20. بهمن 1395 - 15:19   |   کد مطلب: 15238
یک متخصص دندانپزشک عنوان می کند : خانم های باردار قبل از اقدام به بارداری باید به دندان پزشک مراجعه کنند و یک چکاپ کلی از دندان ها یشان بگیرند و از سلامت دندان ها اطمینان حاصل کنند.
شبنم ها, shabnamha, مراقبت از دندان, afkl ih, shabnamha.ir

به گزارش شبنم همدان، یکی از پرهزینه ترین درمان های پزشکی، هزینه دندان پزشکی است که متاسفانه در بیشتر موارد بیمه های عادی نیز این هزینه را پوشش نمی دهند. از سوی دیگر دندانها اهمیت وتاثیر بسیاری در سلامتی وزیبایی وحتی سخن گفتن وادای صحیح کلمات دارند و مراقبت صحیح از آنها امری ضروری است. اما ممکن است برخی از ما  نکات ریز نگهداری از دندان ها را ندانیم یا به آنها توجه نکنیم  بر همین اساس گفتگویی با دکتر فاطمه رضایی متخصص دندانپزشکی انجام دادیم .

به عنوان اولین سوال از وی پرسیدم برای مراقبت از دندان ها چه کارهایی می توان انجام داد ؟

فاطمه رضایی تصریح کرد : برای مراقبت از دندان بهتر است بعد از خوردن هر وعده غذایی وشیرینی , میوه حتما در دهان خود آب قرقره کنند و از مسواک استفاده کنند . ضروری است که بعد از وعده غذایی شام از نخ دندان ومسواک استفاده کنند البته طریقه صحیح مسواک کردن دندان ها نیازمند اموزش صحیح است و قبل از وعده غذایی صبحانه نیز باید حتما دندان ها را مسواک کنند . همه این کارها برای مراقبت از دندان ضروری هستند.

رضایی در ارتباط با استفاده از دهان شویه ها خاطرنشان کرد: باید بدانیم که استفاده زیاد از دهان شویه ها توصیه نمی شود و از دهان شویه ها  فقط در هنگام ضرورت ویا تجویز دندان پزشک استفاده می شود.  از دهان شو یه به مقدار کم و3یا 4بار در هفته تاکید می کنم حتما با تجویز پزشک استفاده شود چرا که استفاده بیش از حد از دهان شویه باعث تغیر رنگ دندان ها به قهوه ای می شود وسخت می توان ان را پاک کرد 

توصیه شما به زنان باردار وشیر ده که در این دوران با کمبود کلسیم مواجه می شوند چیست ؟

این متخصص دندانپزشک عنوان می کند : خانم های باردار قبل از اقدام به  بارداری باید به دندان پزشک مراجعه کنند  و یک  چکاپ کلی از دندان ها یشان بگیرند و از سلامت دندان ها اطمینان حاصل کنند.

وی افزود : زنان باردار برای جبران  کمبود کلسیم می توانند مصرف بیشتری از لبنیات داشته باشند روزانه حداقل یک لیوان شیر مصرف کنند ودر موارد حادتر با  تجویز پزشک از قرص های کلسیم استفاده کنند البته تاکید می کنم حتما با تجویز پزشک متخصص باشد .

دندان های کودکان با استفاده از قطره اهن سیاه و خراب می شود برای جلوگیری از این امر چه راهکاری پیشنهاد می دهید ؟

رضایی پاسخ داد :اولین نکته این است که  مادران برای دادن قطره آهن از قطره چکان استفاده کنند وقطره را ته حلق بچه ها بریزند و دومین نکته ؛ قبل از استفاده از قطره آهن دندان های کودک را با وازلین و پنبه چرب کنند و بعد از استفاده از قطره آهن دوباره دهان کودک  را با پنبه کنند .

آیا جرم گیری تاثیری در مینای دندان ها دارد ؟

جرم گیری در صورتیکه با معاینه وتجویز پزشک باشد، برای دندان ها لازم است زیرا جرم باعث تحلیل لثه و لق شدن دندان ها می شود. جرم مانند لایه سیمان به دندان می چسبد و بیشتر اوقات این لایه قهوه ای تیره است یا یک لایه سخت سفید رنگ یا سیاه رنگ  است و با مسواک کردن از بین نمی رود حتما باید با تجویز پزشک  جرم گیری انجام شود.

چه چیز موجب بروز جرم دندان می شود؟

یکی از عوامل مصرف آبهای سخت است زیا غلظت بالای املاح می تواند موجب بروز جرم دندان شود.  در برخی موارد نیز  بزاق دهان در تولید جرم موثر است . برای دندان های جرم ساز جرم گیری هر یکسال یکبار و در صورت ضرورت هرشش ماه یکبار انجام می شود .

جنس دندان ها در خراب شدن دندان ها چه تاثیری دارد ؟

رضایی پاسخ داد : بعضی از مراجعه کنندگان که از پوسیدگی دندان های خود شکایت می کنند ,و می گویند  در روز چند بار مسواک می زنند ,می گویند علت پوسیدگی دندان به خاطر جنس آهکی ان است در حالی که  جنس دندان ها از استخوان ساخته نشده است بلکه از بافت هایی با درجه سختی های گوناگون ساخته شده است  اگر دندان ها در شبانه روز دو بار به طور صحیح مسواک شود و درکنار مسواک کردن به شیوه صحیح از نخ دندان نیز استفاده کنند کمتر با پوسیدگی دندان ها مواجه می شوند .

 

افرادی که به دندان پزشکی برای پر کردن دندان ها  مراجعه می کنند اطلاعی ندارند که حتما باید عصب کشی انجام بدهند یا خیر چگونه باید پی به این موضوع ببرند ؟

رضایی تصریح کرد :دندان ها از بخش های محتلف می ساخته می شود بخش های دیده شده دندان را تاج دندان می گویند که تاج دندان از مینای دندان که ماده ای سخت ودرخشنده است پوشیده شده است در زیر مینا عاج دندان وجود دارد که ازجنس استخوان است وبیشترین بخش را به خود اختصاص داده است واز عصب دندان محافظت می کندریشه در داخل لثه و آرواره  قراردارد وبه وسیله ساروج(بخش استخوانی )دندان را به استخوان آرواره چسبانده است

رضایی پس از توضیح درباره ساختمان دندان افزود :تنها راه تشخیص توسط  بیمار نگاه کردن در اینه و دیدن تغییراتی است که که در دندان رخ داده است.  دندان به سیاهی وکبودی تغییر رنگ داده است متاسفانه مراجعه کنندگان حتی با وجود مشاهده تغییر رنگ دندان ها به دندان پزشک مراجعه نمی کنند و  منتظر شروع درد می شوند که ممکن است آن زمان کاملا دیر شده باشد و تنها راه درمان از طریق عصب کشی باشد و عصب کُشی تنها توسط پزشک تشخیص داده می شود .

متخصص دندان پزشک در پایان با تاکید فراوان برای مراقبت از دندان ها گفت :حتما افراد سعی کنند طریقه مسواک کردن صحیح را بیاموزند ودر کنار ان از نخ دندان استفاده کنند چون مواردی وجود دارد که ممکن است با مسواک کردن برطرف نشود وهر شش ماه یک بار توسط دندان پزشک مورد چکاپ قرار گیرند .

انتهای پیام /

دیدگاه شما

آخرین اخبار