ازدواج گفت: سن مناسب برای ازدواج را نمی توان با قطعیت تعیین کرد و سن خاصی را نمی توان عنوان کرد اما مطالعات نشان می دهد که برای دختران بالای 24 سال و برای پسران بالای 26 سال می تواند زمان مناسبی برای ازدواج باشد.

وی تأکید کرد : مشخص کردن سن خاص معیاری کمّی است در حالیکه برای ازدواج باید کیفی تصمیم گرفت. یعنی به جای در نظر گرفتن سن معیار ها و توانمندی های فرد را از نظر آیتم های ازدواج بسنجیم.

وی افزود از نظر روانشناسی افراد باید هفت ملاک را داشته باشند تا روانشناسان آنها را آماده ازدواج بدانند. این معیار ها عبارتند از : بلوغ جسمی، بلوغ عاطفی، بلوغ روانی، بلوغ فکری، بلوغ اجتماعی، بلوغ اقتصادی و بلوغ معنوی. و یک فرد باید به صورت نسبی از همه این بلوغ ها برخوردار باشد.

این روانشناس اذعان داشت: معیار افرادی که به ازدواج زودهنگام تن می دهند تنها بلوغ جسمی است اما یک دختر 13 ساله با وجود اینکه بلوغ جسمی دارد از نظر عاطفی و روانی به بلوغ نرسیده است.

ترکمان در تعریف انواع بلوغ بیان داشت: در بلوغ عاطفی افراد یاد میگیرند احساسات خود را بشناسند و کنترل کنند. در بلوغ روانی فرد می آموزد سیستم فکری خود را منظم کند و با یک هویت منظم تصمیمات درست اتخاذ کند. بلوغ فکری یعنی شخص به رشد شناختی خوبی رسیده باشد و بلوغ اجتماعی توانایی ارتباط مؤثر است. بلوغ معنوی نیز عقاید منسجم و مشخص فرد را تضمین می کند

وی در مورد سن رسیدن به این بلوغ ها گفت: بخشی از این بلوغ ها به تجربه بستگی دارد ، بخشی از آن  به رَسش یعنی به فرآیند های زیستی و فیزیولوژی و بخشی هم به مسائل محیطی از قبیل آموزش ها بستگی دارد. با وجود این ملاک ها بعید به نظر می رسد که یک دختر در سن زیر 18 سالگی موفق به کسب همه این فاکتورها شود و به بلوغ کامل برای ازدواج برسد.

نقش خانواده ها در ازواج موفق

دکتر ترکمان در مورد نقش خانواده ها در ازدواج گفت: خانواده ها می توانند در خوشبختی و ازدواج موفق فرزندان تأثیر بسزایی داشته باشند. اولین توصیه من به خانواده ها این است که قبل از آنکه شرایط اقتصادی و اجتماعی را برای ازدواج فرزندشان فراهم کنند باید او را از نظر روانی برای ازدواج آماده کنند زیرا کسب مهارتهای زندگی در ازدواج موفق بسیار مهم است.

وی افزود: پدر و مادر باید فرزند خود را به کسب مهارت های ده گانه زندگی تشویق کنند. این مهارت ها باید با مطالعه کتاب، کارگاه های آموزشی و ... در فرزندان شکل گیرد. همچنین والدین باید فرزندان خود را به کلاس های آموزش پیش از ازدواج بفرستند و شرایطی را فراهم کنند که فرزندشان در تعامل با افرادی که ازدواج کردند قرار گیرد و از تجارب آنها استفاده کند.

انتهای پیام / ن

ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام   ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام   ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام   ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام   ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام   ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  ازدواج زودهنگام  طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام  طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام طلاق زودهنگام

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار