29. بهمن 1395 - 12:31   |   کد مطلب: 15413
نخستین همایش سراسری شعر فاطمی در همدان با رونمایی از دو کتاب شعر آئینی کار خود را خاتمه داد.
shabnamha , afkl ih , شبنم ها , همایش شعر فاطمی;

به گزارش شبنم ها، 

عصر روز گذشته  همایش سراسری شعر فاطمی در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات شهر همدان برگزارشد. در این همایش از دو کتاب شعر آئینی و مذهبی با عناوین کتاب گزیده اشعار فاطمی و دیوان محجوب همدانی رونمایی شد. 
دکتر حشمت الله قنبری همدانی استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ جهان در این همایش در جمع شاعران و ذاکرین اهل بیت در مورد شخصیت حضرت فاطمه (س) سخنرانی کرد. 
حشمت الله قنبری درباره آفرینش حضرت زهرا (س)بیان کرد: حضرت صدیقه (س) در حلقه آفرینش الهی هم از نظر ملکوت وجود مقدس حضرت ,هم جلوه ناسوتی او ,هم حضور شگفت انگیز حضرت در قیامت یک استثناء است. هنگامیکه پیامبر(ص) مبعوث به رسالت می شود پنج سال پس از بعثت ایشان، خداوند فاطمه (س) را به ایشان عطا می کند. محبت پیامبر به بانو فاطمه (س) در حدی است که اهالی خانه برای محبت بیش از حد رسول خدا نسبت به فاطمه (س) اعتراض می کنند پیامبر در پاسخ به آنها می گوید من هر گاه به بوی بهشت مشتاق می شوم فاطمه را می بویم.  پیامبر(ص)  در اعلا معراج به مقام خاتم النبیین می رسد بعد به او نور فاطمه را عطا می کنند. 
وی افزود : پیامبری که برای دریافت وحی 30 روز درغار حرا اعتکاف می کرد 40 روز در خانه فاطمه بنت اسد(مادر حضرت علی (ع)) اعتکاف کرد تا جلوه ی ناسوتی زهرا (س) بر او ظهور کند .
وی تصریح کرد: در قیامت گفته می شود یا اهل المحشرخذ ابصارکم (چشمانتان را برگیرید) برای اینکه فاطمه دختر پیامبر می خواهد وارد بهشت شود بهشت قدمگاه فاطمه است اولین نفری که وارد بهشت می شود فاطمه (س ) است .
این پژوهشگر تاریخ درباره جایگاه حضرت فاطمه (س) اشاره کرد: گر چه فاطمه (س) دختر پیامبر عظیم الشأن اسلام است اما ام ابیها نیز هست گر چه پدر او جانشین همه پیامبران عالم است اما فاطمه برای آئین توحید یک قطب مستحکم است .
قنبری در تفسیر سوره کوثر درباره خلقت حضرت فاطمه (س) تصریح کرد: جمهور مفسرین قرآن کریم اذعان به نزول سوره کوثر در شان حضرت زهرا (س) دارند. قرآن کریم در تعریف کوثر هدایت روشن دارد.  (انا اعطیناک) ما به تو عطا کردیم در کلمه اعطیناک انحصار وجود دارد. کسی که تحویل می گیرد یکی است و کسی که عطا می کند ذات اقدس الهی است کوثر در مقابل ابتر است به چه کسی ابتر می گفتند؟ به پیامبر گرامی اسلام این نسبت بد را می دادند.
قنبری در پایان اظهار داشت: بشر خجالت زده زهرا (س)است.همه شعله هایی که درکربلا به خیمه اباعبدالله (ع)افتاد یکی از جرقه هایی است که به خانه حضرت زهرا (س)افتاد.

یکی از اشعار برگزیده این همایش: 
روضه ی ماه 
باید آئینه را قسم بدهم 
صورتت را به من نشان بدهد 
دیدن روی ماه تو ,تنها 
 می تواند به من توان بدهد 

رو گرفتی ...خسوف شد ...شب ها 
اه !از سوزِ مانده بر لب ها 
نفسی زنده کن مرا که فقط 
می تواند دَمِ تو ,جان بدهد 

اما روح الحیات ...لم یرضا 
بعدَکِ جسمُنا عنِ الدنیا 
دونَنا لا تُسافِری زهرا 
کاش هجران کمی امان بدهد 

جز من و کودکان وسلمان و
دو سه یارِ به حق -مسلمانم 
یک نفر نیست در مدینه به ما 
برسد ...آب دستمان بدهد

این همه زخم ...اه ...این همه زخم 
رازهای تو بود ودم نزدی 
چاره ساز علی... بگو چه کنم ؟
 کیست تا مرهمی نشان بدهد ؟

کمی آب روان بریز اسماء
عذر می خواهم از همه سادات 
روضه سنگین شده ..کسی باید 
آب قندی به روضه خوان بدهد
   (شعر عارفه دهقانی از کتاب گزیده اشعار کنگره فاطمی)

انتهای پیام /

shabnamha , afkl ih , شبنم ها , همایش شعر فاطمی;
shabnamha , afkl ih , شبنم ها , همایش شعر فاطمی;
shabnamha , afkl ih , شبنم ها , همایش شعر فاطمی;
shabnamha , afkl ih , شبنم ها , همایش شعر فاطمی;

دیدگاه شما

آخرین اخبار